آغاز واکسیناسیون بالای 70 سال از هفته دیگر



گروه اجتماعی : به‌دنبال واردات تکنولوژی ساخت واکسن اسپوتنیک وی روسی‌ و اعلام 4 شرکت کاندیدای تولید این واکسن در کشور ماجرای بزرگ‌ترین توافق خرید واکسن ایران از روسیه بار دیگر به صدرخبرها برگشته است. ایران در دو ماه آینده واکسن اسپوتنیک داخلی تولید می‌کند و بدین ترتیب نخستین محصول اسپوتنیک تولید داخل ایران تا دو ماه آینده وارد کارزار واکسیناسیون عمومی علیه کرونا می‌شود. این در حالی است که واکسن روسی اسپوتنیک وی که در کارآزمایی‌ها اثربخشی 91/6 درصدی در محافظت از ابتلای شدید به کووید19نشان داده بود و تاکنون در 50کشور مجوز استفاده گرفته است.
بر اساس اعلام رسمی وزارت بهداشت تا روز دوشنبه 13 اردیبهشت بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن دارای مجوز مصرف اضطراری وارد کشور شده که بیش از یک میلیون و 300 هزار دوز آن در سراسر کشور تزریق شده است. گزارش‌های گمرک ایران نشان می‌دهد که ۷۲۰ هزار دوز واکسن از روسیه، یک میلیون و ۶۵۰ هزار دوز از چین، ۱۲۵ هزار دوز از هند و ۷۰۰ هزار و ۸۰۰ دوز آسترازنکا کره جنوبی از طریق کوواکس وارد ایران شده که در مجموع بالغ بر ۳.۱ میلیون دوز است.  بنابر اعلام سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا و برنامه‌ریزی‌های سند ملی واکسیناسیون تا 60 درصد واکسن‌ها برای واکسیناسیون عمومی از تولید داخل و 40 درصد واکسن‌ها از مسیر واردات تأمین خواهد شد. در همین زمینه سازندگان واکسن‌های داخلی نیز قول داده‌اند تولید واکسن‌های داخلی تا اواخر شهریور امسال به بیش از 20 میلیون دوز خواهد رسید. به گفته دکتر «سید رضا مظهری» مدیر اجرایی طرح واکسن «کوو ایران برکت»؛ فاز تولید صنعتی کوو ایران برکت به ۳ بخش تقسیم شده است. در فاز یک ظرفیت تولید واکسن، ۳ میلیون دوز تا خرداد ماه ۱۴۰۰ در اختیار مردم قرار می‌گیرد و این ظرفیت در تیرماه به ۷ میلیون و در شهریور ماه به ۲۰ میلیون دوز خواهد رسید.
 دکتر «علیرضا بیگلری» رئیس انستیتو پاستور ایران هم می‌گوید: تولید صنعتی واکسن سوبرانا به‌صورت پلکانی اضافه خواهد شد و تا شهریور امسال ۴ میلیون دوز واکسن تولید می‌شود.
فاز سه نخستین واکسن تزریقی - استنشاقی «کووپارس» نیز که پروتئین نوترکیب کرونا است از اواخر شهریور امسال آغاز می‌شود.
با افزایش روند واردات واکسن به کشور، سرعت واکسیناسیون نیز افزایش یافته است.تازه‌ترین گزارش‌ها نشان می دهد؛ افزون بر یک میلیون و 300 هزار دوز آن در سراسر کشور تزریق شده است. تاکنون بیش از 10 هزار نفر دوز اول و دوم را به‌طور کامل دریافت کرده‌اند.  استاندار تهران هم از تشکیل کمیته واکسیناسیون برای انجام سریع‌تر تزریق واکسن در سطح استان تهران خبر داده و گفت: در استان تهران یک و نیم میلیون نفر جمعیت بالای ۶۰ سال داریم که تزریق واکسن برای آنها باید در دو دوز انجام شود. لذا می‌طلبد که تمهیدات ویژه‌ای در سطح استان تهران از طریق کمیته واکسیناسیون برای در نظر گرفتن مکان‌های تزریق واکسن اتخاذ شود.گفتنی است؛ مشکل واکسیناسیون پاکبانان غیر ایرانی که در چند روز گذشته حاشیه‌های زیادی به‌وجود آورده بود مطابق آنچه غلامحسین محمدی رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران اعلام کرده این موضوع در حال پیگیری است و حتی در بعضی مناطق هم با توجه به کارت سبز اقامت این واکسیناسیون انجام شده است.

تزریق واکسن 70 ساله ها از 20 اردیبهشت
به گزارش ایسنا دکتر رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا  با بیان اینکه احتمالا از ۲۰ اردیبهشت ثبت‌نام و فراخوان افراد ۷۰ تا ۷۵ سال را نیز برای واکسیناسیون به آنها اطلاع می دهیم، تاکید کرد که پیامک‌های ما بسیار دقیق هستند. به طوری که در پیامک به فرد اعلام می‌شود که شما در فاز دوم واکسیناسیون قرار گرفتید و به زودی موارد به شما اطلاع‌رسانی می‌شود. سپس یک هفته قبل از موعد واکسیناسیون فرد، یک پیامک دیگر برایش ارسال می شود که شما فلان روز در فلان مرکز و با کارت ملی برای تزریق واکسن ‌مراجعه کنید. در عین حال یک روز قبل از موعد تزریق واکسن دوباره یک پیامک ارسال و از فرد پرسیده می‌شود که آیا فردا می‌توانید برای دریافت واکسن کرونا مراجعه کنید یا خیر که فرد پاسخ می‌دهد و ما بر این اساس برنامه‌ریزی‌هایمان را انجام می‌دهیم. بنابراین مردم منتظر پیامک باشند، آن هم زمانی که ما به آنها اعلام می کنیم.
 این در حالی است که بسیاری از سالمندان بالای 80 سال در یک هفته گذشته بدون دریافت پیامک یا تماس تلفنی با مراجعه به مراکز بهداشتی و ایستادن در صف و انجام نام نویسی واکسن تزریق کرده اند .گزارش های دریافتی حاکی است که هنوز نیمی از سالمندان بالای 80 سال واکسن تزریق نکرده اند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7620/1/576140/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها