اخبــــــار




شکر و روغن کافی در بازار موجود است

 دبیر بنکداران مواد غذایی گفت: اکنون شکر و روغن به وفور در بازار موجود است اما به‌دلیل چند نرخی بودن در هر دو کالا گران فروشی مضاعف صورت می‌گیرد.
«قاسمعلی حسنی» چند نرخی بودن را علت ناپایداری قیمت شکر دانست و افزود: نرخ شکر برای واحدهای صنعتی تخمیری (به شکل محدود) ۶ هزارو ۶۵۰ تومان، برای بنکداران نرخ مصوب ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان، هر کیسه ۵۰ کیلویی روی تریلی ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان، هر کیلوگرم شکر مصرف خانوار در فروشگاه‌های زنجیره‌ای هشت هزارو ۷۰۰ تومان و در خرده فروشی‌ها ۱۵ هزارتومان نشان از ناپایداری قیمت این محصول دارد.دبیر بنکداران مواد غذایی گفت: اکنون شکر و روغن به وفور در بازار موجود است اما به‌دلیل چند نرخی بودن در هر دو کالا گران فروشی مضاعف صورت می‌گیرد.
دبیر بنکداران مواد غذایی با اشاره به افزایش ۳۵ درصدی نرخ روغن تصریح کرد: با وجود اصلاح قیمتی صورت گرفته در شکر و روغن اما هنوز بار جدیدی به دست بنکداران نرسیده است.
حسنی درباره روغن نیز گفت: قیمت هر کیلوگرم روغن برای مصرف خانوار ۷۰ هزارتومان اگر محاسبه شده باشد، وقتی ۵۰ درصد بالای نرخ مصرف کننده در واحدهای عمده فروشی خرید و فروش می‌شود نشان می‌دهد که نرخ‌های بازار منطقی نیست.
وی اضافه کرد: اکنون به قیمت آزاد کالای شکر و روغن به وفور موجود است بنابراین نشان می‌دهد کالا در بازار است اما در عرضه کالاها گران‌فروشی مضاعف می‌شود که دولت می‌تواند با آزاد‌سازی قیمت‌ها این مشکل را برطرف کند. دبیر بنکداران مواد غذایی یکی از مشکلات را توزیع کوپنی کالاها در سیستم بازرگانی کشور دانست و گفت: سهمیه‌بندی موجب کمبود کالا و نامتعادل شدن قیمت‌ها در بازار می‌شود یعنی کسی که هزار تا دو هزار تن کارتن فروش روغن دارد اکنون با سهمیه‌بندی هر ۱۵ روز ۱۰ تا ۲۰ کارتن روغن دریافت می‌کند.
 وی با اشاره به اینکه بنکداران در اولویت اول سیستم توزیع قرار ندارند، افزود: براساس سیاست‌های جاری بخش عمده کالاها با نرخ‌های مصوب از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع می‌شوند در صورتی که پنج درصد مردم به فروشگاه‌های زنجیره‌ای دسترسی دارند./ایرنا

وجود ۵ هزار پروانه استخراج معدنی غیر فعال
در کشور

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن گفت: ۱۱ هزار پروانه استخراج معدنی در کشور وجود دارد که حدود ۶ هزار مورد آنها فعال و بقیه غیرفعال است.
«تقی نبئی» گفت: از آمار یاد شده حدود ۲ هزار و ۲۰۰ فقره آن مربوط به محدوده‌های معدنی است که وجود ذخایر و آثار معدنی در آنها محتمل بوده، اما هنوز پروانه‌ای برای آنها صادر نشده است و مثلاً در گذشته افراد برای اخذ پروانه از این محدوده‌ها اقدام کرده‌اند اما به هر دلیل موفق نشدند و پروانه‌ای صادر نشده است. وی بیان‌داشت: مطابق مقررات یک دهه اخیر این محدوده‌ها نمی‌توانستند آزاد شوند و در اختیار سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها قرار داشتند.
به گفته این مقام مسئول، برخی از این پهنه‌ها نیز بخشی از مساحت یک محدوده معدنی بودند و فعالیت معدنی خاصی در آنها انجام نگرفته است، بنابراین فعالیتی در آنها انجام نمی‌شده و صاحبان آن محدوده‌ها درخواست جدا شدن داشتند که مطابق قانون در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است.
وی ادامه‌داد: ‌بخش دیگری از عرصه‌های معدنی در گذشته معدن بوده‌اند اما متروکه شدند و تعدادی هم دارای گواهی کشف بوده‌اند و در مجموع تعداد کل محدوده‌ها و معادن آزاد شده به بیش از پنج هزار و ۸۰۰ مورد بالغ می‌شود.
نبئی خاطرنشان‌کرد: ‌برخی عرصه‌ها و مجوزها نیز در دست افرادی بود که مهلت فعالیت معدنی آنها خاتمه یافته و پیشرفت خاصی نداشتند، بلکه همه ساله فقط پروانه‌هایشان را تمدید و به نوعی عرصه‌ها را معطل می‌کردند که این افراد سلب صلاحیت شدند و وزارت صنعت می‌تواند آنها را به متقاضیان جدید واگذار کند./ایرنا

آغاز عملیات ارسال نفت خام از گوره به جاسک

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از آغاز عملیات ارسال نفت خام از مبدأ گوره به جاسک خبر داد.  «مسعود کرباسیان» با بیان اینکه طرح ملی انتقال نفت خام گوره به جاسک، بزرگترین پروژه صنعت نفت است، اظهار کرد: تولید شیرهای انتقال، الکتروپمپ‌های مورد نیاز، ساخت هزار کیلومتر خط لوله انتقال نفت در کنار ساخت مخازن، پایانه و گوی شناور در منطقه جاسک با استفاده از توان داخلی نشان دهنده عزم ملی برای به ثمررسیدن این طرح بزرگ و راهبردی است.
وی افزود: پروژه گوره - جاسک به‌دلیل حساسیت‌ها چندین بار در مرحله تختال، ساخت لوله، توپکرانی و...تست‌های بیشتری نسبت به دیگر پروژه‌ها پشت سر گذاشت تا این طرح بزرگ ملی بدون نقص و با بهترین کیفیت به سرانجام برسد.
کرباسیان تصریح کرد: پس از رسیدن نفت به جاسک که کمتر از یک ماه زمان می‌برد، در آینده‌ای نزدیک مراسم افتتاح و بهره‌برداری رسمی این طرح ملی با حضور رئیس جمهوری برگزار خواهد شد./ایرنا

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7632/8/577436/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها