واکنش سخنگوی دولت به سیاه‌نمایی و تحریف واقعیت از سوی منتقدان

بر رنج مردم سوار شده اید


گروه سیاسی/ «دولت پیشخور مصایب!» یا «دولتی که سختی‌ها و ناملایمات و دشواری‌های سال‌های آینده ایران را نیز پیشخور کرده است.» این تصویری است که علی ربیعی، سخنگوی دولت از دولت دوازدهم ارائه کرد. ربیعی که روز گذشته در نشست خبری هفتگی خود سخن می‌گفت، این تعبیر را در واکنش به کسانی به کار برد که «امروز، برخی برای اثبات خود، ظاهراً چیزی جز نفی‌انگاری و تخریب دولت را نیافته‌اند.» اما این نفی‌انگاری دولت، در چه شرایطی دارد اتفاق می‌افتد؟ به باور سخنگوی دولت «آنچه در این روزها در گفت‌و‌گوهای سیاسی به چشم نمی‌خورد و به‌طور عجیب، آگاهانه و عامدانه از سوی برخی‌ها دچار فراموشی شده، جنگ بزرگ اقتصادی و توأم شدن آن با پاندمی کروناست.» ربیعی، تلاش این عده برای نادیده گرفتن عامدانه تأثیر تحریم و کرونا بر وضعیت کشور را «تحریف» خواند و تأکید کرد که «این تحریف فقط ندیدن تلاش‌های یک دولت نیست، بلکه نادیده انگاشتن یک مقاومت عظیم مردمی است.» سخنگوی دولت تأکید کرد که این تحریف، اقدامی است که به‌صورت همزمان در داخل و خارج انجام می‌شود: «در این سال‌ها به طور عجیبی، برخی جریان‌های داخلی، چشم و زبان خود را در دیدن و بیان مصایب جنگ تروریستی بسته‌اند، اما به‌نام حقیقت باید از مخوف‌ترین جنگ اقتصادی در قرن معاصر علیه زندگی، معیشت و رفاه یک ملت و دولت در حال توسعه به درستی سخن گفته شود.»
اشاره‌های ربیعی به کارنامه دولت
به‌گزارش ایرنا، سخنگوی دولت در واکنش به تحریف‌ها و سیاه‌نمایی‌هایی که نسبت به اقدامات و دستاوردهای دولت و نیز وضعیت کشور و مردم صورت می‌گیرد، با بیان اینکه برای روشن شدن موضوع باید کارنامه 8 ساله دولت را در دو فصل مرور کرد، ابتدا به فاصله سال‌های 92 تا 96 اشاره کرد و گفت: تدابیر دولت یازدهم در همان شش ماه اول باعث شد تا سال 1393، سال خروج از رکود همراه با افت شدید نرخ تورم باشد؛ در حالی که توافق هسته‌ای به سامان نهایی نرسیده بود. ربیعی با اشاره به افت شدید قیمت نفت از 80 دلار به 30 دلار در نیمه دوم سال 93 در کوران مذاکرات هسته‌ای افزود: با وجود همه تنگناها، دولت موفق شد در سال‌های 93 تا 96، یکی از دوران طلایی اقتصاد ایران را در نیم قرن اخیر رقم بزند؛ متوسط نرخ تورم 11 و نیم درصد بود و نزدیک به دو سال از این دوره تورم تک رقمی تجربه شد.
سخنگوی دولت ادامه داد: متوسط صادرات نفتی در دولت دهم 85 میلیارد دلار، دولت یازدهم 52 و دولت دوازدهم 36 میلیارد دلار بود، چرا نمی‌گویند ما به درآمدهای ارزی افسانه‌ای دسترسی نداشتیم؟
او با بیان اینکه متوسط صادرات غیرنفتی در دولت دهم 26 میلیارد دلار، دولت یازدهم 31 و دولت دوازدهم 30 میلیارد دلار بوده است، اظهارکرد: آیا این یک کارآمدی نیست که صادرات غیرنفتی ما متوسط 4 سال بیش از زمان بی‌هیچ مسأله و محدودیتی بوده؛ این یعنی افزایش تولید واقعی؛ چرا تحریف می‌کنید؟
دولت که مصایب آینده را هم پیشخور کرده است
ربیعی با بیان اینکه چرا بی‌انصاف‌ها نمی‌گویند که کرونا حدود سه میلیون شغل را تهدید کرده است، تصریح کرد: من درباره نقش تحریم بر گسترش فقر و کاهش رفاه، تحقیق کرده‌ام. شما بر رنج مردم سوار شده‌اید و در تشریح علت، آدرس غلط می‌دهید و حتی بعضی‌ها، خود، علت ماجرا هستند.
سخنگوی دولت در پایان این بخش از سخنان خود، با اشاره به اینکه درست در شرایط تحریمی دولت زیرساخت‌های عظیمی در راه و تولیدات صنعتی یا پروژه عظیم انتقال آب خلیج فارس سامان داد، تأکید کرد: قطعاً آثار این سرمایه‌گذاری‌ها در سال‌های آینده بر وضعیت اشتغال و بهبود اقتصاد ایران تأثیر خواهد گذاشت. (از این رو) می‌خواهم یک صفتی دیگر به دولت اضافه کنم: دولتی که سختی‌ها و ناملایمات و دشواری‌های سال‌های آینده ایران را نیز پیشخور کرده است، دولت پیشخور مصایب! ربیعی در بخش دیگری از سخنان خود، با ابراز تأسف از اینکه همه این تخریب‌ها و حمله‌ها را به نحوی بیان کردند که گویی در این کشور نه تحریمی بوده و نه کرونایی بوده و ظاهراً پدیده‌ای به‌نام ترامپ و فشار حداکثری و یک حادثه بزرگ به‌نام جنگ اقتصادی از تاریخ سیاسی ایران حذف شده است، گفت: انگار از ویرانه‌های خرمشهر و کشور در دوران دفاع مقدس گفته شود ولی از صدام و جنگ تحمیلی سخنی به میان نیاید. مثل اینکه صدای شکست خوردن فشار حداکثری به ایران هنوز به گوش طراحان سؤال نرسیده بود و نه به گوش برخی دیگر.
پارادوکس با کارنامه خودشان
ربیعی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره پرداخته نشدن به موضوع کرونا و تحریم در مناظرات گفت: اجازه بدهید ضمیر حرف‌های من کاندیداهای انتخابات نباشند و به طور کلی بگویم؛ اگر برخی افراد امروز درباره تحریم و فشار حداکثری صحبت کنند، دچار پارادوکسی با کارنامه خودشان می‌شوند. به همین دلیل از بیان این مطالب امتناع می‌کنند.
او با اشاره به اینکه از ماه‌ها قبل احساس می‌شد عده‌ای نمی‌خواهند موضوع تحریم در منظر افکار عمومی زیاد مطرح شود، تصریح کرد: اما صداوسیما به‌عنوان تهیه کننده سؤالات مناظره‌ها، باید مطرح می‌کرد که چرا تأثیر فشار حداکثری، کرونا و جنگ اقتصادی را نادیده گرفته است؟ گویی تحریم و کرونا از منظر طراحان سؤالات، ارزشی برای طرح‌شدن و قضاوت مردم ندارد. ربیعی خطاب به جریان‌هایی که به دولت می‌تازند و می‌گویند ما بهتر اداره می‌کنیم، گفت: باید بگویند چگونه کشور را در شرایط تحریم و در دوره‌ای که ‌ترامپ قصد فروپاشی ایران را داشت، اداره می‌کردند؟ باید به مردم توضیح بدهند در موقعیت همبسته و توأم‌شده تحریم‌ها با پاندمی کرونا که اقتصاد جهان را دچار مشکل کرد، چگونه می‌توانستند کشورداری کنند و چه طرحی داشتند؟ سخنگوی دولت ادامه داد: چه خوب است از همه نامزدها پرسیده شود اگر درآمد قابل دسترس نفتی دولت از ۱۰۰ میلیارد دلار به زیر ۵ میلیارد دلار رسید، برنامه‌شان برای اداره کشور چه خواهد بود؟ جریان‌های سیاسی به مردم بگویند اگر همان درآمد اندک نفتی را هم نتوانند وارد کشور کنند، چطور می‌خواهند امور را تمشیت کنند؟
احتمال شکایت دولت به قوه قضائیه برای پاسخگویی به اتهامات
ربیعی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا به درخواست دولت برای پاسخگویی به اتهام‌زنی‌ها در مناظره نخست پاسخ داده شد، گفت: هفته گذشته قبل از مناظرات، سه راهکار به سازمان صداوسیما پیشنهاد دادیم که یا اجازه بدهید نماینده دولت زنده در مناظره حاضر شود، یا برنامه ضبط کند یا بیانیه منتشر کند که البته تاکنون پاسخی نگرفته‌ایم.
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری با بیان اینکه پس از مناظره به رئیس صداوسیما و وزیر کشور نامه ارسال کردیم و خواستار رعایت حقوق قانونی دولت در این زمینه شدیم، اظهارکرد: امیدواریم شاهد رفتاری منصفانه بر مبنای قوانین از سازمان صداوسیما باشیم، چرا که تعیین نشدن وقت مقتضی از سوی صداوسیما برای پاسخگویی هم با قوانین ناسازگار است و هم با ارزش‌های اخلاقی ما.
ربیعی گفت: روز گذشته (دوشنبه) تمام موارد شامل توهین، تهمت، افترا و مطالب نادرست را در دو نامه تنظیم و به صداوسیما و اعضای کمیسیون ارسال کردیم که قرار شده است در جلسه‌ای بررسی شود. او تأکید کرد: ممکن است هیچ اتفاقی نیفتد، در این صورت براساس قانون پیش‌بینی شده، همه روال را دنبال خواهیم کرد و اگر نتیجه‌ای نگیریم به قوه قضائیه پناه خواهیم برد و درخواست خود را خواهیم داد.
امیدواری به مذاکرات وین
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت مذاکرات وین، ابراز امیدواری کرد که به‌زودی شاهد برگزاری دور نهایی مذاکرات و به نتیجه رسیدن این گفت‌وگوها باشیم و تا قبل از پایان مهلت قانونی این گفت‌وگوها آن را به نتیجه برسانیم.
ربیعـــــی درعیــــــن حــــــــال درباره
«اف.ای.تی.اف» هم گفت: لوایح باقیمانده FATF به‌طور اصولی ارتباطی به مذاکرات وین برای احیای برجام ندارد و پرونده مستقلی است که تصمیم‌گیری در مورد آن در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

برش
واعظی: نامزدها برای کسب رأی حرف‌های دولت را تکرار می‌کنند

رئیس دفتر رئیس جمهوری در واکنش به تغییر مواضع منتقدان دولت در موسم انتخابات و تغییر از مخالف مذاکرات و «اف.ای.تی.اف» به موافق مذاکرات و موافق پیوستن به «اف.ای.تی.اف» تأکید کرد: کسانی که نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده‌اند و رأی می‌خواهند، حرف‌هایی می‌زنند که دولت در هشت سال اخیر آن‌ها را گفته است (درحالی که) این افراد ۸ سال به دولت حمله کردند، اما الان برگشتند.  به گزارش ایرنا، محمود واعظی با ابراز تأسف از اینکه برخی وقتی یک کار از لحاظ سیاسی درست است، آن را انجام نمی‌دهند و امروز که از مردم رأی می‌خواهند، دیگر نمی‌توانند حرف گذشته‌شان را بزنند، اظهار کرد: مشخص است چه کسانی در مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام مخالف لوایح مرتبط با FATF بوده‌اند و حتی زمانی این را به مقام معظم رهبری منتسب می‌کردند درحالی که ایشان گفتند مراجع قانونی، مجمع و مجلس هر تصمیمی بگیرند من قبول دارم. رئیس دفتر رئیس جمهوری ادامه داد: اما الان که نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده‌اند و رأی می‌خواهند، حرف‌هایی می‌زنند که دولت آن حرف‌ها را گفته است. این افراد ۸ سال به دولت حمله کردند الان برگشتند، الان خوب است اینها بیایند حرف‌هایی را که در اتاق‌های دربسته می‌زنند با مردم بگویند. واعظی با اشاره به شعارها و برنامه‌های نامزدهای ریاست جمهوری گفت: طبیعی است برخی افراد که سابقه کار اجرایی ندارند یا مشکلات کشور را نمی‌شناسند، در شرایطی ایده‌هایی را مطرح می‌کنند که عملیاتی نیست یا باعث بروز مشکلات دیگر برای مردم می‌شود. او اضافه کرد: البته ما به روی خوش نشان دادن نامزدها به تعامل و مذاکره، انتقاد نمی‌کنیم. اتفاقاً از این موضوع خوشحال هستیم که خط  مشی و رویکردی که از سال ۹۲ به عنوان یکی از رویکردها و برنامه‌های دولت و رئیس جمهوری بوده اکنون عملیاتی شده است و به نوعی همه به آن اتکا می‌کنند.






آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7647/1/579070/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها