رئیس جمهوری به تحریف واقعیت‌ها و ندیدن موفقیت‌ها در مناظره‌ها اعتراض کرد

پاسخ به مردم و تاریخ


مناظره‌های انتخاباتی تبدیل به تریبون یکطرفه‌ای علیه عملکرد دولت مستقر شده است. با این حال رئیس جمهوری هم همچون بسیاری از مردم و کارشناسان تأکید دارد که مگر نامزدهای انتخابات از کره مریخ آمده‌اند و هیچ مسئولیتی در طول 4 دهه عمر جمهوری اسلامی نداشته‌اند که این گونه چوب حراج برداشته و بر پیکره مدیریت کشور می‌زنند. حجت‌الاسلام حسن روحانی در جلسه امروز هیأت دولت از جفاهایی گفت که برخی نامزدها با سیاه نمایی‌های خود علیه نظام و دولت و مردم روا داشته‌اند. او گلایه کرد که چرا فقط روی برخی مشکلات تمرکز کرده‌اند بدون آنکه ریشه‌های آن مشکلات و عوامل بیرونی مثل تحریم و کرونا را یادآور شوند و چرا هیچ اشاره‌ای به کارهای بزرگی که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم انجام شده، ندارند.   موضوع دیگری که رئیس جمهوری یادآور شد، مواضع متناقض برخی از این نامزدهاست که حالا برخلاف گذشته هم طرفدار تعامل با خارج و مذاکره و برجام شده‌اند و هم موافق با افزایش پهنای باند اینترنت و مخالف فیلتزینگ شده‌اند یا حامی حقوق زنان و قومیت‌ها و جوانان شده‌اند.
به‌گزارش ایرنا، رئیس جمهوری با بیان اینکه در این انتخابات جفاهای فراوانی شد که بدترین آن جفای به خود نظام است، گفت: متأسفانه در این روزها بحث اخلاق صدمه جدی دیده است. آغاز اخلاق همان راستگویی، وفای به عهد و عدم تحریف حقیقت‌ها است. وی افزود: یک مورد از جفاها را رهبر معظم انقلاب در زمینه احراز صلاحیت‌ها اشاره فرمودند که مسأله مهمی بود. ایشان هم دستور دادند جبران شود، حالا جبران شود یا نه، مسأله دیگری است. اما در این انتخابات جفاهای فراوانی شد. به‌نظر من بدترین جفا در این انتخابات جفای به خود نظام است. به‌گفته روحانی، اگر در ۴۲ سال گذشته نقض قانون، فساد و زیر پا گذاشتن حقوق، رعایت نکردن مصالح اتفاق افتاده و اگر همه اقدامات (به ادعای برخی نامزدها) برخلاف مصلحت جامعه و کشور بوده، پس برای انقلاب چه کرده ایم؟
وی با اشاره به ظلم و جفایی که در این انتخابات به کارگزاران نظام شده است، یادآور شد: وقتی ما می‌گوییم دولت کاری نکرده، دولت که یک نفر و اینهایی که دور این میز هستند، نیست. صدها هزار نفر در سراسر کشور مدیر، کارشناس، کارمند همه با هم، میلیون‌ها نفر هستند که کنار هم قرار می‌گیرند و دولت را تشکیل می‌دهند. وقتی توهین می‌کنیم، یعنی به میلیون‌ها نفر توهین می‌کنیم. وقتی می‌گوییم چقدر در بانک‌ها پول گذاشته شده، وقتی این آمار را طوری می‌گوییم که از کل نقدینگی کشور خیلی بیشتر است، این آمار دروغ است. وقتی می‌گوییم رشد اقتصادی در این هشت سال صفر بوده، آمار دروغ است. ما که نمی‌توانیم دروغ بگوییم.
مشخص شد همه جا خوب است غیر از دولت!
روحانی با تأکید بر رعایت انصاف گفت: البته در این انتخابات مشخص شد که فقط دولت است که ایراد دارد و بخش‌های دیگر از جمله قوه قضائیه، قوه مقننه، مجمع تشخیص مصلحت خوشبختانه خوب و سالم هستند و مشکل فقط دولت است که ایراد دارد که در این انتخابات آن هم حل خواهد شد. دولت بعدی می‌آید، این هم درست می‌شود و کل کشور درست می‌شود!
رئیس‌جمهوری با اشاره به مباحث مطرح شده در مناظره‌ها اظهار داشت: موضوعات بهتری هم این روزها می‌شنویم، چقدر زنان در این چند روز خوب شدند، حقوق خانم‌ها، احترام به خانم‌ها و جوان‌ها مطرح شده است. چطور در این مدت خانم‌ها نبودند، فقط این روزها خانم‌ها پیدا شدند و خیلی مورد احترام هستند؟ اقوام و اقلیت‌ها چقدر خوب شدند. شیعه و سنی چقدر با هم برادر و متحد شدند. چیزهای خوبی هم الحمدلله این روزها می‌شنویم!
با شعور مردم بازی نکنیم
روحانی با تأکید بر اینکه با شعور مردم بازی نکنیم، تصریح کرد: ملت ایران ملت بزرگی است، ملتی است که می‌داند چه گذشته است، می‌داند چه کسانی بوده‌اند، اینهایی که امروز می‌خواهند برای فردا قدرت را در دست بگیرند، اگر در ایران نبودند و تازه از کره مریخ آمده‌ بودند، خیلی خوب بود، اما همه آنها در کشور بوده‌اند و در یک بخشی مسئولیت داشته‌اند. وی با اشاره به شرایط کشور در ابتدای دولت تدبیر و امید ابراز داشت: ما دولتی را تحویل می‌گرفتیم که سال ۹۱، رشد اقتصادی آن منفی ۷.۷ و تورم آن بیش از ۳۰ درصد بود. ما در شرایط رکود تورمی دولت را تحویل گرفتیم. این‌طور نبود که در شرایط عادی دولت را تحویل گرفته باشیم. یعنی هم تحریم و هم مشکلات هر دو با هم بوده است. اما در سال ۹۳ چه اتفاقی افتاد؟ سال ۹۳، تورم ۳۵ درصد به ۱۵ درصد رسید. آیا این کار شده یا نشده؟ رشد اقتصادی ما که در سال ۹۱ و ۹۲ منفی بود، در ۹۳ در همان سه ماهه اول به رشد مثبت رسیدیم و تا آخر سال هم رشد ما مثبت بود و ۳.۲ رشد اقتصادی داشتیم.
همه طرفدار پهنای باند شده‌اند!
وی با بیان اینکه در ۹۶ هم شرایط مناسبی داشتیم تا به سال ۹۷ رسیدیم که وارد یک جنگ شدیم، گفت: آدم‌هایی که افتخار می‌کنند ما در جنگ بودیم و در جنگ مسئولیت داشتیم، آنها که باید بهتر از دیگران شرایط جنگ را بفهمند. ما در سال ۹۷ وارد جنگ بی‌نظیر یا کم‌نظیر در تاریخ شدیم. یک جنگ اقتصادی تمام عیار در زمانی که دشمن‌ترین آدم‌هایی که در امریکا بودند با کمک اسرائیل، صهیونیست‌ها و تندروها در داخل این کشور به روی کار آمدند. روحانی با بیان اینکه من می‌خواهم در برابر مردم ایران تواضع کنم که نسبت به مردم بی‌انصافی کردند، تصریح کرد: صبر و مقاومت مردم را (در مناظره ها) نگفتند. این ملت یک تنه، یکپارچه و متحد در برابر امریکا و هم‌پیمانان آنان یا کشورهایی که به ما کمک نکردند، موفق و پیروز شد. مشکلات مردم خیلی زیاد بود اما در عین حال نگذاشتیم در این کشور قحطی بیاید و جنگ شود. قولی که به مردم در دولت دوازدهم دادم، گفتم که نمی‌گذارم جنگ شود. نمی‌خواهم توضیح دهم که اگر دیگران بودند چه می‌شد.
فقط یک عده خاص انقلابی هستند و بقیه همه غریبه‌اند
روحانی با بیان اینکه ترامپ وقتی از برجام خارج شد، نگذاشتیم در هیچ مجمع جهانی موفق شود، ابراز داشت: بعضی‌ها می‌گویند موفقیت اخلاقی که به درد نمی‌خورد، اخلاق برای چه می‌خواهیم. ما پول می‌خواهیم. این بود که ما بعد از انقلاب، بعد از ۴۰ سال به این نقطه رسیدیم که اخلاق به درد نمی‌خورد و فقط پول به درد می‌خورد؟ البته که موفقیت حقوقی هم داشتیم. چرا دادگاه لاهه را نمی‌گویید؟ چرا موفقیت حقوقی حقوقدانان ما را نمی‌گویید؟ چرا موفقیت دیپلمات‌های ما را نمی‌گویید؟ مگر اینها ایرانی و انقلابی نیستند؟ فقط یک عده خاص انقلابی هستند و بقیه همه غریبه‌اند. از کدام کره آمدند؟ رئیس‌جمهوری با بیان اینکه به شخص من فحش دادن عیبی ندارد، یادآور شد: اما این همه وزیران، معاونان، مدیرکل‌ها، استانداران، فرمانداران، کادر پزشکی همه جا تلاش کردند.

‌آقای صداوسیما چرا بحث جنگ اقتصادی را نگفتی؟

روحانی با اعتراض اینکه ما در این شرایط بسیار سختی که سه سال مقاومت کردیم چرا جنگ اقتصادی را نگفتید، عنوان کرد: آقای صداوسیما که سؤال طراحی کردی، چرا در بحث اقتصادی، جنگ اقتصادی را نگفتی؟ بعد از اینکه سیل اعتراض آمد، در مناظره دوم دو تا کلمه‌ای گفتند. وی با اشاره به اینکه تنها جنگ اقتصادی نبود، سیل و زلزله، خشکسالی بی‌سابقه در 50 سال اخیر و کرونا هم بود، افزود: کرونا مشکلات فراوانی را برای ما درست کرد. لااقل قدردانی کنید از آنهایی که در بیمارستان‌ها برای سلامتی مردم جان دادند، از پرستاران، پزشکان و مدافعان سلامت تشکر کنید، از آنهایی که شبانه‌روز تلاش می‌کنند واکسن بسازند و ان‌شاءالله به نتیجه می‌رسانند تشکر کنید، از دولت نمی‌خواهد تشکر کنید. وی ادامه داد: ما از همه اینها می‌گذریم با همه این حرف‌ها، فقط یک کلمه جواب دهید، ما کشور را از قطعنامه‌های سازمان ملل و فصل هفت خارج کردیم یا نکردیم؟ این را بگویید که خارج کردیم؟ بگویید با برجام موافقید یا مخالفید؟  روحانی با بیان اینکه امروز هم راه اینکه مشکل کشور حل شود، بازگشت همه به برجام است، یادآور شد: راه دیگری نداریم، اگر راه دیگری دارید بگویید، بگویید ما نمی‌خواهیم به برجام برگردیم، اگر چنین عقیده‌ای دارید. البته همه می‌گویند که با تحریم مخالف هستند، چگونه باید از تحریم خارج شویم؟ چه کسی است که امریکا را بعد از ترامپ پای میز مذاکره آورد؟ صبر و ایستادگی مردم و کار دیپلمات‌های ما بود، آیا می‌خواهید موفقیتی که در چند دور مذاکره در وین به‌دست آوردیم، را منکر شوید؟ چرا این واقعیت‌ها را برای مردم بیان نمی‌کنید. رئیس شورای عالی فضای مجازی با یادآوری اقدامات دولت در هشت سال اخیر تاکید کرد: اینهایی که در دولت یازدهم رو در رو و سینه به سینه من شده بودند که باید این فیلتر شود، آن فیلتر شود، الحمدالله همه می‌گویند ما طرفدار پهنای باند شدیم. این کار بزرگی است که انجام گرفته. همه امروز با تحریم مخالف هستند و می‌گویند باید به برجام برگردیم اصلاً این برجام خیلی چیز خوبی شد!
وی افزود: اول که می‌گفتیم زن‌ها باید مدیر شوند، این طرف و آن طرف خیلی سر و صدا بود. می‌خواستیم مدیریت زن‌ها را به ۳۰ درصد برسانیم. الحمدالله به حدود ۲۵ درصد رساندیم، کار بزرگی شده است الان همه موافق هستند. وی اضافه کرد: زمانی که خواستیم اقوام و اقلیت‌ها را معاون و بخشدار کنیم، چه قدر سر و صدا بود اما الحمدالله امروز همه موافق شدند. کارهای بزرگی انجام شد وقتی به بطن مسأله نگاه کنید می‌بینید تحول بزرگ در کشور رخ داده است. با وجود جنگ اقتصادی به کوری چشم دشمنان رشد اقتصادی سال ۹۹ مثبت است.
روحانی با بیان اینکه ما باید راه‌مان را ادامه دهیم، اظهار داشت: برابر حرف‌های دروغ هر وزیر و سازمانی باید پاسخ دهد. حالا صداوسیما می‌خواهد پخش کند یا نکند، تاریخ سعه صدر دارد و پخش می‌کند. وی ادامه داد: امیدوارم انتخابات خوبی پیش‌رو داشته باشیم. مردم به سلامت پای صندوق بیایند و دولتی قوی‌تر از دولت یازدهم و دوازدهم تشکیل شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7647/3/579139/2
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها