فاجعه انسانی در غزه؛ سکوت مرگبار در واشنگتن


زهره صفاری
خبرنگار
جنگنده‌های رژیم صهیونیستی در دهمین روز از حملات وحشیانه به ساکنان نوار غزه، در آغازین ساعات صبح دیروز ساختمان‌های مسکونی را زیر آتش موشک‌هایشان گرفتند و شمار شهدای فلسطینی را به دست‌کم 220 نفر از جمله 63 کودک رساندند. به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، اشغالگران صهیونیستی ساعاتی پیش از این حملات، در حالی که با فراخوان گروه‌های مبارز فلسطینی اعتصاب سراسری در کرانه باختری و قدس شرقی برقرار شده بود، با حمله به تظاهرکنندگان دست‌کم 4 نفر از جمله خبرنگار رادیوالاقصی فلسطین را به شهادت رسانده و شماری را نیز مجروح کردند.
اما در سوی مقابل نیز نیروهای مقاومت با باران راکت‌های خود بر شهرهای جنوب اسرائیل پاسخ سختی به کشتارها دادند. به نوشته «العالم»، گردان‌های قسام، شاخه نظامی حماس همزمان 6 پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی را نیز هدف موشک و راکت قرار دادند.
فرماندهان این گردان با تأیید حمله به پایگاه‌های «حتسور، حتسریم، نیفاتیم، تل نوف، بلماخیم و رامون»، آنها را واکنش به حملات جدید اسرائیل به جنوب غزه اعلام کردند. این گردان‌ها پس از این حملات در هشدار به صهیونیست‌ها، ظرفیت‌ها و امکاناتشان را ورای تصور دشمن خوانده و از آمادگی برای تقابل چند ماهه و پرقدرت با اسرائیل خبر دادند.
به نوشته نیویورک تایمز، حملات بی‌وقفه چند روز اخیر اسرائیل به باریکه غزه در حالی که بنا به اعلام سازمان ملل بیش از 75 هزار نفر را آواره کرده است، با ویرانی 17 بیمارستان و کلینیک آن هم در اوج شیوع کرونا، تخریب شبکه فاضلاب شهری، قطع آب و... در این منطقه عواقبی به مراتب فجیع‌تر از جنگ را برای ساکنان منطقه خواهد داشت. این در حالی است که تنها یک روز پس از اعلام ارسال محموله‌های دارویی و کمک‌های بشردوستانه از گذرگاه مصر به غزه، صهیونیست‌ها شامگاه سه‌شنبه بار دیگر گذرگاه مهم «کرم شالوم» را مسدود کردند. «استفان دوجاریک»، سخنگوی دبیر کل سازمان ملل با ابراز تأسف از این اقدام صهیونیست‌ها نسبت به وضعیت وخیم ده‌ها هزار نفر از ساکنان غزه هشدار داد.
اعتراض مردم امریکا به «بایدن»
در‌حالی که سازمان عفو بین‌الملل حملات اسرائیل به ساختمان‌های مسکونی در غزه را «جنایت جنگی» خوانده و خواستار تحقیق درباره آن شده و پارلمان عرب نیز قرار است نشستی فوق‌العاده در این باره برگزار کند،چهارمین نشست شورای امنیت در 10 روز گذشته بار دیگر بدون صدور بیانیه به بن‌بست کشیده شد.
به گزارش ایسنا به نقل از روسیا الیوم، نماینده دایم چین در سازمان ملل در بیانیه‌ای توئیتری نوشت: «به‌رغم مشخص بودن موضع اکثریت اعضا اما همچنان نتوانستیم به مصوبه واحدی برسیم.»
موضوعی که «ریاض منصور»، سفیر فلسطین در سازمان ملل متحد، این ناتوانی شورای امنیت را ننگ‌آور خوانده و دولت امریکا را مسئول آن می‌داند: «امریکا چندین بار مانع از صدور بیانیه در شورای امنیت شد و این شورا چون نمی‌تواند از تنها یک کشور چشم‌پوشی کند نتوانست نقش خود را بخوبی ایفا کند.»
همزمان نشست وزرای خارجه عضو اتحادیه اروپا با لزوم برقراری آتش بس بین اسرائیل و فلسطین در نوار غزه به پایان رسید اما در این نشست نیز بیانیه مشترکی صادر نشد. در این بین در حالی که سیاست‌های امریکا در قبال اسرائیل شکافی را در میان دولت و کنگره ایجاد کرده است و بسیاری از هم حزبی‌های دموکرات «بایدن» نیز با آن مخالف هستند اما «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان امریکا دفاع از اسرائیل را به نفع امنیت کشورش دانست و با تکرار اظهارات «جو بایدن» درباره حق مشروع اسرائیل برای دفاع از خود در برابر حملات فلسطین، گروه‌های مبارز و مقاومت را مسئول کشتارها در این چند روز خواند.
اما این سیاست‌های کاخ سفید در قبال رژیم صهیونیستی صدای شهروندان امریکا را نیز درآورده است. آنها که در چند روز گذشته با تظاهرات‌هایی حمایت خود از فلسطین را اعلام کرده بودند، این بار در حمله‌ای مستقیم، رئیس جمهوری کشورشان را هدف قرار دادند و سیاست‌های «جو بایدن» را در این باره به نقد کشیدند.
گرچه به نوشته الجزیره، «جو بایدن» بتازگی اعلام کرد در تماسی خصوصی با «نتانیاهو» با لحنی شدیدتر از او خواسته که به جنگ پایان دهد اما این اظهارات نتوانست خشم مردم کشورش را فرونشاند و سفر او به میشیگان برای بازدید از کارخانه خودروسازی فورد، به صحنه اعتراضات گسترده مردمی به سیاست‌های او در موضوع فلسطین بدل شد.
همزمان مردم در شهر نیویورک نیز به خیابان‌ها آمدند. «نیویورک تایمز» نوشت «رشیده طلیب» نماینده دموکرات میشیگان در مجلس نمایندگان نیز با اعتراض به سیاست حمایتی بایدن از اسرائیل، خواستار بازنگری سریع دولت در این‌باره شد.
به باور کارشناسان «تایمز»، به نظر می‌رسد وقایع رخ داده در فلسطین و موضع امریکا در این باره، بر برنامه‌های داخلی دولت جدید امریکا در کشور تأثیر مستقیم و حتی منفی بگذارد. ایرنا به نقل واشنگتن پست نوشت؛ گفتمان سیاسی دفاع از اسرائیل در امریکا به شکلی تغییر کرده که صدای بسیاری از متحدان واشنگتن را در گروه‌های سیاسی مختلف درآورده است.
در این میان وزارت خارجه امریکا حتی به مخالفان اسرائیل نیز حمله کرده و در پاسخ به اظهارات ترکیه برای لزوم تحریم اسرائیل تا توقف جنایات صهیونیست‌ها از این کشور خواسته از بیان اظهارات آتش‌افروزانه دست برداشته و سران ترکیه را به یهودی‌ستیزی متهم کرده است.  اما تنها نتیجه این حمایت‌های بی‌دریغ واشنگتن این است که «بنیامین نتانیاهو» همچنان بی‌توجه به کشتار زنان و کودکان و غیرنظامیان وقیحانه‌تر از گذشته، از شدت یافتن حملات به غزه خبر داده است.  در همین حال شبکه خبری العالم نیز اعلام کرد به دنبال تهدید رژیم صهیونیستی برای بمباران مراکز و مقرهای رسانه‌ای، دفتر تلویزیون این شبکه در غزه نیز تخلیه شده است.
شرایط در غزه به قدری وخیم شده است که «سیریل رامافوزا» رئیس جمهوری آفریقای جنوبی شرایط کنونی در نوار غزه را با تبعیض نژادی کشورش مقایسه کرد و آن را یادآور دوران آپارتاید دانست.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7632/4/577413/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها