ایران در ایران


حفظ تنوع زیست محیطی لرستان با ارتقای ۱۴۵ هزار هکتار عرصه طبیعی

خرم‌آباد - رشد شاخص‌های زیست‌محیطی، ارتقای سطح مناطق تحت مدیریت، افزایش تنوع زیستی و رشد ضریب امنیتی در لرستان حاصل رویکرد جدی دولت برای حفظ و حراست از ۱۴۵ هزار هکتار عرصه‌های طبیعی این استان طی هشت سال اخیر بوده است.
به گزارش ایرنا ،طی هشت سال گذشته لرستان با مساحتی معادل ۲۸ هزار و ۳۰۶ کیلومتر مربع در غرب ایران به‌عنوان یکی از استان‌های زاگرس نشین، با تدابیر اتخاذ شده رشد و ساماندهی چشمگیری در حوزه ارتقای سطح مناطق تحت مدیریت محیط زیست و حتی رشد جمعیت گونه‌های نادر داشته است.
به‌گفته برخی کارشناسان، لرستان به‌عنوان ایرانی کوچک تقریباً تمام انواع آب و هوایی ایران را در فصول مختلف تجربه می‌کند که نتیجه این تنوع آب و هوایی، غنای گیاهی و جانوری است و اکثر گونه‌های کشور در این استان یافت می شود. لرستان ۲/۲ درصد جمعیت و ۷/۱ درصد مساحت کشور را دارد و بارندگی‌های متناوب به همراه توپوگرافی کوهستانی و آب و هوای مناسب باعث شکل‌گیری یکی از متنوع‌ترین زیست بوم‌های گیاهی در این استان شده است و همین عوامل دست‌ به‌ دست هم داده‌اند تا شبکه رودخانه‌ای استان با ۳۰ رودخانه دائمی به طول ۲ هزار و ۴۵۰ کیلومتر در ۲ حوضه دز و کرخه به‌وجود‌ آید.
استان کوهستانی لرستان به واسطه ۳۵ قله بالای سه هزار و ۵۰۰ متر و شرایط اقلیمی چهار فصل یکی از پناهگاه‌های منحصر به فرد تنوع زیستی در سطح کشور به شمار می‌رود و بنابر مطالعات کارشناسان، به‌دلیل شاخص‌های جغرافیایی منحصر به فرد بیش از ۲۵ درصد تنوع زیستی کشور شامل ۳۶۸ گونه جانوری و یک هزار و ۷۰۰ گونه گیاهی در آن شناسایی شده است. معاون فنی حفاظت محیط‌ زیست لرستان گفت: تاکنون بیش از یک هزار و ۷۵۰ گونه گیاهی در استان شناسایی، گزارش و ثبت شده است که تعداد بسیاری از آنها بومی، اندمیک و خاص استان هستند، همچنین ۲۳۸گونه پرنده، ۴۴ گونه پستاندار، ۵۵ گونه خزنده، پنج گونه دوزیست و حدود ۲۰ گونه ماهی در رودخانه، تالاب و دریاچه‌های کوهستانی لرستان شناسایی و ثبت شده‌اند. نبی‌الله قائدرحمت افزود: سازمان محیط زیست کشور و به تبع آن محیط‌ زیست لرستان همواره تلاش می‌کنند با جلوگیری از تخریب و هدر رفت منابع طبیعی و حیات وحش، نمونه‌هایی از این مواهب الهی را به‌ شکل طبیعی و بکر جهت استفاده‌های مختلف و نسل‌های آتی، تحت حفاظت و حمایت خود قرار دهند، به نحوی که تاکنون توانسته‌اند ۱۱.۳۷ درصد از کل مساحت استان را تحت عناوین اثر طبیعی – ملی (غار ماهی کو ر)، پناهگاه حیات وحش سفیدکوه ازنا - دورود و سمندرلرستانی یک (وژن آب بخش پاپی)، مناطق حفاظت شده (اشترانکوه، سفید کوه خرم آباد، قالیکوه الیگودرز و شادابکوه پلدختر) ثبت کنند و با توجه به ضوابط قانونی به‌صورت مستقیم مدیریت نمایند. قائدرحمت اظهار داشت: همچنین برنامه‌ریزی لازم به منظور احیای زیستگاه‌ها و زیست بوم‌های استان در اولویت کاری قرار گرفت و با ارسال طرح و پیشنهادهای تخصصی جهت ارتقا و افزایش سطح حفاظتی مناطق شکار ممنوع (حدود ۸۳/۴ درصد) به سازمان متبوع جهت سیر مراحل قانونی، اقداماتی انجام شده است و در صورت تصویب و ثبت پیشنهادهای ارسالی، سطح مناطق تحت مدیریت محیط‌ زیست استان به ۲۲/۱۶ درصد افزایش خواهد یافت.
وی گفت: همچنین در این راستا شناسنامه مناطق تحت مدیریت و مناطق شکار و صید ممنوع استان تهیه شده است.

افتتاح  تصفیه‌خانه فاضلاب همدان با حضور وزیر نیرو
 
همدان - استاندارهمدان گفت: تصفیه‌خانه فاضلاب همدان با بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه ساخت در تیرماه امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
سید سعید شاهرخی استاندار همدان ادامه داد: این پروژه یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین تصفیه‌خانه ها در کشور و خاورمیانه است که تیرماه امسال با حضور وزیر نیرو به طور رسمی افتتاح می‌شود.
وی افزود: خروجی این تصفیه‌خانه، آب مورد نیاز نیروگاه برق شهید مفتح، پتروشیمی هگمتانه، منطقه ویژه اقتصادی جهان‌آباد و همچنین حقابه‌های کشاورزی را تأمین می‌کند. استاندار همدان با اشاره به اینکه در سال آبی جاری بیش از ۴۰ درصد کاهش بارندگی داشتیم، عنوان کرد: در شرایط کنونی باید از منابع آبی استان حفاظت و براساس اولویت از آن استفاده کنیم. شاهرخی با بیان اینکه مردم در مدیریت و صرفه‌جویی در مصرف آب باید همکاری کنند، اضافه کرد: در سه سال گذشته سه سد در استان همدان توسط دولت تدبیر و امید بهره‌برداری و آبگیری شده و ذخیره مطمئنی برای استان است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از یک هزار و ۷۰۰ لیتر در ثانیه، آب تأمین و وارد شبکه آبرسانی استان همدان می‌شود خاطرنشان کرد: پروژه‌های متعددی برای ذخیره‌سازی و پشتیبانی شبکه آب شهری و روستایی بخصوص شهر همدان را در دست اقدام داریم. استاندار همدان افزود: برای استفاده بهینه از منابع آب در بخش‌های آشامیدنی، کشاورزی، صنعت و گردشگری، تصفیه خانه فاضلاب همدان ساخته شده است.

خسارت میلیاردی رمز ارزها به صنعت برق گیلان

رشت - مدیرعامل توزیع برق گیلان گفت: رمزارزهای غیرمجاز کشف شده در استان ۳۵ میلیارد تومان به صنعت برق خسارت وارد کرده است.
اسماعیل هنرمند در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به گرمای زودرس هوا، کاهش نزولات جوی و کاهش تولید برق در نیروگاه های برقابی، صنعت برق کشور با شرایط ویژه‌ای مواجه شده است و مصرف برق نسبت به سال گذشته در استان ۱۱ درصد و در کل کشور ۲۰ درصد افزایش یافته و از این‌ رو مدیریت مصرف انرژی برق بیش از هر زمان دیگری ضروری است. وی افزود: بنابر مصوبه هیأت وزیران تمامی ادارات، دستگاه‌های اجرایی و بانک ها موظف به کاهش ۵۰ درصدی برق از ساعت ۱۱ صبح تا پایان وقت اداری هستند و دستگاه‌هایی که همکاری در این زمینه نداشته باشند شامل قطع برق خواهند شد. وی به پویش مردمی مدیریت کولرها اشاره کرد و افزود: در این پویش نیاز است مردم استان بین ساعت ۲ تا ۳    بعدازظهر به مدت ۱۵ دقیقه کولرهای خود را در خانه یا محل کار خاموش کنند که با این کار یک سوم خاموشی‌های احتمالی استان کاهش پیدا می‌کند.  هنرمند خاطرنشان کرد: تاکنون ۴۸۰۰ دستگاه استخراج رمزارز غیرمجاز در استان کشف شده است که این مقدار حدود ۳۵ میلیارد تومان به صنعت برق خسارت وارد کرده است.

طرح ملی ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای ویژه آموزگاران در البرز آغاز شد

کرج- طرح ملی ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای ویژه آموزگاران به‌صورت پایلوت کشوری با سخنرانی وزیر آموزش و پرورش به‌ صورت ویدئوکنفرانس در استان البرز آغاز شد. سالار قاسمی مدیرکل آموزش و پرورش البرز در آیین افتتاح طرح ملی ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای ویژه آموزگاران در این استان  با اشاره به اینکه از زمانی که استان البرز به عنوان پایلوت این طرح ملی انتخاب شد نشست‌ها و طرح‌های مختلفی پیشنهاد و مورد بررسی قرار گرفته است، اظهار داشت: تاکنون نشست‌ها و طرح‌های کارشناسی و با کیفیتی آموزش و پرورش کشور داشته که  از جمله  آن طرحی به‌عنوان ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای آموزش قرآن آموزگاران، مدیران و معاونان مدنظر قرار گرفته تا انجام شود. وی بیان داشت: این طرح در استان البرز به اجرا درآمده تا اگر نقایص و اشکالاتی وجود دارد مورد شناسایی و در سطح ملی در سراسر کشور به بهترین وجه اجرا شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7648/9/579117/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها