موافقت با خروج نام اکثریت افراد ونهادها از فهرست تحریم ها

عراقچی: توافق براساس مواضع قطعی نظام خواهد بود



گروه سیاسی/ دیپلمات‌های ایرانی و کشورهای 4+1 در حالی شامگاه شنبه و بعد از نشست کمیسیون مشترک برجام، وین را به مقصد کشورهای خود ترک کردند که به‌نظر می‌رسد از مسیر کند اما درست مذاکرات رضایت دارند. آنها قرار است روز جمعه یک بار دیگر گفت‌و‌گوهای احیای برجام را در وین از سر بگیرند تا قبل از پایان تفاهم 3 ماهه ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و عملیاتی شدن کاهش برخی تعهدات دیگر برجامی از سوی ایران، به توافق برسند. تا حال حاضر و در چند دور گفت‌و‌گوی طرف‌ها سه کارگروه برای بررسی چگونگی حذف تحریم‌ها، چگونگی بازگشت ایران به انجام تعهدات برجامی و چگونگی ترتیبات و اقدامات عملی ایران و امریکا تشکیل شده و کارگروه‌ها نیز در جلسه روز شنبه گزارش‌های خود را مطرح کردند. رئیس هیأت ایرانی معتقد است که مذاکرات با طرفین درباره برجام روند رو به جلو دارد. سید عباس عراقچی بعد از نشست شنبه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری صداو سیما گفت: با توجه به ورود به نگارش متن در برخی حوزه‌ها، طبیعتاً کمی روند کند شده است، با وجود این روند رو به جلوست. او در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه امریکایی‌ها گفته‌اند بخش‌هایی ازتحریم‌ها را لغو خواهند کرد و آیا ایران این موضع را قبول دارد، اظهار کرد: اگر دو طرف مواضع یکدیگر را قبول داشتند که نیازی به مذاکره نبود. مذاکره در خصوص همین اختلاف نظرهایی است که وجود دارد.معاون وزیر خارجه با بیان اینکه این قدر مذاکره می‌کنیم که این مواضع به هم نزدیک شود و خواسته‌های ما مبتنی بر مواضع قطعی نظام تأمین شود، تصریح کرد:اگر تأمین شود، توافق خواهد بود و اگر تأمین نشود طبیعی است که توافقی هم در کار نیست.
عراقچی ادامه داد: تحریم‌هایی که موضوعی و بخشی هستند مثل تحریم بخش انرژی ایران، تحریم صنعت خودرو، مالی، بانکی، بیمه‌ای و بنادر، براساس توافق‌هایی که تا الان صورت گرفته است این تحریم‌ها باید برداشته شود و توافق در مورد آنها وجود دارد. در کنار این برخی از اشخاص، افراد و نهادها نیز به‌صورت خاص مورد تحریم واقع شده‌اند که لیست بلند بالایی است. مذاکرات در مورد این لیست هنوز ادامه دارد. اکثر آنها تا الان موافقت شده که از فهرست تحریم‌ها خارج شوند ولی دیگرانی هستند که هنوز به دلایل مختلف در این فهرست حضور دارند و مذاکره برای این قسمت از کار هنوز ادامه دارد.
وی افزود: می‌توانم بگویم که الان مباحث به یک پختگی رسیده است. در مباحث مورد اختلاف و در بخش‌هایی که مشترک هستیم و توافق در مورد آنها وجود دارد. یک مقداری بحث‌ها پختگی پیدا کرده است و یک مقدار روشن‌تر شده است.
در واقع الان فاصله‌ها دقیق‌تر شده و اختلاف‌ها روشن‌تر شده است. رئیس هیأت ایرانی گفت: در مباحث مسائل هسته‌ای و تحریم‌ها نکات ریز فنی داریم. جزئیاتی داریم که باید در مورد آنها بحث و بررسی دقیق صورت بگیرد. در بسیاری از موارد نقاط مشترک وجود دارد. در برخی از موارد هنوز نقاط اختلاف وجود دارد و نقاط اختلاف الان روشن‌تر شده است. وی ادامه داد: در برخی از حوزه‌ها الان وارد نگارش متن شده‌ایم و این جایی است که اتفاقاً کار خیلی آهسته صورت می‌گیرد به این علت که کار روی متن دقت خود را می‌خواهد. با توجه به اینکه در مورد برخی از موضوعات کماکان اختلاف وجود دارد لذا کار به آهستگی پیش می‌رود در عین حال روند رو به‌جلو است گرچه آهسته است. اگرچه ما هنوز نمی‌توانیم پیش‌بینی کامل کنیم که چه زمانی و به چه شکلی می‌توانیم به توافق برسیم ولی شکل توافق قطعاً براساس مواضع قطعی نظام خواهد بود و هیچ تردیدی در این نیست.
مورا: پیشرفت متوسطی حاصل شده است
انریکه مورا، جانشین مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا که ریاست هیأت اروپایی را عهده دار است پس از جلسه کمیسیون مشترک برجام در توئیتی نوشت: «کمیسیون مشترک برجام سومین هفته‌ گفت‌وگوها در وین را به پایان رساندند. پیشرفت‌های متوسطی حاصل شد اما جزئیات بیشتر، پیچیدگی‌های بیشتری را نیز به‌همراه دارد. ما برای ادامه کارها هفته‌ آینده گردهم می‌آییم».
این اظهار نظرهای دیپلماتیک دیپلمات‌ها از نتایج مذاکرات در حالی است که برخی رسانه‌ها پیش‌بینی کرده‌اند که توافق مورد رضایت طرف‌ها در وین محقق خواهد شد. چنانکه خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: «فقط چند قدم دیگر تا پایان تحریم‌های ایران باقی مانده است.»
در حالی که پیشتر سفیر رژیم صهیونیستی در امریکا گفته بود که برگشت دولت بایدن به برجام حتمی شده است، روزنامه‌ هاآرتص هم نوشته که نهادهای سیاسی و نظامی اسرائیل پیش‌بینی می‌کنند تصمیم امریکا برای بازگشت به برجام جدی است و بزودی به برجام باز می‌گردند.
بنابراین این کشوردرحال تهیه لیست خواسته‌های امنیتی خود از امریکا بعد از بازگشت به توافق برجام است و به رایزنی با مقامات امریکایی در مورد توافق ایران و بازگشت امریکا به این توافق ادامه می‌دهد.
روزنامه تایمز اسرائیل هم نوشته بود که امریکا می‌خواهد تا ۱۵ ماه مه(دو هفته دیگر) تمام تحریم‌هایی را که دونالد ترامپ علیه ایران وضع کرده بود ، بردارد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7619/1/576040/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها