دیگه چه خبر





دور بعدی مذاکرات ایران و عربستان در سطح سفیران

   خبر اول اینکه، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با پرداختن به روابط اخیر ایران و عربستان سعودی ادعایی از طرف برخی مقامات ناشناس ایرانی و عراقی را مطرح کرد که طبق آن مذاکرات جدیدی در ماه مه میان دو کشور انجام خواهد شد. ‌به گزارش ایسنا، در ادامه این گزارش آمده است: در این مذاکرت که اولین بار توسط فایننشال تایمز گزارش شد، مقامات ارشد امنیتی ایرانی و سعودی حضور داشته‌اند و مشاور دولت ایران گفت که مذاکرات با حضور خالد الحمیدان رئیس سازمان اطلاعات عربستان، سعید ایروانی معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران برگزار شده است. به ادعای این روزنامه، این مقامات گفتند که دو کشور موافقت کرده‌اند مذاکرات در ماه مه در بغداد و احتمالاً میان سفیران این کشورها ادامه پیدا کند. نیویورک تایمز ادامه داد: وقتی از دولت سعودی در این‌باره پرسیده شد، بیانیه‌ای منتشر کرده و گفت «از هر فرصتی برای پیشبرد صلح و ثبات در منطقه» استفاده می‌کند، در صورتی که ایران «حسن نیت نشان دهد» و «فعالیت‌های بدخواهانه‌اش را کاهش دهد». این گزارش می‌افزاید: هریک از دو کشور احتمالاً درخواست‌های بزرگی از طرف دیگر خواهد داشت. مقامات و تحلیلگران ایرانی گفته‌اند که ایران می‌خواهد موضوع مناقشه یمن را حل کند و اطمینان یابد حوثی‌ها نقشی در تقسیم قدرت در دولت یمن دارند. ایران همچنین از عربستان سعودی می‌خواهد از کارزار فشار آوردن در راستای خارج کردن نیروهای نیابتی ایران در عراق و سوریه دست بردارد و لابی کردن برای تحریم‌ها علیه ایران را متوقف کند و روابط با اسرائیل را مانند دیگر کشورهای عربی عادی‌سازی نکند.

ادعای توافق تبادل زندانی بین ایران و امریکا

  خبر دیگر اینکه،   یک مقام مسئول ایرانی در مصاحبه با شبکه المیادین گفت: امریکا چهار ایرانی بازداشت شده در امریکا را آزاد خواهد کرد .به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ایران هم در مقابل چهار تبعه امریکایی متهم به جاسوسی برای این کشور را آزاد خواهد کرد.این مقام مسئول ایرانی افزود: امریکا هفت میلیارد دلار از دارایی‌های توقیف شده ایران را نیز آزاد می‌کند. موضوع تبادل نازنین زاغری بین ایران و انگلیس در ازای ۴۰۰ میلیون پوند نیز قطعی شده است.
«ند پرایس » سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا اما نوشت:« اخبار تبادل زندانیان با ایران صحت ندارند.»

درخواست انگلیس برای آزادی نازنین زاغری

  شنیدیم که، وزیر امورخارجه انگلیس با ادعای اینکه از نظر او نازنین زاغری به‌طور غیرقانونی در ایران زندانی شده است، خواستار آزادی او شد. به‌گزارش ایسنا، دومینیک راب، در گفت‌وگو با شبکه بی.بی.سی درباره نازنین زاغری شهروند دو تابعیتی که در ایران در حبس به سر می‌برد، اظهاراتی مداخله جویانه مطرح کرد و خواستار آزادی او شد. راب در این مصاحبه مدعی شد که از نظر او و طبق قوانین بین‌المللی، زاغری به‌صورت غیرقانونی زندانی شده است و ایرانی‌ها آشکارا ملزم به آزادی او هستند. وی در ادامه ادعاهای بی‌اساس و مداخله جویانه خود، نسبت به نحوه رفتار با نازنین زاغری انتقاد کرد و آن را مصداق شکنجه خواند که توسط ایران یا دست‌کم بخشی از نظام ایران شده است و آنها از او برای اعمال فشار بر بریتانیا استفاده می‌کنند. وزیر امورخارجه انگلیس همچنین درباره بدهی لندن به ایران، به مذاکرات هسته‌ای که در حال حاضر با ایران در حال انجام است و انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در این کشور اشاره کرد و گفت: این در واقع چیزی نیست که در حال حاضر مانع ما می‌شود، بلکه مسأله گسترده تری است. انگلیس پذیرفته که به‌دلیل قرارداد فروش تانک‌های چیفتن به ایران بدهکار است اما ظاهراً به خاطر تحریم‌های امریکا با محدودیت‌هایی برای پرداخت این بدهی مواجه است.

محدودیت برای پخش زنده برنامه‌های رئیس جمهوری

  دست آخر اینکه،  معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهوری از تصمیم عجیب سازمان صدا و سیما در کاهش پخش زنده سخنرانی‌های رئیس جمهوری با تصمیم ستاد انتخابات این سازمان خبر داد. علیرضا معزی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «روحانی در روز ‎کارگر و روز ‎معلم، به گفت‌وگو با نمایندگان این دو قشر معزز می‌نشست، اما سخنان امسال او در دیدار با معلمان و کارگران با تصمیم ستاد انتخابات ‎صداوسیما و ایجاد محدودیت پخش زنده رئیس‌جمهوری به سه جلسه‌ در هفته (ستاد ‎کرونا، هیأت دولت و پنجشنبه‌های‌ افتتاح)، روی آنتن نرفت.» شنبه ۳۱ فروردین امسال نیز رسانه ملی از پخش زنده سخنرانی رئیس‌جمهوری در نشست با فعالان سیاسی به مناسبت ماه مبارک رمضان سر باز زده بود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7619/3/576060/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها