برگزاری «احیا» در جمکران زیر سقف آسمان


شیما جهانبخش
خبرنگار
سال گذشته بود که به‌دلیل مواجهه غافلگیرانه با ویروس کرونا، مسجد جمکران بسته و مردم مجبور شدند مراسم احیای شب‌های قدر را برای اولین بار به‌جای حضور در این مکان مقدس از طریق فضای مجازی و رادیو و تلویزیون در منزل خود برپا کنند. یک سال از این تجربه جدید گذشت اما شرایط نامناسب همه‌گیری کرونا و نگرانی‌ها در این خصوص ادامه دارد. به همین خاطر هم با وجود باز بودن اماکن مذهبی مسئولان بهداشتی تأکید دارند مردم تا حد امکان مراسم احیا را از طریق فضای مجازی برپا کنند و در صورت حضور در مراسم احیا، شیوه نامه‌های بهداشتی را به طور کامل رعایت و در مراسم‌هایی با تجمع زیاد افراد و در فضای بسته شرکت نکنند.
برگزاری احیا در فضای باز، با جمعیت محدود
«بهرام سرمست»، استاندار قم با تأکید بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در برگزاری مراسم احیای شب‌های قدر اظهار داشت: در شرایط فعلی که اغلب استان‌ها همچنان با شیب افزایش بستری مواجه هستند خوشبختانه این روند در قم کنترل شده و امیدواریم ظرف هفته جاری آن را نزولی کنیم. به‌همین خاطر از مردم تقاضا داریم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بویژه در برگزاری مراسم‌های احیا، ما را در این مسیر یاری کنند. استان در شرایط حساسی قرار دارد و بی‌توجهی به پروتکل‌ها ممکن است وضعیت را بحرانی کند. وی ادامه داد: مسجد جمکران همواره به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های مذهبی و دینی کشور‌ مطرح بوده و هر ساله مراسم شب‌های احیا با شکوه در آن برگزار می‌شود، البته سال گذشته بنا به دستور ستاد کرونا مساجد بسته بودند اما امسال مساجد باز هستند و بنا شده مراسم شب‌های قدر در فضای باز، با جمعیت محدود و به مدت کوتاه برگزار شود. همچنین تأکید شده در زمان حضور در مراسم احیا، به‌هیچ وجه ماسک را برندارید و فاصله خود با دیگران را حفظ کنید و تا حد امکان از خوردن و آشامیدن در حین حضور در مراسم  بپرهیزید.
برگزاری طرح «عهد سقایی» با هدف تأمین آب آشامیدنی زائران
«ابراهیم صدوقی»، رئیس ستاد مناسبت‌های مسجد مقدس جمکران هم در این خصوص به «ایران» گفت: مراسم شب‌های قدر در مسجد جمکران با توجه به محدودیت‌های کرونایی با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در فضای باز و با رعایت فاصله گذاری‌ها برگزار خواهد شد. بر این اساس ستاد کرونا تأکید کرده این مراسم نباید بیش از دو ساعت باشد، غذا و مواد خوراکی توزیع نشود و افراد وسایل شخصی اعم از زیرانداز، سجاده، مهر و قرآن به هم همراه داشته باشند. وی با اشاره به اینکه تأکید ستاد کرونا و مسئولان بهداشتی بر برگزاری مراسم شب‌های قدر از طریق رسانه ملی و فضای مجازی است، ادامه داد: ما تلاش کرده‌ایم ضمن پوشش ویژه برنامه‌های مسجد جمکران، حضوراً در خدمت زائران هم باشیم، البته این عزیزان هم باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.
صدوقی از برگزاری طرح «عهد سقایی» با هدف تأمین آب آشامیدنی زائران خبر داد و گفت: با توجه به گرمی هوا و ممنوعیت استفاده از مواد خوراکی باز تلاش کرده‌ایم با اجرای طرح «عهد سقایی» آب مورد نیاز زائران را به‌صورت بسته ‌های آب معدنی در اختیار آنان قرار دهیم. در این زمینه کسانی که مایلند در ثواب تأمین آب معدنی زائران مسجد مقدس جمکران شریک شوند می‌توانند از طریق شماره تلفن ۰۲۵۳۱۳۲۰ با حوزه نذور و هدایای این مکان مقدس تماس بگیرند.
 رئیس ستاد مناسبت‌های مسجد مقدس جمکران درباره منع تردد شبانه در شب‌های قدر گفت: در 3 شب قدر براساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا ممنوعیت تردد شبانه اجرا نخواهد شد اما از شهروندان تقاضا داریم شرایط را درک کرده و بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی پایبند باشند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7619/9/576087/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها