احداث اولین دانشگاه چینی در اتحادیه اروپا


مجارستان با امضای توافقنامه‌ای با دانشگاه «فودان» مستقر در شانگهای با احداث نخستین دانشگاه چینی در خاک خود موافقت کرد.
به گزارش ایسنا، این دانشگاه که قرار است تا سال ۲۰۲۴ افتتاح شود، نخستین دانشگاه چینی در اتحادیه اروپا خواهد بود. مقامات مجارستان امیدوار هستند که احداث این دانشگاه به افزایش سطح آموزش عالی  در این کشور کمک کند. قرار است شش هزار دانشجوی مجارستانی، چینی و خارجی در این دانشگاه مشغول به تحصیل شوند.
این در حالی است که این اقدام با انتقادهایی مواجه شده است. منتقدان احداث شعبه دانشگاه فودان در بوداپست معتقدند، اختصاص بودجه عمومی به این طرح باعث فشار بر مالیات‌دهندگان مجارستانی می‌شود.
آنها همچنین چنین طرحی را نشانه‌ای از نزدیکی بیش از پیش ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان با روسیه و چین ارزیابی می‌کنند. دولت مجارستان در‌نظر دارد ۲۰ درصد از هزینه احداث این دانشگاه را از بودجه عمومی تأمین کند. مابقی هزینه احداث این دانشگاه از طریق دریافت وامی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری از یک بانک چینی به دست خواهد آمد.
توافق برای احداث این دانشگاه در حالی به دست آمده است که بوداپست در سال‌های گذشته با مقامات اتحادیه اروپا رابطه پرتنشی داشته است و سیاستی را که «گشایش به سوی شرق» می‌نامد دنبال می‌کند. دولت ویکتور اوربان در همین راستا همکاری‌های دیپلماتیک و تجاری با کشورهایی مانند چین، روسیه و ترکیه را افزایش داده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7619/4/576064/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها