روحانی در ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد

حفظ جان تک تک افراد جامعه یک تکلیف بسیار مهم است


تعداد فوتی‌های کشور همچنان سه رقمی است. دیروز هم نام ۲۰۰ نفر دیگر در لیست بلند بالای حدوداً ۷۶ هزار فوتی کرونایی نوشته شد. اما ظاهراً خبرهای خوبی از عبور از پیک چهارم کرونا به گوش می‌رسد. آنطور که آمارها نشان می‌دهد فعلاً تنها سه شهر در وضعیت قرمز قرار دارند. تاکنون یک میلیون و ۷۵۶ هزار و ۹۵ نفر دوز اول واکسن کرونا و ۳۵۲ هزار و ۶۲۶ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به دو میلیون و ۱۰۸ هزار و ۷۲۱ دوز رسیده که امیدوار کننده است.
دیروز حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه خوشبختانه با تلاش و فداکاری کادر درمان و همچنین رعایت پروتکل‌ها و اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم، روند کاهشی و نزولی ابتلا و فوت در همه استان‌ها آغاز شده است، تأکید کرد: می‌توان گفت از پیک موج چهارم عبور کرده‌ایم و در مسیر شرایط نزولی هستیم. نمودارها هم نشان می‌دهد که شرایط کشور بهتر شده و فقط 3 شهرستان قرمز باقی مانده است.
او با بیان اینکه مقابله با کرونا همیشه دو بال داشته و ملت و دولت دو بال آن هستند، گفت: مردم با رعایت پروتکل‌ها و اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی و دولت با تأمین زیرساخت‌ها، تجهیزات و نیازمندی‌ها و اعمال نظارت‌های دقیق به کنترل و مهار این بیماری اقدام می‌کنند. این 2 بال باید با هم حرکت کنند تا بتوانیم از این مشکل عبور کنیم.
رئیس جمهوری با بیان اینکه اجرای کامل و دقیق پروتکل‌های بهداشتی یک وظیفه دینی، ملی و انسانی است و همچنان باید در دستور کار همه ما باشد؛ گفت: در برابر این ویروس موضوع امیدوارکننده این است که کوتاه‌تر از زمانی که تصور می‌شد، واکسن آن وارد بازار شد و امروز دنیا به دنبال تحرک شدید، برای تولید واکسن است. اما در عین حال تولید واکسن با نیاز به واکسن همخوانی ندارد و به اندازه کافی در دنیا وجود ندارد، تاکنون نیز فقط کشورهای محدودی توانسته‌اند به اندازه نسبتاً مناسبی واکسیناسیون را انجام دهند.
روحانی با بیان اینکه واکسن در کشورمان به اندازه همه مردم وجود ندارد، اظهار داشت: با توجه به این محدودیت ناچار شدیم گروه‌های پرخطر را در اولویت واکسیناسیون قرار دهیم و در این راستا افراد مسن و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند در اولویت نخست قرار گرفتند. چنانچه این گروه‌ها که حدود 12، 13 میلیون نفر هستند، واکسینه شوند، به‌طور محسوسی میزان مرگ‌و‌میر کاهش خواهد یافت، ضمن اینکه در حال پیگیری هستیم تا برای بقیه جمعیت کشور نیز هم واکسن خریداری کرده و هم در داخل تولید شود.
رئیس جمهوری با بیان اینکه برخی تصور می‌کنند که ابتدا ما مسئولین از واکسن استفاده کرده‌ایم. تصریح کرد: با صداقت می‌گویم من هنوز واکسن نزده‌ام برای اینکه نوبتم نرسیده است و سراغ ندارم که هیچ مسئول سطح بالایی در این کشور خارج از چارچوب سند ملی واکسیناسیون از واکسن استفاده کرده باشد و تمام مقامات و مسئولین همانند بقیه مردم در چارچوب مقررات سند، می‌توانند از واکسن استفاده کنند.
روحانی موضوع سلامت مردم در انتخابات 1400 را مورد اشاره قرار داد و گفت: برای انتخابات نیز همه تلاش خود را انجام داده‌ایم تا به‌خوبی و به سلامت انجام شود و برای روز انتخابات پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است. برای ایام تبلیغات هم موارد لازم در جلسات آتی به تصویب خواهد رسید.
رئیس جمهور افزود: از همه خواهش می‌کنم در تبلیغات انتخاباتی حتی‌الامکان از اجتماعات دوری کنند و مراسم خود را در فضای باز و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار کنند و تا جایی که ممکن است از فضای مجازی و صدا و سیما برای تشریح برنامه‌های خود استفاده کنند تا بتوانیم این انتخابات را پرشورتر و با سلامت کامل و حفظ جان مردم انجام دهیم.
آغاز واکسیناسیون ۷۵ ساله‌ها
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم در حاشیه این جلسه با اشاره به کاهش تعداد شهرهای قرمز گفت: در ایام تعطیلات عید فطر شاهد کاهش سفرها بودیم و ۱۶ درصد نسبت به سال قبل در همین ایام کاهش تردد داشتیم.
علیرضا رئیسی گفت: این ویروس جهش‌یافته هندی توانسته مانند ویروس جهش‌یافته انگلیسی تاخت‌و‌تاز کند و ضرورت دارد ما بیشتر هوشیار باشیم و پروتکل‌ها را رعایت کنیم تا مبادا گرفتار این ویروس شویم البته مواردی که از ویروس جهش‌یافته در کشور پیدا شده تحت کنترل است و استان‌های جنوبی و شرقی باید بیشتر رعایت کنند. استان سیستان و بلوچستان، بوشهر و هرمزگان باید بشدت رعایت کنند که اقدامات خوب و بموقعی داشتند.
وی افزود: واکسیناسیون فاز اول که کادر بهداشت و درمان بودند، به پایان رسید و فاز دوم را آغاز کردیم که به‌خوبی رو به پایان است. از دیروز واکسیناسیون ۷۵ سال به بالا (متولدین ۱۳۲۵ به قبل) آغاز شد و محموله جدید واکسن‌هم امروز به دستمان می‌رسد و بلافاصله توزیع خواهد شد. برای گروه سنی ۷۵ سال به بالا واکسن به تعداد کافی خواهیم داشت و واکسیناسیون این گروه سنی حداقل دو هفته ادامه دارد.
او تأکید کرد: افراد بالای ۸۵ سال که هنوز واکسن دریافت نکرده‌اند، می‌توانند بر اساس تماسی که با آنان برقرار می‌شود و بر اساس ثبت‌نام صورت گرفته برای دریافت واکسن مراجعه کنند. هر گروه سنی که اعلام می‌شود نیازی به مراجعه حضوری برای ثبت‌نام نیست. اسامی افراد را در سامانه‌ها داریم و با آنان تماس می‌گیریم یا پیامک می‌زنیم تا برای دریافت واکسن به ما مراجعه کنند.
وی افزود: زمانی که اعلام می‌کنیم چه گروه سنی به ما مراجعه کنند، اگر به فردی پیامک ارسال نشد یا با او تماس نگرفتیم فرد پس از یک هفته با مراجعه به سایت salamat.gov.ir اقدام به ثبت‌نام کند و شماره تلفن در دسترس و کد ملی فرد متقاضی را اعلام کند تا همکاران من ظرف ۴۸ ساعت با آنان تماس بگیرند و هیچگونه نیازی به مراجعه حضوری نیست‌. سالمندان بالای ۷۵ سال تا روز چهارشنبه این هفته منتظر دریافت پیامک و تماس باشند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7628/1/577008/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها