13 کیلو مار و عقرب سوغات مسافر تایلند




گروه حوادث/ مرد ایرانی که هنگام بازگشت از کشور تایلند 13 کیلو مار، عقرب، رتیل، لاک پشت و مارمولک زنده در چمدانش مخفی کرده و به ایران آورده بود در گمرک لو رفت.
به‌گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، صبح دیروز مأموران گمرک فرودگاه امام خمینی هنگام بررسی چمدان‌های یک مسافر ایرانی که با پرواز امارات وارد کشور شده بود 200 خزنده کشف کردند که به شکل غیر مجاز همراه خود از کشور تایلند به امارات و از آنجا به ایران آورده بود.
روح‌الله لطیفی سخنگوی گمرک کشور با بیان این خبر گفت: ورود هرنوع حیوانی همراه مسافران حتی حیوانات خانگی ملزم به رعایت پروتکل‌های خاصی است یعنی باید خیلی از موارد از جمله واکسینه شدن، قرنطینه، مجوز نگهداری و غیره بررسی شود اینگونه نیست که هر کسی بتواند هرکالایی و از جمله حیوانات را به شکل پنهانی داخل بار خود جاسازی کند و به کشور دیگری ببرد بلکه نیاز به رعایت شیوه نامه خاصی دارد و باید ثبت سفارش و مجوز‌های لازم از جمله موارد بهداشتی آن بررسی و تأیید شود.
در تازه‌ترین کشفیات صورت گرفته از سوی گمرک نیز به مورد عجیبی برخوردیم که یک مسافر از مبدأ تایلند و از مسیر امارات وارد کشور شده بود و در سه چمدان ۳۵ بسته شامل 200 خزنده از جمله مار، مارمولک، لاک پشت، عقرب و رتیل به وزن 13 کیلوگرم جاسازی کرده بود که توسط گمرک فرودگاه امام خمینی(ره) کشف شد.
با پیگیری‌های گمرک، قرنطینه حیوانی مستقر در فرودگاه امام خمینی(ره) ورود این خزندگان را به دلایل فنی و احتمال شیوع بیماری غیر مجاز دانست و مسافر و بارش را تحویل مقام قضایی داد که پس از بررسی‌های لازم از صاحب کالا تعهد گرفته شد تا بسرعت خزندگان را به کشور مبدأ بازگرداند. به‌گفته وی، با هماهنگی‌های صورت گرفته با مقام قضایی، محموله غیرمجاز خزندگان با مسئولیت و تعهد خود مسافر و تا بازگرداندن به مبدأ در انبارهای گمرک نگهداری می‌شوند و حق ورود به کشور را نخواهند داشت.
به هر صورت ورود و یا خروج حیوانات و گونه‌های خاص آن نمی‌تواند کاملاً محدود به مبادی رسمی یا مواردی مانند مسافران باشد و ممکن است از کانال غیر رسمی نیز صورت بگیرد، ولی هر آنچه از مبادی رسمی قرار است وارد یا صادر شود باید با طی فرایند تجاری و اخذ مجوزهای لازم باشد و از کانال کالای همراه مسافر که می‌تواند هر نفر ۳۰ کیلو بار همراه داشته باشد، امکانپذیر نیست.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7640/12/578314/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها