تعدد نهادهای نظارتی مانع کسب و کارهای مجازی


رضا الفت نسب
عضو هیأت مدیره اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی
در سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها»، کسب و کارهای آنلاین می‌توانند در کنار تولید، برای توسعه بازار ایران کمک کننده و مکمل خوبی باشند.
برای اینکه کسب و کارهای مجازی مکمل خوبی برای تولیدکننده‌های ساخت داخل باشند و نقش خوبی را در فضای مجازی برای فروش محصولات آنها و عرضه به بازار ایفا کنند، به طور قطع باید موانع کاری این بخش هم نه تنها رفع شود، بلکه بدرستی نیز پشتیبانی شوند.
مهم‌ترین مانعی که کسب و کارهای مجازی و آنلاین با آن مواجه هستند، وجود نهادهای بی شمار و با کارکردهای موازی است. تقریباً 16 نهاد روی کسب و کارهای اینترنتی نظارت می‌کنند. این 16 نهاد نظارتی دستورالعمل و ضوابط را برای بخش کسب و کارهای آنلاین می‌نویسند. باز همچنان می‌بینیم با اینکه 16 نهاد در کار نظارتی و نوشتن دستورالعمل‌ها نقش دارند اما وقتی کسب و کارهای مجازی با مشکل مواجه می‌شوند، هیچ کدام از این نهادها از بخش کسب و کارهای مجازی حمایت نمی‌کنند. در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها باید تعداد نهادهای نظارتی حاکمیتی و دولتی کاهش یابد و این کاهش می‌تواند به کسب و کارهای مجازی کمک کند تا فعالیت آنها سرعت بگیرد تا بتوانند به بخش تولید داخل و بخش‌های دیگر کمک کنند و مکمل خوبی در بحث عرضه به بازار باشند.
موضوع دیگری که باید در سال‌جاری در حوزه کسب و کارهای مجازی به آن توجه شود، دانش فنی است؛ دانش فنی را تحصیلکرده‌های این حوزه مانند برنامه نویس‌ها و... تأمین می‌کنند که باید شرایط را برای فعالیت آنها فراهم کرد و بهبود بخشید. متأسفانه در سال‌های گذشته شاهد مهاجرت تعداد زیادی از برنامه نویسان کشورمان بودیم و عده دیگری هم  به فکر مهاجرت هستند و فکر می‌کنند در خارج از کشور می‌توانند کارهای بهتری را با محدودیت کمتری انجام دهند و دستمزد بیشتری دریافت کنند. باید این بخش از نیروی انسانی کشور تأمین شود و اجازه فعالیت گسترده به آنها در داخل کشور داده شود چون اگر مهاجرت نیروهای انسانی با دانش فنی ادامه یابد از نیروی انسانی و فنی در داخل کشور تهی می‌شویم و این خود نیز باعث خواهد شد که وابستگی ما به تیم‌های فنی خارج از کشور بیشتر شود. از سوی دیگر هرچقدر تیم‌های فنی داخل کشورمان تقویت و حمایت شوند ما نیز می‌توانیم محصولات خوبی در این حوزه برای عرضه داشته باشیم.
از آنجایی که یکی از دغدغه‌های حاکمیت، داشتن خدمات پایه بومی مانند پیام رسان‌ها، موتور جست‌و‌جو و غیره و داشتن اپلیکیشن‌های خدمات داخلی است، راه‌اندازی تمام این بخش‌ها، نیاز به نیروی انسانی فنی دارد بنابراین بدون توجه به نیروی انسانی، رسیدن به این اهداف ممکن نخواهد بود و مجبور خواهیم شد همچنان از پلتفرم‌های خارجی استفاده کنیم بنابراین نباید از این بخش مهم غفلت کنیم و اجازه دهیم از کشور خارج شوند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7648/13/579126/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها