«مست عشق» در پیچ و خم منازعه مالکیت

حسن فتحی هشدار داد




گروه فرهنگی/ اختلاف بر سر مالکیت فیلم «مست عشق» منجر به منازعات تازه شده است. کمتر از یک سال از ماجرای اختلاف میان سرمایه‌گذار ایرانی و ترکیه‌ای این فیلم نمی‌گذرد و حالا با خبر پخش این فیلم در قالب سریال از یک شبکه ماهواره‌ای این منازعات ابعاد تازه‌ای یافته است. واکنش تازه حسن فتحی به حواشی تازه این فیلم حاوی پرسش‌های انتقادی از تهیه‌کننده  ایرانی «مست عشق» است.
منازعه‌ سینمایی بر سر مولانا
آبان ماه سال گذشته در حالی که سهراب پورناظری آهنگساز «مست عشق» در گفت‌وگویی از ناتمام ماندن تولید این فیلم سخن گفته بود به یکباره روابط عمومی سرمایه‌گذار ترک با انتشار تیزری از پایان تدوین این فیلم در دو قالب سینمایی و سریال و آغاز اکران آن در هفته مولانا (آذرماه) در ترکیه خبر داد. حسن فتحی بسرعت به این ادعای طرف تُرک واکنش نشان داد. او اختلاف دو سرمایه‌گذار ترک و ایرانی را دلیل نیمه‌کاره رها کردن فیلمبرداری عنوان کرد و گفت که هنوز ۸سکانس اصلی و مهم فیلم باقی مانده وهرگونه دخل و تصرف در تدوین و امور فنی فیلم بدون اجازه از کارگردان و تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار ایرانی واجد پیگرد قانونی است. این موضع در گفت‌وگوی فرهاد توحیدی نویسنده فیلمنامه «مست عشق» هم تکرار شد. توحیدی همچنین این را هم گفت که سرمایه‌گذار ترک تنها یک چهارم سهم این پروژه را دارد و اعتماد بیش از حد و قرار دادن تمام راش‌ها در اختیار او باعث چنین وضعیتی شده است. در مقابل ترک‌ها هم اتهاماتی همچون به طول انجامیدن فیلمبرداری را مطرح کردند. آنها با ابراز تعجب از این که 70 ساعت برای یک فیلم سینمایی فیلمبرداری شده اعلام کردند که زمان فیلمبرداری از هشت هفته توافق شده به 16 هفته رسیده است. آنها حسن فتحی را متهم کردند که ده ماه خبری از اثر در حال تولیدش نگرفته و برای همین طرف تُرک خود را محق دانسته که کار را به پایان برساند و فیلم را برای نمایش در سالن‌های سینما آماده کند. سرمایه‌گذار ترک در عین حال مدعی شد که با اطلاع سرمایه‌گذار ایرانی و پایبندی به قوانین و حقوق مؤلف تدوین پروژه به پایان رسیده است. مهران برومند تهیه‌کننده ایرانی فیلم در پاسخ به ادعای طرف ترک، در بیانیه‌ای بر پیگیری از طریق مراجع قانونی تأکید کرد و هشدار داد که هرگونه اقدام بدون تأیید کارگردان و شریک اصلی پروژه تبعات سنگینی خواهد داشت. در نهایت سکوت طرفین از پایان منازعه و تلاش برای حل مشکل این پروژه مهم سینمای ایران و ترکیه حکایت داشت.
زورآزمایی طرف ترک با خبر پخش سریال
در حالی که تصور می‌شد طبق وعده‌ها با تلاش برای رایزنی و توافق یا شکایت و پیگرد قانونی مشکل این فیلم حل شود اخبار تازه مبنی بر آماده شدن نسخه سریال «مست عشق» گویای آن بود که ترک‌ها تصیم دارند در این مناقشه پرزورتر ظاهر شوند. به تازگی یک شبکه ماهواره‌ای فارسی‌زبان با پخش تیزرهایی از پخش سریال «مست عشق» خبر داده است. سرمایه‌گذار ترکیه‌ای این فیلم در گفت‌وگویی با سینمادیلی اعلام کرده با توجه به عدم اقدام طرف ایرانی برای اکران، قرارداد پخش سریال «مست عشق» با این شبکه ماهواره‌ای بسته شده و این روزها دوبله فارسی آن در حال انجام است تا پخش آن آغاز شود.
حسن فتحی کارگردان بی‌حاشیه سینمای ایران که پیش از این برای به سامان رسیدن سرنوشت فیلم اعلام سکوت کرده بود حالا در واکنشی تند و تیز علاوه بر هشدار به طرف ترک و شبکه‌ماهواره‌ای، انتقاداتی را به تهیه‌کننده «مست عشق» مطرح کرده است. او با انتشار یادداشتی در ایسنا از تهیه‌کننده گلایه کرده است که چرا در مقابل اتهام ترک‌ها مبنی بر طولانی شدن روند فیلمبرداری اسناد تعداد جلسات فیلمبرداری را ارائه نکرده تا بر همگان معلوم شود چیزی بیش از حداکثر ٥٢ جلسه فیلمبرداری -8 هفته و نه 16 هفته- نداشته‌اند. فتحی در این یادداشت از اعتماد مفرط و یکسویه تهیه‌کننده به سرمایه‌گذار ترک گلایه کرده و عنوان کرده بر خلاف هشدار عوامل فیلم تهیه‌کننده این تذکرات را جدی نگرفته و همین اهمال باعث شده طرف ترک راش‌ها را به گروگان گرفته و برخلاف توافق مکتوب شده یک فیلم سینمایی را تبدیل به سریال کند. این در حالی است که طبق نوشته فتحی، بنا بر نظر سرمایه‌گذار ایرانی فیلم، طرف ترک تنها در حدود ٣٠ درصد فیلم سرمایه‌گذاری کرده است. بخش دیگر گلایه‌های فتحی از سکوت تهیه‌کننده در مقابل اتهام بی‌تفاوتی نسبت به سرنوشت فیلم است: «حدود یک سال و نیم بنده در تماس با شما به‌عنوان تهیه کننده فیلم، به‌طور مستمر پیگیر سرنوشت کار بودم که خوشبختانه اسناد آن هم موجود است.» فتحی در بخش پایانی یادداشت خود ضمن تأکید بر این نکته که به‌همراه فرهاد توحیدی پیگیر حقوق این اثر از طریق مراجع حقوقی و کیفری و فرهنگی ترکیه و ایران خواهد بود به صاحبان شبکه ماهواره‌ای هشدار داده تا زمان صدور حکم قطعی قضایی از هر گونه مشارکت با طرف ترک پرهیز کنند. طرف تُرکیه‌ای«مست عشق» و تهیه‌کننده ایرانی این فیلم هنوز به اظهارات حسن فتحی واکنشی نشان نداده‌اند. سرنوشت «مست عشق» در حالی در پیچ و خم منازعات مالکیتی قرار گرفته است که کنجکاوی‌های زیادی برای تماشای این فیلم از همان لحظه انتشار خبر تولید -به‌خاطر پرداختن به مولانا شاعر گرانقدر ما ایرانی‌ها، توانایی حسن فتحی و حضور شهاب حسینی در نقش شمس و پارسا پیروزفر در نقش مولانا - در دوستداران مولانا و علاقه‌مندان سینما ایجاد شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7619/15/576118/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها