آموزنده و راهگشا


آرش انیسی
کارگردان
به‌نظر من هیچ چیز جای خواندن را در رشد فکری افراد نمی‌گیرد. اگر بخواهم تنها یک کتاب را پیشنهاد کنم شاید کار کمی سخت باشد اما وقتی آن کتاب «وضع بشر» هانا آرنت است کمی خیالم راحت می‌شود.
این کتاب کندوکاوی است در زندگی به قلم فیلسوفی که توانسته است در زندگی بین عمل و اندیشه‌اش برابری ایجاد کند. آرنت در این کتاب بین زحمت و کار و عمل تمایز می‌گذارد و سرانجام آنچه را شایسته یک زندگی پویا و پرشور می‌داند عمل است. پدیداری که تنها در فضای عمومی و بر اساس تمایز فرد امکان وجود دارد.
در همین زمینه پیشنهاد می‌کنم فیلم «هانا آرنت» به‌کارگردانی مارگارته فون تروتا فیلمساز زن آلمانی رو ببینید. چیزی که جدا از موضوع و محتوای این فیلم می‌تواند برای ما آموزنده و راه گشا باشد نوع برخورد آرنت و نویسندگان و روشنفکران آلمانی با گذشته و تاریخ سرزمینشان است.
فیلم با تمرکز بر محاکمه آیشمن از افسران ارشد نازی که به‌دست موساد دستگیر شده است سعی دارد تا نشان دهد شر چگونه می‌تواند با عادی‌سازی خود بدون هیچ مانعی فرصت بروز پیدا کند.  چیزی که آرنت از آن به ابتذال شر نام می‌برد.  اینکه چطور مردم به ابزاری در دست حکومت‌ها برای رسیدن به مقاصد خود تبدیل می‌شوند و از زندگی و جان خود مایه می‌گذارند و بزرگ‌ترین فجایع تاریخی را رقم می‌زنند بدون اینکه هیچ سؤالی بپرسند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7632/16/577474/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها