تأثیر کووید 19 بر روابط خانوادگی


مریم رسولیان
روانپزشک
بعد از گذشت حدود 15 ماه از همه‌گیری کووید 19، به دلیل شرایط متغیر و پرابهام و بی‌پاسخ ماندن بسیاری از سؤالات در مورد ویروس، مانند شیوه انتقال، عوارض پایدار و تأثیر درمان، ساخت واکسن، عوارض یا دسترس‌پذیری واکسن، میزان تحمل استرس جامعه بالا بوده و هست. تغییر برنامه‌های زندگی روزمره بسیاری از خانواده‌ها مانند رفتن به مدرسه، پارک، رستوران و خرید، زندگی بیرون از خانه را تبدیل به زندگی درون خانه کرده است.
این موقعیت خود نیازمند انطباق بهتر اعضای خانواده با یکدیگر، ارتباط مستمر والدین و فرزندان بزرگ و کوچک است، آگاه بودن از این شرایط، توجه به موقعیت خود و دیگر اعضای خانواده به عبور سهل‌تر از این مسیر بحرانی کمک می‌کند.
از آنجا که ابهام و بلاتکلیفی یکی از تجربیات سخت و منشأ ترس و اضطراب برای گروه زیادی از مردم است، بشر همواره در تلاش است برای کاهش این ترس و اضطراب، موقعیت‌های پرابهام را از خود دور کند. در مواردی هم که اطلاعات کافی ندارد خرافه و شایعه جایگزین اطلاعات درست می‌شود. به گونه‌ای که تدبیرگرایی جای خود را به تقدیر‌گرایی و خرافه‌گرایی می‌دهد. شناخت و درک قوانین طبیعت، نیاز بشر به ثبات و کنترل را تا حد زیادی برآورده می‌کند، تلاش دانشمندان به‌منظور شناخت قوانین طبیعت با هدف تسلط و مدیریت برآن، احساس آرامش و امنیت را برای انسان‌ها به ارمغان آورده است.
در همه‌گیری کووید19، نیز یکی از امیدهای مردم برای رهایی از شرایط پرابهام ویروس مسری، تلاش دانشمندان در ساخت واکسن بود. بعد از حصول نتیجه تلاش عالمانه و ساخت واکسن، تبعیض و تفاوت در میزان دسترسی به واکسن نگرانی و ابهام بعدی مردم بود. در این شرایط پررنج، کاهش اعتماد اجتماعی درد بزرگی برای مردمی است که در لابه‌لای صحبت‌های غیرکارشناسانه و سوگیرانه در مورد اثربخشی و عوارض انواع واکسن‌ها، امکان دسترسی و عدم دسترسی و نوبت واکسن خود سرگردانند.
در شرایطی که هر روز خبری از سوء‌استفاده از سهمیه واکسن، عوارض واکسن و سفارش یا عدم سفارش واکسن در رسانه‌‌های داخلی و خارجی به درست یا غلط به گوش مردم رسیده، تحمل شرایط سخت را دشوارتر کرده و عوارض روانی فراوان به جا می‌گذارد. برای برون‌رفت از این شرایط، دادن اطلاعات صادقانه و دقیق به مردم درباره انواع واکسن‌های در دسترس، عوارض شایع و همچنین برنامه تزریق واکسن راهکاری برای خروج از شرایط ابهام‌آلود و تأمین امنیت روانی مردم است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7632/5/577423/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها