«ایران» از اثرپذیری صنعت ازعدم الحاق به «اف‌ای‌تی‌اف» گزارش می‌دهد

سوگیری‌های سیاسی، تولید را زمینگیر کرد


مرجان اسلامی فر
خبرنگار
 فعالان اقتصادی می‌گویند تحریم باعث شد صنعت کشور بسیار شکننده شود اما تیر آخر را عدم الحاق ایران به اف‌ای‌تی‌اف زد.
به‌دلیل نزدیک بودن به انتخابات 1400 خیلی از فعالان اقتصادی ترجیح می‌دادند از سختی‌هایی که گذراندند و البته الان هم با آنها درگیر هستند، صحبتی به میان نیاورند و مصاحبه‌های خود را به بعد از انتخابات موکول کنند؛ ولی آنها خارج از مصاحبه رسمی اظهار کردند که تحریم و اف‌ای‌تی‌اف بزرگ‌ترین سدهایی بودند که روبه‌روی تولید ایجاد شد. سد اول توسط ترامپ رئیس‌جمهوری امریکا ایجاد شد و سد دوم را سیاستگذاران داخلی رقم زدند که همین امر سبب زمینگیر شدن تولید و صنعت کشور شد.
از سال 88 همواره بحث سر این ماجرا بود که ایران به گروه ویژه اقدام مالی ملحق شود یا خیر؟ اگر الحاق شود چه مزیت‌هایی دارد و اگر به آن پشت کند چه اتفاق‌هایی در انتظار اقتصاد ایران است؟ قبل از هر چیزی باید گفت که اف‌ای‌تی‌اف یک سازمان فراملی است که برای مقابله با جرم مالی سیاست‌ها و استانداردهایی را طراحی و ترویج می‌کند. این استانداردها پولشویی، تأمین مالی تروریسم و سایر تهدیدهای سیستم مالی بین‌المللی را هدف قرار می‌دهد.
به هر ترتیب زمانی که 4 لایحه اف ای تی اف به مجلس رفت لوایح «اصلاح قانون مبارزه با تروریسم» و «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» به تصویب رسید اما لوایح الحاق ایران به پالرمو و CFT با وجود تصویب نمایندگان مجلس (دی 98) در شورای نگهبان رد شد. پس از کش و قوس فراوان این دو لایحه به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت و در آنجا هم به آن بی‌توجهی شد. این امر باعث شد که ایران در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی قرار گیرد.
تمام بخش‌ها گرفتار شدند
فریال مستوفی عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این سؤال «ایران» که نپیوستن ایران به اف ای تی اف چقدر به صنعت کشور آسیب زد ، گفت: «نپیوستن ایران به اف ای تی اف نه تنها به بخش صنعت بلکه به تمام بخش‌های اقتصادی صدمه وارد کرد و خیلی از مجموعه‌ها را تهدید و گرفتار کرد. اف ای تی اف یک استاندارد بین‌المللی است که بین بانک‌های دنیا وجود دارد و همه بانک‌ها به این مقوله اعتقاد دارند، لذا اقتصاد هر کشوری که به این استاندارد مالی و بانکی ملحق نشود، منزوی خواهد شد و امکان مبادله پولی از آن گرفته می‌شود.»
او ادامه داد:«192 کشور به اف ای تی اف پیوسته‌اند، همین امر نشان می‌دهد که اف‌ ای تی‌اف مسأله سیاسی و جناحی نیست بلکه موضوع اقتصادی است که کشورها دنبال کرده‌اند. متأسفانه در کشور ما اف‌ای‌تی‌اف به یک موضوع سیاسی تبدیل شده است لذا عدم پذیرش این امر از سوی ایران باعث شده که در مبادلات پولی و بانکی چالش‌های جدی برای صنعت و تجارت کشور پیش بیاید.»
چین و روسیه هم حاضر به همکاری نیستند
مســــــتوفی خاطرنشـــــــــان کــــــــرد: «اگر تحریم‌های امریکا برداشته شود و دوباره به برجام برگردیم به طور قطع به خاطر عدم الحاق به اف‌ای‌تی‌اف باز هم نمی‌توان مبادله پولی با کشورها داشت؛ این موضوع در مورد کشورهایی که ادعا می‌کنند دوست هستند(روسیه و چین) هم صدق می‌کند. از آنجا که چین و روسیه به کنوانسیون‌های بین‌المللی پیوسته‌اند حاضر به‌همکاری با ایران نیستند. لذا چاره‌ای جز الحاق ایران به اف‌ای‌تی‌اف وجود ندارد.
در غیر این‌صورت نمی‌توان در فضای بین‌الملل فعالیتی داشت.»
رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران گفت:«یکی از مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود بانک‌های خارجی با کشورهایی که عضو اف‌ای‌تی‌اف نیستند، همکاری نکنند، کاهش ارز سهام است. هیچ بانکی قبول نمی‌کند که ریسک مبادلات خود را افزایش دهد، چرا که جدا از جریمه‌ای که امریکا برای چنین بانک‌هایی لحاظ می‌کند، ارزش سهام آن بانک ریزش پیدا می‌کند.لذا بانک‌ها چنین ریسکی را قبول نخواهند کرد و همین امر باعث منزوی شدن اقتصاد ایران می‌شود.»
حال که در روزهای انتخابات به سر می‌بریم و نگاه فعالان اقتصادی به کاندیداهای ریاست جمهوری است که چه نگاهی نسبت به اف ای تی اف دارند، علی ربیعی سخنگوی دولت ۱۱ خرداد در یک نشست خبری اظهار کرد که فصل انتخابات برکات زیادی دارد از جمله اینکه برخی از افراد که در سال‌های اخیر حتی حاضر نبودند فشار تحریم را در وضعیت اقتصادی کشور به رسمیت بشناسند و سال‌ها با پذیرش کنوانسیون‌های FATF مخالفت می‌کردند حال امروز پیشگام‌تر از دولت دنبال رفع تحریم‌ها هستند.
اصل مهم‌تر از فرع است
 ابوالفضل روغنی گلپایگانی رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در پاسخ به این سؤال که نپیوستن ایران به اف ای تی اف چقدر به تحریم صنعتی ایران کمک کرد به «ایران»، گفت: «اگرمی خواهیم در بازی جهانی بازی کنیم باید به قواعد آن هم پایبند باشیم؛ لذا ضرورت دارد که این امر مورد توجه سیاستگذاران قرار گیرد و برای تحقق و تصویب کنوانسیون‌های بین‌المللی اف‌ای‌تی‌اف اقدامات لازم انجام شود.»
او ادامه داد:«مهم‌ترین دلیلی که باعث شد صنعت کشور بشدت آسیب ببیند، تحریم بود. بر این اساس عوامل فرعی متعددی هم وجود داشت که در فعالیت تولیدکنندگان اختلال ایجاد کرد؛ یکی از این عوامل نپیوستن ایران به اف‌ای‌تی‌اف بود. اعتقاد دارم چالش‌هایی که برای صنایع ایجاد شد نشأت گرفته از اف ای تی اف نبود بلکه تحریم بود. در این میان باید پذیرفت که اگر می‌خواهیم در بازار جهانی حضور داشته باشیم و روابط با کشورهای مختلف را حفظ کنیم باید به اف‌ای‌تی‌اف ملحق شویم.»
رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تصریح کرد: «تا زمانی که تحریم برداشته نشود و سیاستگذاران برای این امر تلاش نکنند پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف یک امر فرعی و جانبی خواهد بود.»
ریسک‌ها را بیشتر نکنید
عبدالوهاب سهل آبادی رئیس خانه صنعت و معدن درباره اینکه چقدر صنایع کشور از نپیوستن ایران به اف ای تی اف تأثیر منفی گرفتند به «ایران»، گفت: «دلایل متعددی باعث شده که تولیدکنندگان کشور نتوانند برنامه‌های خود را اجرایی کنند که یکی از آنها عدم الحاق ایران به اف‌ای‌تی‌اف بود؛ اگر این موضوع در کشورمان به یک مبحث سیاسی تبدیل نشده بود با تصویب آن امکان جابه‌جایی پول با برخی از کشورها وجود داشت اما معطلی در این خصوص که باعث شد ایران در لیست سیاه قرار گیرد مانع بزرگی برای تولیدکنندگان در امر خرید مواد اولیه و فعالان اقتصادی در تجارت شد و از سویی دستاویزی برای برخی از کشورها شد که با این بهانه نمی‌خواستند با ایران همکاری کنند.»
او ادامه داد: «ولی مهم‌ترین دلیلی که باعث شد صنعت کشور لطمه ببیند تحریم بود؛ تحریم به‌گونه‌ای به تولید صدمه زد که برخی از صنایع امکان ادامه تولید را نداشتند؛ با این اوصاف و در شرایطی که سخت‌ترین تحریم‌ها درباره اقتصاد ایران اعمال می‌شود توصیه می‌کنم که سیاستگذاران حداقل پیوستن ایران به اف‌ای‌تی‌اف را دنبال کنند تا ایران از لیست سیاه مبادلات پولی و بانکی خارج شود در غیر این صورت هر گونه جابه‌جایی مالی با ریسک‌های فراوان روبه‌رو خواهد بود.»
سهل آبادی افزود: «تا زمانی که به اف‌ای‌تی‌اف ملحق نشویم، نمی‌توانیم ریسک مالی در کشور را کاهش دهیم، بر این اساس اگر تمام تحریم‌های ایران برداشته شود و برای تمام شرکت‌های خارجی و سرمایه‌گذاران فرش قرمز پهن شود باز هم هیچ فردی ریسک حضور و سرمایه‌گذاری در ایران را قبول نخواهد کرد چرا که عدم پذیرش اف‌ای‌تی‌اف بزرگ‌ترین مانع بر سر راه هر گونه فعالیت توسعه‌ای در ایران و همکاری با شرکت‌های خارجی است.»




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7648/8/579112/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها