رئیس جمهوری در جلسه هیأت دولت:

می‌خواهیم تحریم را برداریم عده‌ای عزا می‌گیرند

■ تحریم را دور زدیم بدون فساد ■ همه باید برای برگزاری انتخاباتی باشکوه با تضمین سلامت مردم تلاش کنیم ■ امیدواریم اعلام اسامی نامزدها از سوی شورای محترم نگهبان تشویق کننده جامعه باشد ■ تبلیغات انتخاباتی منطبق بر واقعیت باشد و خدای ناکرده با دروغ، تهمت و اقدامات غیر‌اخلاقی توأم نباشد ■ باید به مردم بگوییم که افراط گرا هستیم یا اعتدال‌گرا ■ نباید به گونه‌ای باشد که امروز که انتخابات است فضای مجازی مورد تأیید و عالی باشد اما فردای انتخابات به دنبال فیلتر باشیم

گروه سیاسی/ رئیس جمهوری روز گذشته در جلسه هیأت دولت، با اشاره به اینکه پس از ثبت‌نام نامزدها، شور و هیجان انتخاباتی خوبی در مردم ایجاد شد، گام دوم افزایش این شور را مسأله تأیید صلاحیت نامزدها دانست و تأکید کرد که اعلام نتایج صلاحیت داوطلبان از سوی شورای نگهبان می‌تواند تشویق کننده جامعه برای حضور در انتخابات یا کند کننده این حرکت باشد. حجت‌الاسلام حسن روحانی ابراز امیدواری کرد که این قدم دوم هم بخوبی در چارچوب قانون اساسی و منافع نظام برداشته شود تا همه مردم را برای حضور در انتخابات ۲۸ خرداد تشویق کند. رئیس جمهوری اشاره‌ای هم به وضعیت تبلیغات و رویکرد و رفتار نامزدها داشت و ضمن تأکید بر اینکه در تحلیل یا نقد عملکرد دولت، باید شرایط بین‌المللی، تحریم و کرونا را نیز در نظر داشت، خطاب به نامزدها، گفت همه جا شاهد راستگویی، گزارش با واقعیت و بدون تحریف باشیم و به مردم برنامه ارائه دهیم تا مردم بفهمند که این نامزد انتخابات، تعاملی یا تقابلی است، دنبال تعامل یا دنبال دعوا با جهان است.
چشم دنیا به انتخابات ایران دوخته شده
به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری با اشاره به اینکه در 28 خرداد چشم‌های دنیا به انتخابات ایران دوخته شده است، ‌گفت: در گام نخست انتخابات، شاهد حضور و هیجان خوب و مناسبی بوده‌ایم که طی آن کاندیداهایی که برای ثبت‌نام مراجعه کردند، حضور قابل توجهی داشتند، به طوری که از جناح‌ها و احزاب و تفکرات مختلف در آن حاضر شدند. روحانی با بیان اینکه قدم دوم که در روزهای آینده برداشته می‌شود، اعلام نظر شورای نگهبان است، افزود: این اعلام می‌تواند هم تشویق کننده جامعه برای حضور در انتخابات باشد یا خدای ناکرده کند کننده این حرکت. امیدوارم این قدم دوم هم بخوبی در چارچوب قانون اساسی و منافع نظام ما برداشته شود تا شاهد یک ترکیب بسیار خوب و مناسبی باشیم که همه مردم را برای حضور در انتخابات ۲۸ خرداد تشویق کند.
رئیس جمهوری قدم سوم انتخابات را دوران تبلیغات عنوان و تصریح کرد: تبلیغات از اوایل هفته آینده آغاز می‌شود و درباره قدم چهارم که حضور مردم پای صندوق است و مهم‌ترین قدم انتخابات هم هست، فرصت می‌کنیم چون تا آن روز زمان زیاد است.
او با تأکید بر اهمیت تبلیغات به‌عنوان گام سوم گفت: نخست اینکه غش در معامله نباید باشد، یعنی اگر کالایی به مردم عرضه می‌کنیم این کالا یا برنامه باید منطبق با واقعیت باشد و اگر خدایی ناکرده با دروغ، تهمت و اقدامات غیراخلاقی توأم باشد، برای مردم قابل قبول نیست. روحانی گفت: کسی که آمده تا سنگین‌ترین بار اجرایی را بر دوش بگیرد، اگر بخواهد از یک مسیر ناصواب به یک هدف بلند برسد، این درست نیست. او با اشاره به اینکه در گذشته عده‌ای می‌گفتند هدف وسیله را توجیه می‌کند و از هر وسیله می‌توانند استفاده کنند، ادامه داد: اما ما مسلمانان با این شعار همیشه مخالفت کردیم و آن را مخالف اخلاق و اصول می‌دانستیم، چون مسیر، هدف و وسیله باید درست و قابل قبول باشد.
رئیس جمهوری بر همین اساس، تأکید کرد: مسأله مهم این است که دولت دوازدهم در یک شرایط پیچیده و مشکل مسئولیت را بر دوش داشت که حداقل در 100 سال گذشته مشابه آن را نمی‌بینیم. وقتی جنگ اقتصادی را با کرونا در کنار هم ضمیمه کنیم، می‌بینیم آنچنان اداره کشور پیچیده بود که با هیچ زمان دیگر قابل مقایسه نیست.او با بیان اینکه باید ظرف زمانی درست تشریح شود و بگوییم این دولت در این شرایط چنین کرد، اظهار کرد: اگر شرایط را نگوییم واقعیت‌ها را تحریف کرده‌ایم و بدرستی بیان نکرده‌ایم.
مردم از نامزدها برنامه می‌خواهند
رئیس دولت دوازدهم خطاب به مردم گفت:‌ انتخابات مال خودمان است و صندوق آرا از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است و جمهوریت ما در سایه حضور در پای صندوق‌های رأی است. او همچنین با بیان اینکه اگر دروغ رواج یافت، اسلامیت و اگر مشارکت کاهش یافت، جمهوریت صدمه خورده است، اظهارکرد: ما باید همه جا شاهد راستگویی، گزارش با واقعیت و بدون تحریف باشیم و برنامه را به مردم ارائه دهیم. فحش که برنامه نمی‌شود، یکی همیشه فحش می‌گوید و اگر از او فحش را بگیری خلع سلاح می‌شود.
روحانی تأکید کرد: مردم از کاندیداها برنامه می‌خواهند. نامزدها برنامه خودشان را شرح دهند. امسال دچار خشکسالی هستیم، کاندیداها برنامه خود را برای خشکسالی بگویند؛ هنوز با تحریم مواجه هستیم و این گام‌ها باید تکمیل شود و باید برنامه‌اش را در دوران تحریم بگوید. هنوز در شرایط کرونا هستیم و کاندیداها از اینها مهم‌تر استراتژی خود را برای مردم بیان کنند و مردم بفهمند که این نامزد انتخابات، تعاملی است یا تقابلی است، دنبال تعامل یا دعوا با جهان است.
او با مهم دانستن استراتژی و راهبرد نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: رأی مردم یک بار تا چهار سال دیگر یا رأی مردم هر روز. هر کاری که می‌خواهیم انجام دهیم با رأی مردم است. نامزدی امروز می‌گوید فضای مجازی عالی است، اما فردا که انتخابات تمام شد دنبال فیلتر با دست و پا می‌گردیم، بنابراین باید بگوییم دنبال چه چیزی هستیم، بگوییم که افراط‌گریم یا اعتدال‌گرا. این بسیار مهم است که راهبرد و اصولمان را توضیح دهیم و برنامه را ارائه کنیم و دلسوزی خود را نشان دهیم.
روحانی افزود: مردم ما در این صورت احساس می‌کنند کاندیداهایی توانمند آمدند که دارای اصول هستند و قرار است دولتی توانمندتر و با برنامه‌تر از دولت‌های یازدهم و دوازدهم تشکیل شود و این آرزوی همه ماست که دولت بعدی دولت بسیار قوی و توانمند باشد و کشور را در این شرایط بسیار سخت تحریم به نقطه نهایی برساند.
رئیس‌جمهوری با تأکید بر مشارکت حداکثری و تأمین سلامت مردم گفت:‌ برای انتخابات ضمن درخواست مشارکت حداکثری سلامت مردم را هم توأمان می‌خواهیم و این دو باهم در تضاد نیستند. اگر در این هفته‌ها سلامت را خوب حفظ نکنیم، مشارکت کاهش می‌یابد و اگر در هفته اول و دوم خرداد مراقبت نکنیم دچار موج پنجم می‌شویم و مشارکت مردم خراب می‌شود و خدای ناکرده مشارکت پایین می‌آید، اما اگر ابتلاها کاهش یافت مردم راحت‌تر پای صندوق‌ها می‌آیند و رأی می‌دهند و در این شرایط، افتخار مشارکت حداکثری نصیب ما می‌شود.
تحریم را بدون فساد دور زدیم
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود، وضعیت کشور و نحوه اداره آن در 8 سال گذشته را تشریح کرد. او با بیان اینکه مهم است در طول سه سال و نیم گذشته با کمترین میزان نفت در بودجه و با کمترین استفاده از نفت، ‌کشور را اداره کردیم، اظهارکرد: کسی تصور نمی‌کرد بودجه کشور بدون نفت بسته و اداره شود، اما این دولت با ایجاد درآمدهای بسیار جدید این کار را کرد.
رئیس جمهوری جایگزینی صادرات غیرنفتی با نفت را یکی از راه‌های اداره کشور بدون نفت دانست و با بیان اینکه این امر، کار ساده‌ای نبود، افزود: عمده‌ترین صادرات نفتی سال‌های اخیر فرآورده، پتروشیمی و فولاد بود.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه قبل از دولت یازدهم فروش نفت در مقطعی با تحریم مواجه شد و ناچار بودند نفت را با روش‌های دیگری بفروشند، اظهار کرد: دیدیم که چه فسادی در آن رخ داد و از نمونه معروف آن همه باخبر هستند. میلیاردها دلار پول ملت را بردند و هنوز هم معلوم نیست که کجا رفته است. روحانی افزود: اصرار داشتم و نامه هم نوشتم که این فرد در اختیار وزارت اطلاعات قرار بگیرد تا معلوم شود این پول‌ها چگونه و به کجا رفته است که قبول نکردند. رئیس جمهوری گفت: در این دولت تحریم را بیشتر هم دور زدیم که البته کار خوبی کردیم و باید دست هر کسی که تحریم را دور زده، بوسید. دور زدن تحریم، یعنی مخالفت با ظلم و مبارزه کردن با جلاد و ظالم است. البته در این کارهیچ فسادی هم نبود، اگر چه به مدت طولانی و پیچیده‌تر بود، لذا اینکه یک دولتی در شرایط سخت، اقتصاد را سالم و بدون آ‌ن مسائل و حاشیه‌هایی که در سال های قبل بوده است، پیش ببرد، جزو افتخارات است.
روحانی با طرح این پرسش که چه کسانی فولاد، ‌پتروشیمی و فرآورده را به اینجا رساندند؟ گفت:‌ حتی در مخیله آنانی که ما را تحریم کردند هم خطور نمی‌کرد ما در منطقه صادر کننده بنزین شویم. اگر روزی صادرات نفت بود امروز صادرات گاز، فرآورده و برق هم داریم و تحول بزرگی به وجود آمده است.
مرثیه خوانی برای رفع تحریم!
رئیس جمهوری ضمن تأیید این واقعیت که با‌وجود این دستاوردها، مردم در جنگ بودند و صدمه دیدند، گفت: به مردم قول دادم که دولت برای رفع تحریم و شکستن کمر کرونا تمام توان خود را به‌کار می‌گیرد، حالا که می‌خواهیم تحریم را برداریم، یک عده مرثیه می‌خوانند. عجیب است، نمی‌شود آدم بگوید من هم به فکر مردم هستم اما وقتی تحریم می‌خواهد برداشته شود گریه و زاری بکند و مرثیه بخواند! مرثیه خوانی برای زندگی مردم توأم با روضه خوانی برای برداشتن تحریم قابل جمع نیست.
روحانی افزود: اگر شما به فکر مردم هستید، خوب است که ما تحریم را بر می‌داریم، چرا شما ناراحت هستید؟ چرا از وین ناراحت هستید؟
رئیس جمهوری با بیان اینکه می‌گویند چرا وین را رها نمی‌کنید؟ وین مرکزی هست که در آنجا مذاکره می‌کنند، تصریح کرد: چه بخواهند و چه نخواهند (واقعیت این است که) این دولت در هشت سال (فعالیت خود) مذاکره‌ای نکرد، الا اینکه موفق بیرون آمد، شرایط این دولت با شرایط قبل فرق می‌کند. بعضی‌ها بودند، در مذاکره‌ای نرفتند مگر اینکه قطعنامه‌ای علیه کشور گرفتند و آمدند، اما ما هیچ مذاکره‌ای انجام ندادیم مگر این که پایانش پیروزی بود.
 روحانی  اظهارداشت: به ملت قول می‌دهم پایان مذاکرات وین پیروزی ملت ایران است و همین امروز قدم‌های بسیار بزرگی ما برداشتیم، اگر معیار، زندگی و معیشت مردم است و چنانچه می‌خواهیم مردم راحت‌تر به ارزاق عمومی دسترسی پیدا کنند، باید ممنوعیت ۲ هزار قلم کالا برداشته شود و برای واردات و صادرات مشکلی پیش پای مردم وجود نداشته باشد، اما وقتی می‌خواهیم در صادرات و واردات مشکلی را برداریم و تحریم را حذف کنیم، یک عده ناراحت شده و عزاداری می‌کنند.  روحانی با تأکید بر اینکه اگر کسی منافع ملی را کنار گذاشته و به‌دنبال منافع حزبی و جناحی و قبیله‌ای برود، بی‌تردید خیانت کرده است و برای دولت زندگی مردم و منافع ملی اصل اساسی است، گفت: دولت بدون مردم چیزی نیست و آنانی که به دولت توهین می‌کنند، نمی‌دانند که در واقع به ملت توهین می‌کنند. ما جز رأی و اعتماد مردم هیچ چیزی نداریم.
روحانی با تأکید بر اینکه موفقیت‌های دولت با هدایت و حمایت رهبر معظم انقلاب بوده است، ادامه داد: در برجام هم اگر موفق شدیم این‌طور بوده، قدم به قدم و هر مقطعی که رسیدیم خدمت آقا رفتیم، رؤسای سه قوه هم بودند، نشستیم و بحث کردیم و گفتیم اینجا رسیدیم، ایشان نصیحت و ارشاد کردند و فرمودند بر مبنای آن گاهی کتبی و گاهی شفاهی، تمام دستورات کتبی ایشان راجع به برجام مرحله به مرحله هست، الان هم دستورات ایشان راجع به وین است. ایشان چند هفته پیش دستوری راجع به وین دادند که آن دستور را ابلاغ کردم. بله هدایت ایشان هست، ارشاد ایشان هست. ما یک رهبر داریم، یک کشور داریم همه با هم هستیم، بدون وحدت و اتحاد پیش نمی‌رویم.
رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود، دستاوردهای دیگر دولت مانند همسان‌سازی حقوق و افزایش دو و نیم برابری حداقل حقوق بازنشستگان در همین دوران کرونا و نیزآزادسازی ۶۰ درصد سهام عدالت را تشریح کرد و گفت: براساس آمارها، در سه ماهه آخر سال گذشته رشد گروه کشاورزی ۶.۵، گروه صنایع و معادن هفت و نیم و گروه خدمات هم در کمال ناباوری، مثبت شده و یک است که این امر در شرایط کرونا بسیار مثبت است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7632/1/577390/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها