نامه صالحی به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:

همکاری ایران در ازای همکاری متقابل آژانس است



گروه سیاسی/ رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در نامه‌ای به «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید کرد که ایران به همکاری سازنده خود با آژانس ادامه می‌دهد و متقابلاً انتظار دارد این همکاری به نتیجه مورد نظر ایران هم منتهی شود. به گزارش ایسنا کاظم غریب آبادی، نماینده کشورمان در سازمان‌های بین‌المللی در وین در صفحه توئیترش به اظهارات مطرح شده از سوی صالحی خطاب به «گروسی» اشاره کرد و نوشت: «تاریخ تفاهمنامه فنی موقت سه ماهه ایران و آژانس در 24 مه به پایان رسید و ایران تصمیم گرفت آن را تمدید نکند اما در عین حال مقام‌های کشورمان پذیرفتند که به ثبت یک ماهه اطلاعات فعالیت‌های هسته‌ای ایران ادامه دهند تا فرصت دیگری برای به نتیجه رساندن مذاکرات فنی با آژانس فراهم شود.»
صالحی در این نامه با بیان اینکه ایران در زمینه مسائل پادمانی، تاکنون بیشترین تلاشش را برای همکاری واقعی با آژانس انجام داده و شفاف سازی‌ها و پاسخ‌های لازم را ارائه کرده است، تصریح کرده است: «ما مانند قبل به همکاری سازنده با آژانس ادامه می‌دهیم. تا حد زیادی انتظار داریم که این عزم دوجانبه به حصول نتیجه‌ای ملموس و عمل‌گرایانه در اسرع وقت منجر شود.»
محتوای نامه رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان پس از آن منتشر شده که مدیرکل آژانس در گزارش فصلی خود به کشورهای عضو برجام اعلام کرده است که ایران نتوانسته است درخصوص ذرات اورانیوم یافت شده در سایت اعلام نشده توضیحی ارائه دهد.
«گروسی» در این گزارش اعلام کرده که پس از چندین ماه، ایران نتوانسته توضیحات لازم را درخصوص ذرات هسته‌ای در سه سایتی که آژانس از آن‌ها بازرسی انجام داده، ارائه دهد. همچنین طبق این گزارش، آژانس قادر نبوده است تا دسترسی روزانه از فردو و نطنز انجام دهد و ایران موجودی آب سنگین و تولید آب سنگین را به اطلاع آژانس نرسانده و به آژانس نیز اجازه نداده است تا بر ذخایر و میزان تولیدی آب سنگین نظارت نماید. مدیر کل آژانس با وجود این نسبت به حصول پیشرفت در مذاکرات پیش از جلسه هفته آینده شورای حکام ابراز امیدواری کرده است. مدیرکل همچنین در این گزارش تصریح کرده است که فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارتی آژانس در ارتباط با اجرای برجام، تحت تأثیر تصمیم ایران به توقف اجرای تعهدات هسته‌ای تحت برجام شامل پروتکل الحاقی قرار گرفته است. غریب آبادی هم در واکنش به این گزارش تصریح کرد که گزارش آژانس در پرتو توقف اقدامات داوطلبانه و فراپادمانی از سوی ایران از تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ تهیه شده است. سفیر و نماینده دائم کشورمان علاوه بر این تصریح کرد که آمار و ارقامی که در این گزارش درخصوص نصب ماشین‌ها و یا ذخایر اورانیوم غنی شده آمده است، یا براساس برآوردهای آژانس بوده یا اینکه در چارچوب راستی آزمایی‌های پادمانی حاصل شده است، ارتباطی با اقدامات فراپادمانی ندارد.
در همین حال خبرگزاری  فرانسه در توئیتی به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران ۱۶ برابر سقف تعیین شده در برجام است. «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین  در صفحه توئیترش به این خبرها واکنش نشان داد و  نوشت: «متأسفانه همه چیز در روابط ایران و آژانس پیچیده است. با وجود این، قدردان این هستیم که سطح ضروری همکاری را حفظ می‌کنند. بر اساس دلایلی باور داریم که مشکلات موجود موقت هستند.»
ایران و آژانس سوم خردادماه تفاهم سه ماهه اسفندماه ۱۳۹۹ را برای یک ماه دیگر تمدید کردند و مقرر شد که داده‌های دوربین‌ها در سه ماه گذشته به آژانس داده نشود و داده‌های یک ماه پیش‌ رو هم نزد ایران باقی می‌ماند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7643/2/578594/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها