حجت‌الاسلام مصطفی قنبرپور پژوهشگر حوزه دینی:

شب‌های قدر بهترین فرصت برای کمک‌های مؤمنانه است



 مهسا قوی قلب / شب‌های قدر امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا، متفاوت از سال‌های گذشته در حال برگزاری است، حالا مردم با رعایت فاصله‌گذاری در اجتماعات مذهبی حضور می‌‌یابند اما عده‌ای به دلیل شیوع بیماری کرونا ترجیح می‌‌دهند که در کنار اعضای خانواده در فضای خانه به دعا و نیایش بپردازند.
حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی قنبرپور پژوهشگر حوزه دینی با اشاره به اینکه لغت قدر در لغت‌نامه دهخدا به معنای تقدیر و اندازه‌گیری است، به «ایران» می‌‌گوید: خداوند در شب‌های قدر سرنوشت همه‌چیز را معین و مقدر کرده است.  قدر از شب‌های بافضیلت است و از آیات قرآن هم این امر مشخص است. خداوند در قرآن کریم می‌‌فرماید که شب قدر بهتر از هزار ماه است و از زمان پیامبر تا روز قیامت استمرار دارد و این شبی است که مردم در آن به عبادت پرداخته و استغفار می‌کنند.
وی می‌‌افزاید: مردم باید بدانند در این شب فقط قرآن برسر گرفتن ودعای جوشن کبیر خواندن کل مسأله نیست، ما با دعا خوانی و قرآن برسر گرفتن احکام، فرامین و دستورات خداوند را روی سر می‌‌گذاریم، یعنی با عقل، تفکر و تدبر باید عقیده‌مند باشیم، زیرا اسلام تنها به عقیده بسنده نمی‌کند. فردی که شب قدر قرآن سر می‌گیرد اما پس از آن دوباره به گناهان خود رجوع می‌‌کند، دروغ می‌‌گوید، اختلاس و دزدی، کم‌فروشی یا گران‌فروشی می‌کند، سخت در اشتباه است؛ خداوند بر مبنای اعمالی که انسان‌ها در طول یکسال انجام می‌‌دهند، مقدرات او را رقم می‌زند، این مسأله، مسأله بسیار مهمی است، اگر یک انسان شب قدر را تا صبح بیدار باشد ولی پس از آن دوباره به معصیت بازگردد، نتوانسته شب قدر را درک کند. قنبرپور در ادامه می‌‌گوید: امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا و منع مردم از حضور در اجتماعات و مساجد طبق دستور ستاد مقابله با کرونا مردم در فضای باز و با رعایت فاصله‌های اجتماعی مراسم شب قدر را برگزار کردند اما بسیاری از مردم هم از طریق تلویزیون در این شب‌ها به عبادت می‌‌پردازند که به نظر من این کار هم بسیار خوب است و می‌توان از طریق تلویزیون که ادعیه‌ و مناجات پخش می‌شود، در این شب‌ها به عبادت پرداخت. در محیط خانه در کنار اعضای خانواده کودکان هم می‌بینند که مادر و پدر چگونه کتاب مفاتیح در دست دارند و از نظر روانی به این شب‌ها گرایش پیدا می‌کنند. با این وضعیت کرونایی به نظر من بهتر است که در داخل خانه دعا‌های این شب‌ها خوانده شود، بهترین ذکرها هم ذکر صلوات و استغفار است.
او با اشاره به سنت حسنه کمک‌های مؤمنانه در شب‌های ماه مبارک رمضان بیان می‌‌دارد: این کمک‌ها باید ادامه‌دار باشد نه اینکه فقط در شب‌های قدر یا ماه رمضان کمک‌های مؤمنانه و دستگیری از افراد نیازمند را داشته باشیم. کمک‌ها باید با شناسایی افراد نیازمند و همراه با احترام کامل انجام شود، در این خصوص باید از چیزهایی که دوست داریم در راه خدا انفاق کنیم، مثلاً مواد غذایی درجه یک باید اهدا شود تا مستحقی که چندین ماه است گوشت یا مرغ نخورده بتواند از بهترین کمک‌ها بهره‌مند شود. شاهد هستیم که همواره در کلیه بحران‌ها مانند سیل، زلزله و غیره مردم  پای کار هستند و این نیروهای مردمی هستند که یکدیگر را تنها نمی‌گذارند. دوران کرونا امتحانی است برای همه مردم و مسئولین این نمی‌شود که عده‌ای مواد ضدعفونی یا چیزهای دیگر را احتکار کنند یا در واکسن تقلب و دزدی بشود و در این شب‌ها با «الهی العفو» گفتن گناهان آنها بخشیده شود، باید حق الناس را به بهترین صورت رعایت کرد. از خدا بخواهیم در این سال، سلامتی، شادابی و نعمت را نازل کند و فرج امام زمان (عج) را تعجیل فرماید؛ به یاد داشته باشیم که شب قدر مصادف با شهادت  حضرت علی (ع) است، او عین عدالت بود و  روش حکومت ایشان بر مبنای ظلم‌ستیزی و نوازش مستمندان و فقرا بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7619/5/576075/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها