سفر از میان اتاقی در بسته


نلی محجوب
فعال فرهنگی حوزه ادبیات کودک و نوجوان
خیال و رؤیا آن چیزی است که حتی از درهای بسته هم عبور می‌کند، مرز نمی‌شناسد، جنسیت و محدودیتی در کار نیست و چیزی جلو دار قدرت اش نخواهد بود؛ خیال و رؤیا شانس زندگی در روزگارِ سخت است و احیا‌کننده امیدها. این روزها بچه‌ها هم دل خوشی ندارند؛ مدت‌هاست از کلاس‌های درس هر چند اجباری و گاه ناخوشایند دور مانده‌اند، دور بودن از جمع‌های دوستانه، بازیگوشی و... تجربه‌هایی که یک سال و اندی از آنها دریغ شده است.
آنچه رو به رویشان است قاب‌هایی است کادر‌بندی شده، فایل‌های صوتی درسی، بازی‌ها و... آنچه فرصت می‌دهد تا به رؤیاها بال و پر دهد و اندکی از استرس و فشارها کم کند می‌تواند کتاب باشد. شاید کتاب‌هایی از آن دست که قهرمانانش راه و رسم جنگیدن با سختی‌ها را می‌دانند، قهرمان‌هایی که در مقابل هیچ مانعی کم نیاورده‌اند و نمی‌آورند؛ می‌جنگند، تلاش می‌کنند و به آنچه می‌خواهند می‌رسند؛ زنان و مردانی که برای زندگی بهتر خودشان تلاش کرده‌اند و حتی باعث شده‌اند زندگی امروز ما هم از کار آنها تأثیر بگیرد. شناخت آدم‌های واقعی و زندگی‌هایشان، کارهایی که کرده‌اند و راه رسیدن به هدفشان پر از هیجان و شگفتی است. پر از تجربه‌های در دسترس و شور. با شناخت این آدم‌ها، بچه‌ها یاد می‌گیرند جسورانه فکر و انتخاب کنند و قدم بردارند. اینجا دیگر نه جای پای امر و نهی است و نه نصیحت بزرگترها. اینجا کلمات است و سرگذشت آدم‌ها و فرصتی برای خیال سفر کردن در کنار این آدم‌ها یا تصور بودن به‌ جای آنها از لابه لای تصاویر و متن.
کتاب «ماجراجویان بزرگ؛ بیست جهانگرد شگفت‌انگیز» نوشته السترهامفریر با ترجمه لیدا هادی توسط نشر اطراف منتشر شــــــده است. نویســــــــنده، کتاب را با این جمله آغاز می‌کند: «قهرمان‌هایی که الهام‌بخش ما هستند، ما را وادار به رؤیاپردازی می‌کنند و به ما جرأت می‌دهند تا کمی بیشتر تلاش کنیم. بیشتر قهرمــــان‌های من ماجراجــــــــو هستند. این کتاب، داستان شاهکارهای شـــــــــــــــــجاعانه و سفرهای شکوهمند آن جهانگردان را تعریف می‌کند.»
ایـــــــــــن کتـــــــــــــاب با تصویرسازی‌ها، نمودارها و نقشه‌ها این فرصت را فراهم می‌کند تا بچه‌ها با سرزمین‌ها و ملت‌های دیگر آشنا شوند. این روزها بچه‌ها در اتاق‌ها نشسته‌اند اما می‌توانند ذهن‌شان را با خیال و رؤیا به سفر ببرند؛ به جاهای مختلف دنیا، سفر از اتاقی در بسته. شاید برایتان جالب باشد بدانید این قهرمانان باعث شدند تا خود نویسنده در بیست و پنج سالگی سفر به دور دنیا را با دوچرخه  آغاز کند.
نویسنده از امیلی ارهارت و بریل مارکهام تأثیر زیادی گرفته است، تا جایی که وقتی برای نخستین بار دور دنیا رکاب می‌زد؛ در آفریقا همانجایی که بریل مارکهام زندگی می‌کرد، نام دوچرخه‌اش را «بریل» گذاشت. در این کتاب بچه‌ها به همه جا سفر می‌کنند، سفری متنوع از زیر اقیانوس تا کره ماه. لذت تجربه، جسارت و خیال‌پردازی را به بچه‌ها هدیه دهیم.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7619/16/576125/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها