جذاب مثل پیکسار



به‌لطف وفور سامانه‌های آنلاین نمایش فیلم و نپیوستن ایران به قوانین کپی‌رایت بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌هایی که در دنیا مطرح می‌شوند برای مخاطب نه چندان جدی سینما در ایران هم آشناست. ارتباط با برخی از آثار برای مخاطب آنقدرعمیق می‌شود که اخبار مرتبط با آن و به‌عنوان مثال موفقیتش در محافل بین‌المللی سینمایی و جشنواره‌های جهانی به‌صورت همزمان در ایران هم پیگیری می‌شود.
انیمیشن روح (Soul) از همین دست آثار است. فارغ از نقاط ضعف و قوت فیلم، شاید همخوانی فضای فیلم با نیاز روحی مخاطب در شرایط امروز باعث شد انیمیشن «روح» به‌عنوان یک پیشنهاد دهان به دهان تبلیغ و دیده شود؛ انیمیشنی که بزرگسالانه‌ترین انیمیشن پیکسار به حساب می‌آید و توانسته مفاهیم فلسفی را با زبانی ساده بیان کند. «روح» تنها یک نمونه موفق از کارنامه درخشان پیکسار است. این استودیوی فیلمسازی با «داستان اسباب بازی»، «درون بیرون»، «بالا»، «شگفت‌انگیزان»، «کمپانی هیولاها»، «داستان اسباب‌بازی»، «راتاتویی»، «در جست‌وجوی نمو» و... دنیای فراموش‌نشدنی و سرشار از تخیل را برایمان ساخته است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید ترفندهای پیکسار برای جذابتر کردن فیلمنامه‌هایش چیست؟ دن موشوویتز استاد دانشگاه در کتاب «قصه‌گویی به روش پیکسار: قوانینی برای روایت برمبنای بهترین فیلم‌های پیکسار» به این کنجکاوی‌ها پاسخ داده است. حالا همزمان با اسکاری که نصیب انیمیشن «روح» شده، ترجمه صوفیا نصرالهی، منتقد و روزنامه‌نگار سینمایی از این کتاب توسط انتشارات چتر فیروزه وارد بازار کتاب شده است. این کتاب یازده فصل دارد که با فصل انتخاب ایده آغاز می‌شود و توضیح می‌دهد که چطور فیلمنامه‌نویس یا نویسنده باید ایده‌اش را انتخاب کند و چه ایده‌هایی قدرت گسترش یافتن در طول مسیر داستان را دارند.
شخصیت‌پردازی، درام و تعارض، ساختار در فیلمنامه‌های پیکسار، شخصیت‌های شریر، درونمایه و پایان‌بندی‌ از جمله دیگر فصل‌های کتاب «قصه‌گویی به روش پیکسار» است. صوفیا نصرالهی مترجم کتاب درباره «قصه‌گویی به روش پیکسار» می‌گوید: «دن موشوویتز آن‌قدر روان و واضح گام‌به‌گام با ارجاع به انیمیشن‌های محبوب پیکسار شیوه فیلمنامه‌نویسی آنها را توضیح داده است که باعث می‌شود این کتاب نه فقط برای فیلمنامه‌نویسان یا تحلیلگران سینما که برای داستان‌نویسان یا هر کسی که می‌خواهد قصه‌ای بنویسد کاربردی و جذاب باشد.»


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7616/12/575808/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها