سقوط اسطوره صهیونیست


مصیب نعیمی
کارشناس مسائل خاورمیانه و مدیر مسئول روزنامه الوفاق
ســـرانـــجام زخـــــم ٧٣ سـاله فلسطین به بهانه مصادره محله شیخ جراح در بیت‌المقدس سرباز کرد و ظلم وتبعیض رژیم صهیونیستی به قیامی همگانی یا انتفاضه قدس تبدیل شد.اگر چه در سال‌های گذشته جنبش‌های خودجوش و جهاد و مبارزه ادامه داشته و در مواردی به جنگ و رویارویی تمام عیار انجامیده اما این بار هم در بعد زمانی و هم در معادلات میدانی و حتی شرایط جهانی متفاوت است. از نظر زمانی درگیر شدن کشورهای غربی و امریکا با کرونا و بحران‌های اقتصادی ناشی از آن موجب شده است که نتوانند تبعات سیاسی- اقتصادی شرارت‌های رژیم صهیونیستی اسرائیل را بپذیرند و در بعد نظامی نیز توان و تجربه گروه‌های جهادی به‌شکل چشمگیری افزایش یافته و آرمان مبارزه به اراده و تصمیم رسیده است.
لذا اگر چه توان تسلیحاتی نیروهای مقاومت فلسطینی همچنان نسبت به قدرت نظامی رژیم اسرائیل کمتر است اما توان آنها در ایجاد توازن رعب بسیار بالا است و این همان استراتژی حزب‌الله لبنان است که توانست ارتش شکست‌ناپذیر صهیونیست‌ها را مرعوب خود کند.
بدون شک رژیم صهیونیستی در روزهای اول جنگ همانند گذشته سعی در ویرانی شهرها و کشتار جمعی در مناطق مسکونی فلسطین خواهد کرد، اما با نا‌امن شدن مناطق صهیونیست‌نشین و آواره شدن شهرک‌نشینان توان ادامه وضعیت را نخواهد داشت و مجبور به پذیرش آتش‌بسی خواهد شد که شرایط جدید فلسطینی‌ها در آن لحاظ شده است.
مشکل بزرگتری که امروز رژیم اسرائیل با آن روبه‌رو است، عدم اطلاع دقیق از میزان توان و نوع سلاح‌های نیروهای مقاومت بویژه دو مجموعه قدرتمند جهاد اسلامی و حماس است که با تجربه از جنگ‌های پیشین و شناسایی نقاط ضعف دشمن، به تأمین آن پرداخته و در مهندسی نظامی چه هجومی و چه دفاعی در جایگاه خوبی قرار گرفته‌اند که برای دشمن قابل پیش‌بینی نیست.
لذا توانسته‌اند گسترش دامنه درگیری را در برنامه قرار داده و رعب و وحشت را به همه مراکز حیاتی دشمن منتقل نمایند تا آنجا که علاوه بر گسیل بیش از ۷۰٪ صهیونیست‌ها به پناهگاه و آواره کردن شهرک‌نشینان هم‌مرز با نوار غزه، فرودگاه‌ها و حمل ‌ونقل عمومی را نیز متوقف نموده و طبقه مرفه صهیونیست را به مهاجرت معکوس واداشته‌اند.
نکته دیگر اینکه انتفاضه اقصی از فراگیری بیشتری برخوردار است ‌ وتقریباً بخش اعظم سرزمین‌های اشغالی حتی مناطق اشغالی ۱۹۴۸ را نیز دربر گرفته است.
وحشت و حیرت سردمداران رژیم اسرائیل را می‌توان در بالاگرفتن حمله جناح رقیب نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به نتانیاهو مشاهده کرد که این بحران را ناشی از سیاست خودسرانه او برای ماندن در قدرت دانسته و اذعان دارند که ادامه جنگ می‌تواند موجودیت رژیم اسرائیل را با خطری جدی مواجه کند.
لذا نتیجه این جنگ فرسایشی هرچه باشد معادله قدرت را در فلسطین اشغالی تغییر خواهد داد، زیرا فلسطینی‌ها که طی هفت دهه گذشته شرایط سخت آوارگی و ظلم ‌استبداد و کشتار را تجربه کرده و از راهکارهای فریبکارانه و خدعه‌های بین‌المللی نا‌امید شده‌اند، راهی جز نبرد سرنوشت‌ساز ندارند
و این باور در نسل جدید نهادینه شده است که باید سرنوشت خود را به دست خود تعیین نموده و هزینه آن را هرچند سنگین است بپردازند.
از این‌رو به‌طور قطع مسأله فلسطین پس از انتفاضه قدس تغییر ماهوی خواهد داشت.
در خاتمه گفتنی است که نقش رسانه در افشاگری هویت رژیم کودک‌کش صهیونیستی نیز بسیار مؤثر بوده به‌طوری که حامیان این رژیم از این پس نمی‌توانند جنایت‌های او را همچون گذشته توجیه کنند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7627/1/576946/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها