پاسخ کره شمالی به استراتژی امریکا


زهره صفاری/ کره شمالی در سه بیانیه شدیداللحن علیه امریکا و همپیمان آسیایی‌اش؛ کره جنوبی، سیاستگذاری دو روز پیش «جو بایدن» درباره این کشور را «اشتباه بزرگ» عنوان کرد و به واشنگتن هشدار داد در صورت تداوم سیاست‌های خشونت بار خود علیه پیونگ یانگ، با شرایطی سخت روبه‌رو خواهد شد.به‌گزارش «نیویورک تایمز»، این بیانیه‌ها که توسط وزارت خارجه و «کیم یو جونگ» خواهر پرنفوذ رهبر کره‌شمالی منتشر شده و دولت «بایدن» را به «پاسخی مناسب» از سوی پیونگ یانگ تهدید کرده است، واکنشی دیپلماتیک به بیانیه کاخ سفید درباره مذاکرات «بایدن» با وزرای خارجه و دفاعش و همین طور مشاور امنیت ملی و فرمانده ستاد مشترک اش برای رسیدن به استراتژی مشخصی در قبال کره شمالی بود و همچنین سخنرانی چهارشنبه شب رئیس جمهوری امریکا در جلسه کنگره بود که در آن «بایدن» صراحتاً برنامه‌های هسته‌ای کره‌شمالی را تهدیدی جدی برای امنیت امریکا و جهان عنوان کرد. او همچنین اعلام کرد امریکا و همپیمانانش در برابر این تهدید علاوه بر پروسه‌های دیپلماتیک، از روش‌های بازدارندگی سخت نیز استفاده خواهند کرد.
دو روز پس از این اظهارات، «وون جونگ گان»، مقام ارشد وزارت خارجه کره شمالی در بیانیه‌ای خطاب به امریکا اعلام کرد: «بدون شک رئیس‌جمهوری امریکا اشتباه بزرگی مرتکب شده است. شواهد نشان می‌دهد که آقای بایدن آشکارا تصمیم به حفظ سیاست سخت علیه کره شمالی دارد. ما نیز به ناچار پاسخی مناسب به آن خواهیم داد و در این شرایط امریکا در وضعیت بسیار دشواری قرار خواهد گرفت.»
«بایدن» در حالی در نخستین سخنرانی رسمی خود با کنگره از استراتژی جدید علیه کره شمالی پرده برداشت که پیونگ یانگ از مدت‌ها قبل اعلام کرده بود تا زمانی که امریکا در سیاست خشن خود تغییری ایجاد نکند، همچنان به ساخت سلاح هسته‌ای ادامه می‌دهد. حتی این شرایط پس از مذاکرات بی‌نتیجه «کیم جونگ اون» و «دونالد ترامپ» در سال 2019 سخت‌تر نیز شده بود. 25 مارس 2021، کره شمالی در همین راستا دو موشک بالستیک برد کوتاه خود را برای نخستین بار آزمایش کرد. اتفاقی که کارشناسان آن را نمایشی برای فشار حداکثری به دولت «بایدن» در مسیر هر نوع مذاکره‌ای تعبیر کردند. اما تحلیلگران بر این باورند که استراتژی «بایدن»، روشی میان استراتژی «دونالد ترامپ» برای مذاکره مستقیم با رهبر کره شمالی و استراتژی «صبر» «باراک اوباما» است که سعی داشت با اعمال تحریم‌ها، پیونگ یانگ را رام کرده و  پای میز مذاکره بکشاند. اما هر دوی این سیاست‌ها به بن‌بست کشیده شد و حالا دولت «بایدن» با گسترش سلاح هسته‌ای کره شمالی روبه‌رو است. «ین پسکی»، سخنگوی کاخ سفید معتقد است: «دولت بر معامله پرسود ترامپ یا استراتژی صبر اوباما تمرکز ندارد بلکه به‌دنبال راهکاری عملی و کاربردی در مسیر دیپلماسی و ارتقای امنیت امریکا و همپیمانانش عمل خواهد کرد.» اما وزارت خارجه کره‌شمالی، این ادعا را جعلی خوانده و شعار دیپلماسی امریکا را پوششی برای سرپوش گذاشتن بر رفتارهای خشن ایالات متحده می‌داند. این وزارتخانه همچنین در بیانیه دیگری با اشاره به اظهارات هفته گذشته «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه امریکا، دیکتاتورخوانده شدن کره‌شمالی را نیز سلاحی سیاسی برای براندازی سیستم اجتماعی پیونگ یانگ خواند و در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما پاسخی مناسب به این اتهامات می‌دهیم. ما اخیراً نشان دادیم که به توهین کنندگان به اعتبار رهبری کشور که از زندگی‌مان اهمیت بیشتری دارد، تا چه حد سخت برخورد می‌کنیم.»این دو بیانیه در حالی خطاب به واشنگتن منتشر شده است که هنوز هیچ یک از مقامات کاخ سفید واکنشی به آنها نداشته‌اند.
هشدار به همسایه جنوبی
در میان این هشدارها به امریکا، «کیم یو جونگ»، خواهر رهبر کره‌شمالی و مسئول ویژه مسائل همسایه جنوبی این کشور، تهدیدی جدی نسبت به همپیمان آسیایی ایالات متحده، کره‌جنوبی داشت.
او در بیانیه‌ای با اشاره به تداوم ارسال بالن‌های فعالان سیاسی حامل شبنامه‌های ضد حکومتی در بیانیه‌ای خطاب به مقامات این کشور نوشت: «کره‌شمالی این اقدامات محرک را بسیار جدی قلمداد کرده و به اقدامی درخور نسبت به آن می‌اندیشد. ما دیگر تماشاچی نخواهیم بود.» به نوشته «ان کی نیوز»، کره جنوبی از این تهدید عبور نکرد و وزیر وحدت این کشور اعلام کرد: «سئول تمام توانش را برای حفاظت از جان و امنیت شهروندانش و همچنین مذاکره با پیونگ یانگ به کار خواهد برد. کره جنوبی مخالف هر نوع فعالیت تنش آفرین در شبه جزیره کره است و برای تثبیت صلح دو کره تلاش‌هایش را ادامه می‌دهد.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7619/4/576063/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها