رحمانی‌فضلی: انتخابات با حداکثر رعایت شرایط بهداشتی برگزار خواهد شد

امروز، آغاز تبلیغات رسمی نامزدهای انتخابات شوراها


گروه سیاسی/ تبلیغات انتخاباتی نامزدهای ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا از صبح امروز و برای مدت 7 روز آغاز می‌شود، با این حال مراجعه‌ای به ساختمان محل استقرار هیأت مرکزی نظارت بر این انتخابات نشان می‌دهد که همچنان خیلی از داوطلبان رد صلاحیت شده برای پیگیری شکایات‌شان پشت در این ساختمان ایستاده‌اند؛ افرادی که بعضاً می‌گویند با وجود تأیید صلاحیت‌شان از سوی هیأت عالی نظارت استان از طرف هیأت مرکزی نظارت رد صلاحیت شده‌اند.
روز گذشته مجلس در جلسه‌ای غیرعلنی توضیحات سید حمیدرضا کاظمی رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها را درباره نحوه بررسی صلاحیت‌ها شنید. به گزارش «ایران» کاظمی در نشست خبری دیروز خود اعلام کرد که اقدام هیأت مرکزی مبنی بر رد صلاحیت تأییدشدگان بر اساس قانون انجام شده و در جلسه غیرعلنی مجلس با اعضای هیأت، محمدباقر قالیباف رئیس هیأت بر قانونی بودن آن صحه گذاشته است. او با اعلام آماری از تعداد داوطلبان رد یا تأیید صلاحیت شده، گفت که در بین کل داوطلبان شوراهای شهر و روستا صلاحیت ۹۵ درصد مورد تأیید قرار گرفت و تنها 5 درصد از داوطلبان ردصلاحیت شدند. او گفت: از 47 هزار و 317 داوطلب شورای شهر که تا مرحله آخر ماندند ۶۹۵۳ نفر پس از رسیدگی ما ردصلاحیت شدند. آمار اعلامی رئیس هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها البته مورد اعتراض برخی نمایندگان قرار دارد. از جمله به گزارش ایرنا، سیدشمس‌الدین حسینی نماینده تنکابن، رامسر و عباس‌آباد که گفته در حوزه انتخابیه‌اش در بهترین حالت 36 درصد و در بالاترین حد 70 درصد داوطلبان رد صلاحیت شده‌اند.
علی‌رغم این اعتراضات کاظمی در نشست خبری دیروزش با استناد به‌بند «ج» ماده 63 قانون انتخابات شوراها گفت: هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات این حق قانونی را دارد که صلاحیت افراد را تا آخرین فرصت بررسی کند و اگر مدارک مستندی به ما برسد این اجازه را داریم که صلاحیت افراد را تأیید یا رد کنیم. تا آخر امروز(19 خرداد) نیز اگر مدارکی به دست ما برسد که صلاحیت افراد را تأیید کند ما آن را بررسی خواهیم کرد.
کاظمی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره شهرهایی که پیشتر اعلام شده بود تعداد داوطلبان تأیید صلاحیت شده‌شان به حد نصاب لازم برای برگزاری انتخابات رقابتی نرسیده است، گفت: در رسیدگی مقدماتی ۲۱ شهر به حدنصاب نرسیده بود. در رسیدگی هیأت عالی استانی این ۲۱ شهر به هشت شهر کاهش یافت. قرار است مجدداً در هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات بررسی صلاحیت داوطلبان این شهر صورت گیرد تا اگر امکان اغماض وجود دارد، صلاحیت این افراد در چارچوب قانون تأیید شده و انتخابات برگزار شود.
این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با بیان اینکه به‌دنبال افزایش کارایی شوراهای شهر هستیم، افزود: خوب است مردم در بررسی و انتخاب کاندیدای مورد نظر در شورای شهر و روستا افرادی توانمند و پاکدست را انتخاب کنند که از سیاسی بازی به دور بوده و هدف اصلی آنها خدمات‌رسانی در امور شهری باشد.
وزیر کشور: امکان تخلف و تقلب وجود ندارد
وزارت کشور به عنوان نهاد مجری انتخابات تمهیداتی اندیشیده تا انتخابات را با حداکثر رعایت شرایط بهداشتی برگزار کند. عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور روز گذشته و پس از  جلسه مشترک هیأت مرکزی اجرایی با ستاد انتخابات کشور گفت: در بخش کرونا و بهداشت انتخابات هم تعداد شعب و هم ساعات رأی‌گیری افزایش داده شده و تلاش کردیم شرایط بهداشتی رعایت شود و همه عوامل اجرایی در شعب تست پی سی آر می‌دهند که موجب تسری و شیوع نشود و فاصله اجتماعی نیز رعایت می‌شود. او ابراز امیدواری کرد که با تمهیداتی که اندیشیده شده، انتخابات با حداکثر رعایت شرایط بهداشتی برگزار خواهد شد.
رحمانی فضلی در پاسخ به نگرانی‌هایی که درباره قطع برق در روز رأی‌گیری مطرح شده است، گفت: دستگاه‌های احراز هویت مجهز به باتری هستند و به‌صورت آفلاین می‌باشند و امکان هک شدن وجود ندارد. همچنین به وزارت نیرو و مخابرات مثل همیشه اعلام شده که در آن ۲۴ ساعت روز رأی‌گیری نباید در هیچ جای کشور قطعی داشته باشیم و آنها هم قول دادند. همچنین تعرفه‌ها نیز ۱۰ درصد بیش از نیاز توزیع شده و در این زمینه کمبودی نخواهیم داشت.
وی ادامه داد: برای جلوگیری از تخلفات با صراحت می‌گویم که در فرایند رأی‌گیری از مرحله‌ حضور مردم در شعب تا مرحله شمارش نهایی، از تجربیات سال‌های گذشته استفاده کردیم و به هیچ وجه امکان تخلف و تقلب وجود ندارد.
وزیر کشور درباره روند حاکم بر مناظره‌های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری هم گفت: برخی اعضا درباره مناظره‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی نامزدها نیز پیشنهاداتی داشتند که ما پنجشنبه جلسه کمیسیون تبلیغات را برگزار خواهیم کرد. ظرفیت‌ها و امکانات برای برگزاری انتخابات خوب مهیاست تا شاهد حضور پرشور مردم و شرایط امن، سالم و قانونی برای انتخابات باشیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7648/1/579146/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها