علی داوودی قهرمان فوق سنگین وزنه‌برداری آسیا در گفت‌و‌گو با «ایران»:

المپیک بعدی برای طلا می‌جنگم


حامد جیرودی / مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی آسیا هفته پیش در حالی برگزار شد که در رقابت‌های دسته فوق سنگین، علی داوودی نماینده ایران در حرکت یک ضرب وزنه ۱۹۶ کیلوگرم را بالای سر برد و به مدال طلا رسید. او در حرکت دوضرب وزنه ۲۳۹ کیلوگرم را بالای سر برد و قهرمانی خود را قطعی کرد و در مجموع ۴۳۵ کیلوگرم را به ثبت رساند تا ۳ مدال طلای یک ضرب، دوضرب و مجموع را از آن خود کند. او با قهرمانی آسیا کسب سهمیه المپیک توکیو را هم قطعی کرد. این وزنه‌بردار 22 ساله قائمشهری که قهرمانی دسته سنگین‌وزن جوانان جهان را هم در کارنامه دارد، در خصوص موفقیت اخیرش در مسابقات قهرمانی آسیا به خبرنگار«ایران» گفت: «این دوره از مسابقات قهرمانی آسیا جزو رقابت‌های طلایی برای کسب سهمیه المپیک محسوب می‌شد و برای همین از اهمیت زیادی برخوردار بود. خدا را شکر که توانستم به 3 مدال طلا دست یابم و در این شرایط سخت کرونایی که تعدادی از هموطنان، عزیزانشان را از دست داده‌اند، برای لحظاتی هم که شده دل مردم را شاد کنم. البته در آمادگی کاملی قرار نداشتم ولی خوشحالم که توانستم نتیجه خوبی بگیرم و سهمیه هم که قطعی شد و اگر خدا بخواهد یکی از ورزشکاران کاروان ایران در المپیک توکیو خواهم بود.»
در این دسته 5 وزنه بردار شرکت کرده بودند که اسد از سوریه به مقام دوم دست یافت و مورا کامی از ژاپن روی سکوی سوم قرار گرفت. داوودی هم که به‌عنوان آخرین وزنه بردار روی تخته آمده بود، در حرکت سوم یک ضرب وزنه ۲۰۰ کیلوگرم را انداخت و در آخرین حرکت دو ضرب هم وزنه ۲۴۵ کیلوگرم را نتوانست مهار کند. او درباره اینکه هدفگذاری اش برای کسب 3 مدال طلا و قهرمانی چگونه بود؟ اظهارداشت:«آمادگی‌ام صددرصد نبود اما در حدی بود که مدال طلا بگیرم. در تمرینات هم وزنه‌ها و رکوردهای بیشتری را زده بودم و در دو ضرب وزنه 256 کیلو را هم بلند کرده بودم ولی آسیب دیدگی زانو داشتم که من را اذیت می‌کرد و نتوانستم آن طور که باید تمرین کنم. درهر حال طوری کار کردم که بتوانم طلای آسیا را بگیرم و خیالم راحت بود. قرار نیست در تورنمنت دیگری تا المپیک شرکت کنم ولی تلاش می‌کنم که برای المپیک در بهترین فرم بدنی‌ام قرار داشته باشم.»
داوودی در شرایطی از حضور در المپیک صحبت می‌کند که ایران تنها در 2 وزن سهمیه دارد که تاکنون در سنگین وزن سهمیه ورودی را کسب کرده ایم و کیانوش رستمی، سهراب مرادی و علی هاشمی هم امیدوارند سهمیه حضور در المپیک را کسب کنند و از میان اینها یکی عازم توکیو خواهد شد. داوودی در این باره گفت:«الان سهمیه من قطعی شده ولی به من نگفته‌اند که به المپیک می‌روم یا نه. ما یک سهمیه دیگر داریم که هنوز قطعی نشده و از بین آقای رستمی، هاشمی و مرادی یکی می‌تواند این سهمیه را بگیرد و باید دید در نهایت چه پیش می‌آید.»
در حال حاضر رکورد رسمی دسته 109+ کیلوگرم جهان در اختیار لاشا تالاخادزه است که وزنه‌های 222 کیلوگرم در یک ضرب و 264 کیلوگرم در دوضرب را مهار کرده است. این وزنه بردار گرجستانی پنجشنبه (9 اردیبهشت) فیلم بالا بردن وزنه 225 کیلوگرمی را در صفحه شخصی اینستاگرام خود منتشر کرد و به‌صورت غیر رسمی برای چندمین بار رکورد شخصی خودش را ارتقا داد. داوودی درباره اینکه در صورت حضور در المپیک می‌تواند تالاخادزه را شکست دهد؟ چنین پاسخ داد:«او هم رکورد یک ضرب و هم دو ضرب را به‌صورت غیررسمی در تمریناتش شکسته و رکوردش را ارتقا داده است. واقعیت این است که در این دوره از المپیک، تالاخادزه بخت اول قهرمانی و کسب مدال طلا محسوب می‌شود و اینکه من بگویم در توکیو می‌خواهم او را شکست دهم، درست نیست. او وزنه بردار بسیار شش دانگ و آماده‌ای است ولی 5 سال از من بزرگ‌تر است و ان‌شاء‌الله سعی می‌کنم که این اتفاق در المپیک بعدی بیفتد و بتوانم به قهرمانی برسم.» ایران پیش از این حسین رضازاده و بهداد سلیمی را داشته که توانسته‌اند در دسته فوق سنگین وزنه‌برداری به قهرمانی المپیک برسند و حتی سجاد انوشیروانی هم نایب قهرمان المپیک شده است. این افتخارات انتظارها را بالا برده و داوودی درباره اینکه آیا می‌تواند نامش را در کنار آنها قرار دهد؟ چنین واکنشی داشت:«تمام تلاشم را می‌کنم که یکی از مدال آوران ایران در المپیک باشم و پرچم کشورم را در این رقابت‌ها بالا ببرم. مردم هم همان طور که گفتید از وزنه‌برداری انتظار دارند و امیدوارم بتوانم دلشان را شاد کنم. این را هم بگویم که باید شرایط مالی بهتری برای وزنه برداران به وجود بیاید تا آنها با خیال راحت تری در تمرین و مسابقات مختلف شرکت کنند.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7619/1/576047/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها