خوشنویسی با کلام علوی عجین است


یدالله کابلی
پیشکسوت خوشنویسی
 بی‌تردید هنر خوشنویسی در طول تاریخ زیست خود همواره به عنوان یک هنر معنوی از ابعاد کلامی و معنایی منابع و مواریث ارزشمند سخنان بزرگان و کلام وحی و گفتار انبیا و اولیا برخوردار بوده و میرا‌ث‌دار چنین فرهنگ و تاریخی است که هرگز از چنین هویت ایرانی و اسلامی خالی و به دور نبوده است.
از سوی دیگر و به‌طور اخص هنر خوشنویسی بخصوص از کلام و شخصیت والای حضرت مولای متقیان امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام که اسوه همه زیبایی‌های آفرینش است و مظهر اخلاق، فضیلت و مهربانی است بهره‌های فراوان برده و سخنان ایشان همیشه زینت‌بخش خط و خطوط خلق شده به دست هنرمندان است و خواهد بود. نکته‌ای که باید به آن توجه جدی داشت و اشاره به آن ضروری به نظر می‌رسد این مسأله است که وقتی به هنر خوشنویسی نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که این هنر قدیمی همواره کوشش کرده تا  دستاورد این تبلور بی‌نظیری را که جانمایه باطنی هنرمندان خوشنویس است را در کنار ترویج شعر و ادب و حکمت گسترش دهد و بی‌تردید در سایه سخنان ائمه معصومین و انبیای الهی اعتبار و اعتلای فراوان پیدا کرده است.
تردیدی نیست که یکی از دستاوردهای بزرگ خوشنویسان طول تاریخ  و همچنین هنرمندان بزرگی که امروز میراث‌دار این هنر شریف هستند، نوشتن و قلمی کردن کلام حضرت مولا امیرالمؤمنین (ع ) در جمیع جهات بوده است. بنابراین ارتباط تنگاتنگ که مایه برکت، شکوه و عزت فرهنگ اسلامی به شمار می‌رود، یکی از افتخارات در طول تاریخ جامعه خوشنویسی است.
امیدوارم ما نیزکه با مفاهیم عرفانی و اینچنین اسوه‌های سخن، اخلاق، فضیلت، ایمان و عشق روبه‌رو هستیم و پیوند عمیقی ایجاد کرده‌ایم بتوانیم در درازنای تاریخ شجره شکوهمندی از مینوی اندیشه را برای مشتاقان و علاقه‌مندان و بینندگان و دوستداران خوشنویسان ایرانی به ارمغان بیاوریم. دست‌یافتن به چنین مهمی دور از ذهن نیست و با توجه به دغدغه هنرمندان این حوزه و از سوی دیگر پرباربودن و همیشه خروشان بودن این چشمه معنویت، روزبه‌روز این اندیشه و این هنر متبلورتر از گذشته خواهد بود.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7619/16/576124/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها