دیدار ظریف با پاپ در واتیکان


گروه سیاسی / وزیر امور خارجه کشورمان، پس از دیدار با وزیر خارجه ایتالیا، عصر روز گذشته در واتیکان، با «پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک‌های جهان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. به گفته محمدجواد ظریف مسأله سرزمین‌های اشغالی و جنایت‌های اخیر رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین از جمله محورهای این دیدار بوده است. ظریف پس از این دیدار، با «کاردینال پارولین» نخست وزیر و اسقف اعظم «گالا گرم» وزیر امور خارجه واتیکان نیز دیدار کرد. به گزارش اداره‌کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، ظریف پس از دیدار با «پاپ فرانسیس» درباره محتوای مذاکرات و دیدارهایش در واتیکان گفت: در این دیدارها در مورد شرایط بین‌المللی، وضعیت تحریم‌ها، اخلاق در جامعه اسلامی، اهمیت حمایت از کانون خانواده و وضعیت فلسطین گفت‌وگو کردیم. او با اشاره به اینکه بعد از دیدار با پاپ، با نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه واتیکان دیدار داشتم و این مسائل و همچنین روابط بین واتیکان و ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت، دیدارهای خود را مهم و خوب توصیف کرد و با اشاره به حوادث سرزمین‌های اشغالی گفت: در شرایط کنونی مردم فلسطین در شرایط تأسف‌باری هستند.  علاوه بر این وضعیت تحریم‌ها بر مردم لبنان اثر بسیار بدی گذاشته و کلیسای کاتولیک نسبت به شرایط لبنان حساس است، گفت‌وگوها و تبادل نظرهای خوبی در همه این زمینه ها انجام شد.
درحالی جنایت‌های رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی به عنوان یکی از محورهای مذاکرات ظریف با پاپ مطرح شد که یک روز پیش از آن، رهبر کاتولیک‌های جهان خواستار پایان دادن به این حملات شده بود.
به گزارش رویترز، پاپ فرانسیس یکشنبه گذشته در سخنرانی هفتگی در میدان «سن پترز» واتیکان گفت: «من خواستار آرامش هستم و از مسئولان این درگیری‌ها درخواست می‌کنم که به غرش سلاح‌ها پایان داده و مسیر صلح را در پیش گیرند.» پاپ، جان باختن شمار زیادی از انسان‌های بی گناه شامل کودکان را وحشتناک و غیرقابل پذیرش و نشانه نابودی آینده به جای ساختن آن، دانست و افزود: «من نمی‌دانم نفرت و کینه‌جویی به کجا خواهد انجامید.»
در همین روز، محمدجواد ظریف هم که برای دیدار با مقام‌های ایتالیایی در رم حضور داشت، از همین شهر به صورت مجازی در نشست اضطراری مجازی وزیران امور خارجه سازمان همکاری های اسلامی شرکت کرد. وزیر خارجه کشورمان در سخنرانی خود، با بیان اینکه مردان، زنان و کودکان بی‌گناه با مرگبارترین و پیشرفته‌ترین جنگ‌افزارهای سلاخی در حال سلاخی شدن هستند، آنچه در فلسطین اشغالی رخ می‌دهد را از موارد فاحش و سازمان‌یافته نقض حقوق بشر، حقوق بشردوستانه و حقوق بین‌الملل خواند و تأکید کرد: این اقدامات وحشیانه بار دیگر ثابت کرده است که تنها مسیر مسالمت‌آمیز به سمت صلح، برگزاری یک همه‌پرسی میان تمام ساکنان فلسطین از جمله فلسطینی‌های آواره‌شده و پناهجویان است.
او با تأکید بر اینکه فلسطین تنها یک مسأله عربی یا اسلامی نیست، بلکه معضله‌ای بین‌المللی نیز هست، گفت که جامعه بین‌المللی وظیفه دارد به شدیدترین لحن رژیم اسرائیل را محکوم کرده و آن را وادار نماید که به تخریب و محاصره غزه پایان دهد.
گفت‌و‌گو برای بازگشت ایتالیا به اقتصاد ایران
وزیر امور خارجه کشورمان بازسازی امکانات اقتصادی ایتالیا در رابطه با ایران را یکی از محورهای دیدار و گفت‌و‌گوی روز گذشته‌اش با «لویی جی دی مایو» وزیر امورخارجه و همکاری‌های بین‌المللی ایتالیا برشمرد و گفت در این دیدار برای بازگشت ایتالیا به‌عنوان یک شریک قدیمی ایران به صحنه اقتصادی کشور صحبت‌های خوبی انجام شد.
به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف در ادامه تور اروپایی خود یکشنبه گذشته وارد ایتالیا شد و روز بعد با وزیر امور خارجه این کشور دیدار کرد.
ظریف در این دیدار با اشاره به ظرفیت‌های موجود درحوزه همکاری‌های اقتصادی و نیز دیدگاه مثبت افکار عمومی ایران برای همکاری با طرف‌های ایتالیایی، رفع موانع و ایجاد آمادگی برای از سرگیری ارتباطات بخش‌های اقتصادی را ضروری خواند. موضوعات مربوط به همکاری با کشورهای حوزه خلیج فارس و ترتیبات منطقه‌ای از سوی کشور‌های این حوزه، مسائل مربوط به یمن، افغانستان، عراق و آخرین تحولات مرتبط با گفت‌و‌گو‌های وین از دیگر محور‌های مورد گفت‌و‌گو و تبادل نظر از سوی وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار بود. «لویی جی دی مایو» وزیر امورخارجه و همکاری‌های بین‌المللی ایتالیا نیز در این دیدار بر تمایل کشورش برای گسترش همکاری‌های دوجانبه با ایران تأکید کرد و ضمن حمایت از اجرای کامل برجام از سوی همه طرف‌ها، خواستار تبادل نظر و مشورت‌های فعال با جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی شد.
ظریف در پایان این دیدار نیز با اشاره به اینکه ایتالیا قبل از خروج امریکا از برجام، برای حضور در ایران حدود 30 میلیارد دلار قرارداد و پنج میلیارد دلار اعتبار تعیین کرده بود، اظهارکرد: اکنون لازم بود این امکانات برای دوران پس از مذاکراتی که اکنون در وین در حال انجام است بازسازی شده و آمادگی برای بازگشت ایتالیا به‌عنوان یک شریک قدیمی ایران به صحنه اقتصادی کشور فراهم شود.
وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه دراین زمینه صحبت‌های خوبی انجام شد، تصریح کرد: در این دوران ایتالیا کمتر از دیگر کشورهای اروپایی ایران را ترک کرده و هنوز بسیاری از شرکت‌های ایتالیایی در ایران حضور دارند. در این زمینه صحبت و گفت‌و‌گوهای خوبی صورت گرفت و طرف اروپایی نیز براجرای تعهدات خود تأکید کرد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7630/1/577151/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها