سخنگوی شورای نگهبان:

شورا هنوز به جمع بندی درباره صلاحیت نامزدها نرسیده است



گروه سیاسی/ روز گذشته سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌و‌گویی با این استدلال که «مشارکت پایین، برای مشروعیت انتخابات مشکلی ایجاد نمی‌کند» به نحوی بر این موضع تأکید کرد که مسأله شورای نگهبان در تأیید صلاحیت نامزدهای منسوب به طیف‌های سیاسی مختلف، تأثیر آن بر میزان مشارکت رأی‌دهندگان نیست.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، عباسعلی کدخدایی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، گفت: «مردم و انتظارات اجتماعی و سیاسی همیشه تمایل دارند که میزان مشارکت بالا باشد. با این همه، از منظر حقوقی و قانونی مشارکت پایین برای اعتبار و مشروعیت انتخابات هیچ مشکل حقوقی ایجاد نمی‌کند. البته حضور نامزدهای با گرایش‌های مختلف احتمالاً می‌تواند میزان مشارکت را افزایش دهد.» او در ادامه تأکید کرد که «سخنان تند نامزدها روی تصمیم‌گیری شورای نگهبان تأثیری نخواهد داشت و شورای نگهبان هیچ‌گاه صلاحیت نامزدها را بر اساس انتقاد یا اعتراض و بخصوص انتقادهای لفظی بررسی نمی‌کند.»
با وجود این کدخدایی در توئیتی که از سوی رسانه‌ها پاسخ تلویحی او به محمود احمدی‌نژاد و تهدیدات او مبنی بر اینکه اگر رد صلاحیت شود انتخابات را تحریم خواهد کرد، تلقی شد، نوشت: «این روزها اخبار جعلی پیرامون بررسی صلاحیت‌ها زیاد منتشر می‌شود. برخی با گمانه‌زنی، برخی با خبر محرمانه و برخی نیز با استناد به منابع آگاه و موثق! به این شایعات دامن می‌زنند. در این میان عده‌ای هم با تهدید شورای نگهبان سعی می‌کنند دمی خوش باشند!»
این موضع‌گیری سخنگوی شورای نگهبان پس از آن بود که رسانه‌ها منتظر اعلام نظر شورای نگهبان درباره صلاحیت نامزدها پس از جلسه صبح دیروز این شورا بودند، اما در نیمه روز کدخدایی از ادامه یافتن بررسی‌ها در جلسه عصر و حتی احتمال تمدید فرصت پنج روزه شورا خبر داد و گفت: «شورا هنوز به جمع‌بندی درباره هیچ داوطلبی نرسیده است، اگر در جلسه عصر امروز (چهارشنبه) شورای نگهبان به جمع‌بندی رسیدیم، نتایج اعلام خواهد شد اما اگر به جمع‌بندی نرسیم، دوره پنج روزه تمدید خواهد شد.»
برخورداری نامزدها از امکانات عمومی یکسان الزام قانونی است
روز گذشته با دعوت رحمانی فضلی وزیر کشور، نخستین جلسه کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با حضور محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور، علی عسگری رئیس سازمان صدا و سیما، احسان قاضی‌زاده نماینده شورای نظارت بر صداو سیما و موسوی دبیر هیأت اجرایی مرکزی برگزار شد. وزیر کشور در این جلسه تأکید کرد: نامزدهای ریاست جمهوری که صلاحیت آنان توسط شورای نگهبان تأیید و اسامی آنها از طرف وزارت کشور اعلام می‌شود، هر یک حق‌دارند به‌طور مساوی از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برای معرفی و ارائه برنامه‌های خود استفاده نمایند و ‌ترتیب و تنظیم برنامه تبلیغات نامزدهای انتخاباتی از طریق صدا و سیما بر‌عهده این کمیسیون خواهد بود. رحمانی فضلی از جایگاه رئیس کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: داوطلبان ریاست جمهوری و طرفداران آنها، به هیچ وجه مجاز به هتک حرمت و حیثیت سایر نامزدها نیستند و در صورت تخلف، برابر مقررات مجازات خواهند شد.
آخرین موضع‌گیری‌ها و تحولات انتخاباتی
پس از نشست مشترک عصر سه‌شنبه شورای وحدت و شورای ائتلاف اصولگرایان و تأکید و توافق این دو تشکل ائتلافی بر حمایت از سید ابراهیم رئیسی، روز گذشته خبر رسید تعدادی از نمایندگان مجلس یازدهم با این نامزد انتخابات ریاست جمهوری دیدار کردند. به گزارش مهر، محمود احمدی‌بیغش نماینده شازند گفته در این دیدار که در مجتمع سرچشمه تهران برگزار شد دست‌کم 120 نماینده مجلس حضور داشتند. جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی هم با انتشار بیانیه‌ای از حضور رئیسی در انتخابات حمایت کرد.
به گزارش مهر، پس از تشکیل شورای سیاستگذاری هفت نفره ستاد اسحاق جهانگیری به ریاست حسین مرعشی روز گذشته هیأت رئیسه و چهار رکن مهم زیرمجموعه این شورا شکل گرفت. شعار کلیدی ستاد انتخابات جهانگیری برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری شعار «دولت ملت» است.
منصور حقیقت‌پور، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم هم انضباط فکری و برنامه‌محوری را از ویژگی‌های علی لاریجانی برشمرد و افزود: برخلاف اظهارات برخی داوطلبان ریاست جمهوری، دولت لاریجانی ادامه دهنده راه دولت روحانی نخواهد بود و وی اشکالات این دولت را کاملاً می‌داند و حتماً دولت وی برپایه تولید یک پدیده اجرایی قوی خواهد بود.
زهرا شجاعی تنها زن فعال سیاسی ثبت‌نام کننده در انتخابات ریاست جمهوری دیروز در پاسخ به این سؤال که «در صورت رد صلاحیتش از سوی شورای نگهبان چه خواهد کرد»، گفت که معتقد است شورای نگهبان هیچ دلیلی برای رد صلاحیتش ندارد و در صورت رد صلاحیت شدن حتماً از این شورا توضیح خواهد خواست که با استناد به کدام بند از قانون او را رد کرده است. به گزارش برنا، شجاعی در این‌باره افزود: «اگر شورای نگهبان بررسی دقیق و کافی را در مورد سوابق کاری، تخصص و تجربه‌ام به‌دست آورد قطعاً می‌تواند صلاحیت بنده را احراز کند، زیرا هم از نظر رشته تحصیلی علوم سیاسی و مدیریت استراتژی خوانده‌ام و هم فعالیت‌های مدیریتی من در سطح کلان مانند رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان، مشاورت در دو وزارتخانه مهم، آشنایی با استان‌ها و حضور در مجتمع بین‌المللی، تأیید کننده مدیریت و رجل سیاسی و مذهبی بودن است. به نظر من شورای نگهبان نمی‌تواند دلیلی برای رد صلاحیت من داشته باشد، این صلاحیت را در وجود خودم دیده‌ام که پا در عرصه گذاشته‌ام.»
عزت‌الله ضرغامی دیگر کاندیدای ریاست جمهوری هم درباره وعده «اداره کشور بدون بودجه» با بیان اینکه این ایده را عباسی (از جوانان عضو ستاد ضرغامی) مطرح کرده است، گفت: «ما در این حوزه نظرات جدی داریم و من به همه مردم می‌گویم که این کار شدنی است.» او با اشاره به انتشار برخی تحلیل‌ها درباره همکاری ضرغامی با یکی از کاندیداها که پیشتر در رسانه ملی فعالیت داشته‌ است (علی لاریجانی)، گفت: «بنده هیچ رودربایستی با فردی ندارم و تمام تلاشم در انتخابات نقد گذشته است، به همین دلیل حرف‌هایم را به صورت شفاف بیان خواهم کرد.»
مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری و یکی از کاندیداهای اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری هم در نشستی خبری از برنامه‌های کشورداری حزب متبوعش رونمایی کرد. او درباره چگونگی حمایت اصلاح‌طلبان از کاندیدای نهایی با اشاره به شرایط اصلاح‌طلبان مبنی بر اینکه نامزد مورد حمایت‌شان باید از درون جریان اصلاحات بیرون بیاید و تصمیم نهایی بر‌اساس نظرسنجی‌ها ملاحظه خواهد شد، گفت: چون ما تجربه سال ۸۴ را داریم که در آن سال احمدی‌نژاد را اصلاح‌طلبان روی کار آوردند و با توجه به آن تجربه به‌ دنبال بروز و ظهور یک احمدی‌نژاد دیگر نیستیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7632/3/577409/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها