نشست کمیسیون مشترک برجام دیروز در وین برگزار شد

مشورت آخر در پایتخت‌ها


گروه سیاسی/ دور جدید مذاکرات نمایندگان ایران، چین، روسیه، انگلیس، فرانسه و اتحادیه اروپا روز گذشته در قالب کمیسیون مشترک برجام در وین برگزار شد. پیش از این هم هیأت‌های شرکت کننده در چند دور مذاکره بر سر برخی موضوعات مهم به تفاهم رسیده و نگارش متن را شروع کرده‌اند اگر چه به گفته رئیس هیأت ایرانی چند موضوع کلیدی دیگر باقی مانده است. در جریان این مذاکرات کارگروه‌هایی برای بررسی چگونگی رفع تحریم‌های امریکا، بازگشت ایران از کاهش تعهدات برجامی و تعیین تکلیف زمانی تعهدات طرفین تشکیل شده است.
به گزارش ایرنا، در نشست دیروز که با حضور هیأت‌های ایران و کشورهای عضو برجام در محل گراندهتل وین برگزار شد، رؤسای هیأت‌ها مروری بر پیشرفت‌های حاصله در دور چهارم و آخرین وضعیت متن‌ها کرده و به تبادل نظر در‌خصوص مسیر پیش‌رو پرداختند. هیأت‌ها با اشاره به متن‌های تهیه شده که در نتیجه نشست‌های متعدد دوجانبه و چندجانبه در سطوح مختلف حاصل شده‌اند، از وضعیت کلی مذاکرات و مسیر طی شده اظهار رضایت کردند و بر ضرورت حفظ شتاب آهنگ کنونی در ادامه گفت‌و‌گوها تأکید کردند.
گفتنی است در دو هفته اخیر، مذاکرات و رایزنی‌های مختلف میان هیأت‌ها چه در سطوح معاونین و چه در سطوح کارشناسی به صورت فشرده در جریان بود؛ از جمله ساعاتی پیش از برگزاری کمیسیون، گروه کارشناسی لغو تحریم‌ها و گروه کارشناسی تمهیدات اجرایی با حضور هیأت‌های همه کشورهای عضو برجام در‌یک نشست مشترک تلاش کردند تا حد ممکن متون پیش‌نویس را برای ملاحظه رؤسای هیأت‌ها و سپس گزارش به پایتخت‌ها آماده کنند. در نتیجه این رایزنی‌ها و نیز تلاش‌های هیأت‌های کارشناسی طرف‌های درگیر در گفت‌و‌گوها، پیش نویس متون تا حد زیادی تدوین و تنقیح شده و به مرحله‌ای رسیده است که جز برخی موارد اختلافی پیچیده که نیازمند تصمیم‌های سیاسی در پایتخت‌های کشورها است، بقیه بخش‌های متن تقریباً آماده است. هیأت‌ها در پایان این دور از گفت‌و‌گوها عازم پایتخت‌های خود شدند. قرار است دور دیگر گفت‌و‌گوها هفته آینده مجدداً از سر گرفته شود.
خوش بینی نماینده اروپا و روسیه
«انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا بعد از پایان دور چهارم گفت‌وگوها گفت کاملاً مطمئن است توافق نهایی برای احیای برجام به دست خواهد آمد. مورا که نماینده اتحادیه اروپا در گفت‌وگوهای برجامی وین است به خبرنگاران گفت: ما در ۱۰ روز گذشته پیشرفت قابل توجهی داشتیم اما همچنان چیزهایی برای کار کردن وجود دارد و هفته آینده برای تشکیل نشست جمع خواهیم شد و به کار ادامه خواهیم داد.
رئیس هیأت روسیه در مذاکرات برجام هم پس از پایان دور چهارم نشست کمیسیون مشترک نسبت به توافق اعضا در‌خصوص احیای توافق با ایران ابراز امیدواری کرد و گفت که دستیابی به توافق در دسترس است. میخائیل اولیانوف این مطلب را در توئیتی اعلام کرد و افزود: دور چهارم مذاکرات وین به پایان رسید. مشارکت‌کنندگان برجام در جلسه دیروز خود پیشرفت‌های خوب یا قابل توجه را مورد توجه قرار داده و دستیابی به یک توافق در دسترس است. وی افزود که نشست آتی کمیسیون مشترک برجام هفته آینده از سر گرفته می‌شود. این مقام روس ابراز امیدواری کرد که دور پنجم آخرین دور مذاکرات باشد.
دیروز سیدعباس عراقچی، نماینده ایران در مذاکرات قبل از نشست یادشده گفت که در طول دو هفته گذشته و در جریان برگزاری دور چهارم مذاکرات وین پیشرفت‌های خوبی در جریان مذاکرات انجام شده و چند موضوع کلیدی باقی مانده که نیاز به بررسی بیشتر و تصمیم‌گیری در پایتخت‌ها است.
به گزارش ایسنا، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان افزود: نشست‌ها و مذاکرات در دو هفته گذشته فشرده بود. در سطوح مختلف دوجانبه و چندجانبه، هیأت‌های مختلف با یکدیگر رایزنی کردند. در طول این بحث‌ها تلاشی داشتیم که در مورد موضوعات مورد اختلاف به جمع‌بندی برسیم، اختلافات را رفع یا کمتر کنیم و نتیجه آن این است که اکنون در موقعیتی قرار داریم که می‌توانیم یک جمع‌بندی کلی داشته باشیم. عراقچی ادامه داد: چند موضوع کلیدی باید حل شود، در مورد بقیه موارد توافق وجود دارد. متن نگارش خوبی صورت گرفته و موقع آن است که یک رجوعی به پایتخت داشته باشیم؛ مشورت‌های آخر صورت بگیرد و بعد ان‌شاءالله مذاکرات را ادامه می‌دهیم.
همچنین اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای قبل از برگزاری نشست تصریح کرد که شرکت‌کنندگان درخصوص بازگشت احتمالی امریکا به برجام و بررسی چگونگی تضمین اجرای کامل و مؤثر این توافق رایزنی خواهند کرد. همزمان سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه در مذاکرات با اشاره به روند فعلی مذاکرات احیای توافق هسته‌ای گفت: موضع مسکو این است که بازگشت امریکا به برجام مسأله اصلی است که باید حل شود. در عین حال، مذاکرات وین تمام جنبه‌های بازگشت ایران به تعهداتش در توافق را دربر می‌گیرد. ریابکوف افزود: ما موافق همگام‌سازی این اقدام‌ها هستیم، اگرچه درک می‌کنیم که ایران باور دارد امریکا باید فوراً تمامی تحریم‌ها را لغو کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7632/2/577405/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها