ربیعی، سخنگوی دولت:

صندوق رأی نه ترس دارد نه قهر می‌پذیرد


گروه سیاسی/ سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود که در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، به‌صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد به توضیح درباره مسائل مختلفی، از وضعیت مشارکت انتخاباتی و مواضع نامزدها علیه دولت گرفته تا تحولات مذاکرات وین و پرونده فایل صوتی ظریف پرداخت.
علی ربیعی درباره انتقادهای نامزدهای انتخاباتی علیه مدیریت دولت هم با تأکید بر اینکه دولت مصلحت عمومی را فدای منافع خود نمی‌کند، این را هم یادآور شد که امروز برخی‌ها که تا پیش از این مخالف رویکردهای ما بودند از تعامل با جهان و حل مشکلات اف‌ای‌تی‌اف سخن می‌گویند.
او در بخش ابتدایی سخنانش با تأکید بر اینکه صندوق‌ها به‌عنوان دستاوردی بزرگ در بیش از یکصد سال فداکاری یک ملت و در کوران دو انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی به‌دست آمده است، تأکید کرد: صندوق رأی میراث انقلاب و امام است؛ دستاورد به بلوغ‌ رسیده از مشروطه است. این ملت با کودتاها، جنگ، ترور، تحریم و جنگ اقتصادی با فراز و نشیب‌های زیادی روبه‌رو شده و از میان آنها عبور کرده است. جمهوریت دستاورد بزرگی بوده که در مقاطع مختلف حفظش کرده‌ایم.
به‌گزارش ایسنا، وی یادآور شد: نبود صندوق رأی و فقدان دموکراسی در نظام شاهنشاهی، موجب «ترس دائمی حاکمان از مردم» و «بی‌اعتمادی قهرآفرین مردم به حاکمان» شده بود. امام راحل و میراث ارزشمند او که از دل انقلاب و از رفراندوم فروردین ۵۸ بیرون آمد به ما آموخت که صندوق رأی نه ترس دارد و نه قهر می‌پذیرد. سخنگوی دولت با تأکید بر اینکه امروز در راه تداوم جمهوریت برخی گلایه و انتقاد دارند که دامنه انتخاب‌ها محدود شده است، گفت: امروز شاید همه آحاد جامعه آنچه را که انتظار داشتند در میان نامزدهای نهایی نمی‌بینند اما جامعه ما نشان داده که همیشه فرصت‌‌هایی باور نکردنی خلق می‌کند.
هیچ بن‌بستی در مذاکرات وین وجود ندارد
سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنانش درباره مذاکرات وین تصریح کرد: طبیعی است که به‌خاطر پیچیدگی‌هایی که تحریم‌های متعدد در دولت ترامپ و پیشرفت‌های فنی هسته‌ای در پاسخ به آنها ایجاد شده، جزئیات زیادی باید مورد بررسی و بحث قرار بگیرد اما هیچکدام از این موانع غیرقابل عبور نیستند و با اراده سیاسی در پایتخت‌ها این اختلاف‌های جزئی نیز به پایان خواهد رسید. بنابراین، ما بسیار امیدواریم که تا پیش از انتقال تصدی دولت بتوانیم احیای کامل برجام را اعلام کنیم. وی با اشاره به اینکه مذاکرات وین تحت تأثیر انتخابات قرار نخواهد گرفت، اظهار کرد: این مذاکرات بر اساس رویه‌ای مستقل و قانونی خود و در چارچوب سیاست‌های کلی نظام و با هدایت رهبری تا رسیدن به نتیجه مطلوب ادامه خواهد داشت. همان‌طور که بارها گفته‌ایم، دولت مصمم است رسالت خود را انجام داده و کشور را بدون تحریم‌های غیرقانونی تحویل دولت آینده بدهد.
سخنگوی دولت در پاسخ به این پرسش که برخی تحلیل می‌کنند که غرب بویژه امریکا منتظر نتیجه انتخابات ایران هستند تا چگونگی پیشبرد مذاکرات را مشخص کنند و نظر دولت در این باره، گفت: هیچ بن‌بستی در مذاکرات وین وجود ندارد. مذاکرات به مرحله‌ای رسیده که باید در مورد تعداد معدودی مسائل کلیدی تصمیم‌گیری شود و این مسائل هم دقت و وسواس و زمان مورد نیاز خود را می‌طلبد. ما نه اجازه می‌دهیم که گفت‌وگوها فرسایشی شود و نه تعجیلی برای رسیدن به توافق داریم. ملاک و سنجه ما حقوق ملت و تأمین منافع عالی مردم و نظام است. ربیعی ادامه داد: فصل انتخابات برکات زیادی دارد از جمله اینکه برخی از افراد که طی سال‌های اخیر حتی حاضر نبودند فشار تحریم را در وضعیت اقتصادی کشور به رسمیت بشناسند؛ سال‌ها با پذیرش کنوانسیون‌های FATF مخالفت می‌کردند و یا با سیاست‌های دولت در دفاع از آزادی‌های قانونی شهروندان در فضای مجازی مخالف بودند، امروز پیشگام‌تر از دولت دنبال رفع تحریم‌ها هستند و از گشایش در فضای مجازی صحبت می‌کنند. سخنگوی دولت یادآور شد: خوشحالیم که امروز خیلی‌ها به دیدگاه دولت رسیده‌اند و در مورد تعامل با جهان همه سخن می‌گویند. از یاد مردم نرفته که در همین چند سال پیش آوردن نام برجام مثل بیان یک امر کفرآمیز تلقی می‌شد.
دولت نجیبانه با سکوت فقط به‌دنبال مشارکت حداکثری است
ربیعی با بیان اینکه توصیه دولت به مردم شریف ایران حضور داشتن پای صندوق‌ها و مشارکت با هر سلیقه‌ای است، گفت: اما جالب است این روزها می‌شنویم که عده‌ای می‌خواهند با فرار رو به‌جلو احتمال مشارکت کم را به نارضایتی از دولت گره بزنند این هم از اتفاقات بسیار عجیب است. در زمانی که دولت نجیبانه با سکوت فقط به‌دنبال مشارکت حداکثری است این‌گونه بیانات نوعی نیش زدن به جامعه است.
مناسبات ایران و ونزوئلا علیه هیچ کشور ثالثی نیست
سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره سفر دو کشتی نیروی دریایی ایران به سمت ونزوئلا گفت: هیچ امر غیرطبیعی در مناسبات دوستانه و مرسوم میان ایران و ونزوئلا وجود ندارد. وی با بیان اینکه کشتی‌های نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران همواره به منظور اهداف صلح‌آمیز از جمله مبارزه با دزدان دریایی، قاچاقچیان و حفاظت از محیط‌زیست در منطقه و مناطق پیرامونی فعالیت‌های مثبت و موفقی داشته‌اند، اظهار کرد: مناسبات ما با ونزوئلا علیه هیچ کشور ثالثی نیست و دلیلی برای نگرانی از این روابط وجود ندارد.
ربیعی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره آخرین راه‌حل برای پرداخت بدهی عراق به ایران تأکید کرد: در ماه های گذشته، بسیار شنیده‌ایم نیازی به رفع تحریم نداریم و با همسایگان مشکلات تبادلات ارزی را حل خواهیم کرد. واقعیت امر این است که تحریم‌های یکجانبه دولت امریکا در سه سال گذشته آنقدر سنگین و بی‌رحمانه به منظور نابودی اقتصاد ایران طراحی شده بود که حتی به دوستان نزدیک ما در جهان هم اجازه نادیده گرفتن آن تحریم‌ها را نمی‌داد. سخنگوی دولت یادآور شد: عده‌ای عامدانه این واقعیت‌های روشن‌تر از روز را نمی‌خواهند ببینند و با درکی ساده و ناقص از سازوکارهای مالی بین‌المللی، دولت را متهم به کوتاهی در کار با همسایگان می‌کنند. وی ادامه داد: در زمینه بدهی عراق به ایران مذاکرات خوبی تاکنون صورت گرفته و در این سفر عراقی‌ها با اجازه‌ای که از اوفک داشتند شیوه‌های مختلفی برای دریافت مطالبات ایران به منظور تأمین دارو، واکسن و کالاهای اساسی را انجام داده‌اند.
مصلحت عمومی را به منافع دولت در گفتن واقعیت‌ها ترجیح دادیم
سخنگوی دولت در پاسخ به این سؤال که تحریم و کرونا موجب فشارهای اقتصادی زیادی به کشور شده اما نامزدهای انتخابات هیچ اشاره‌ای به این نمی‌کنند، تصریح کرد: متأسفانه این رویه‌ای بوده که با‌وجود تلاش و خواهش دولت برای پرهیز از تحریف و دروغ پراکنی، در سه سال گذشته شاهد آن بودیم و تأثیر بسیار زیادی در جعل واقعیت‌ها و ناامیدکردن مردم داشت و امروز آثار آن را در بی‌تفاوتی طیفی از مردم نسبت به کارآمدی نظام می‌بینیم. وی تأکید کرد: امروز هم گاهی می‌بینیم که برخی جریان‌های سیاسی و اظهارات مطرح شده در تبلیغات انتخاباتی، با کلی گویی‌های بی‌نتیجه و فرافکنی، همچنان دیواری کوتاه‌تر از دیوار دولت پیدا نمی‌کنند و به روند تحریف واقعیت‌ها ادامه می‌دهند. سخنگوی دولت یادآور شد: دولت برخلاف افراد و نهادهایی که منافع جناحی را بر مصلحت ملی ترجیح داده‌اند، در سال‌های اخیر که زیر فشار حداکثری تحریم‌ها بودیم، مصلحت عمومی را به منافع دولت که در گفتن واقعیت‌ها بود، ترجیح دادیم و شلیک تیر از
رو به رو توسط جنایتکارترین دولت معاصر امریکا و پرتاب خنجر از پشت سر را تحمل کردیم.
دولت بعد میوه مدیریت دولت فعلی را خواهد چید
ربیعی تصریح کرد: دولت آینده فارغ از اینکه متعلق به کدام جریان سیاسی باشد، میوه مدیریت دولت و استقامت مردم در سختی‌ها را خواهد چید و در یک سال آینده حتی با یک مدیریت متوسط شاهد کاهش نرخ ارز و کاهش نرخ تورم خواهیم بود. سخنگوی دولت با اشاره به اینکه اگر مدیریت منابع و هزینه‌ها بخوبی انجام نگیرد این دوره رونق، ممکن است عمر کوتاهی داشته باشد، افزود: ما امیدواریم که در طول تبلیغات، به جای حمله و نفی تلاش‌های دولت، برای مدیریت بستری که دولت مقدمات آن را تا حد مقدور با توجه به محدودیت‌ها و امکانات فراهم کرده، برنامه‌ها اعلام شود و نخبگان جامعه و مردم بتوانند که در فضایی آزادانه و رقابتی به نقد و بررسی این برنامه بپردازند و فرد اصلح برای اداره قوه مجریه را انتخاب کنند.
پرونده فایل صوتی منتشر شده ظریف در دادسرای تهران
ربیعی در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت پرونده فایل صوتی منتشر شده ظریف اعلام کرد: طبق اطلاع‌رسانی از سوی قوه قضائیه در این ارتباط پرونده‌ای در دادسرای تهران تشکیل شده است.
تیم‌های تخصصی از ضابطان وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه و مرجع قضایی در یک تیم مشترک قضایی، امنیتی و اطلاعاتی پرونده را پیگیری می‌کنند. حتماً به محض دستیابی به نتیجه، اطلاع‌رسانی خواهند کرد. آنچه مشخص است این است که انتشار این فایل توطئه‌ای علیه دولت و نظام بود.
ربیعی افزود: حضورم در وزارت اطلاعات راجع به پرونده فایل صوتی ظریف، سخت بود. هر مدرکی وزارت خواست ارائه کردیم.
جزئیات نامه روحانی به شورای نگهبان
سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره جزئیات نامه رئیس‌جمهوری به شورای نگهبان درباره ردصلاحیت نامزدها و آیا اینکه پاسخی در این زمینه اعلام شد، اظهار کرد: رئیس‌جمهوری در این ۸ سال در موارد متعددی با توجه به اختیاراتی که در قانون اساسی تصریح ‌شده است، اقدام به نامه نگاری و هشدار کرده‌اند. در این مورد هم با نگرانی از تحقق ضرورت مشارکت حداکثری و با دیدی مشفقانه، مطالبی را متذکر شدند. وی افزود: بنابراین، رئیس‌جمهوری به وظیفه قانونی خود عمل کرده و محتوای نامه هم درباره الزامات مشارکت بوده است. همچنین فصل الخطاب همه ما، بیانات رهبری است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7643/2/578593/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها