علیرضا قزوه و محدثی خراسانی از استقبال مقام معظم رهبری از شعر می‌گویند

رهبری انگیزه و عاملی برای پیشرفت شعر انقلاب




گروه فرهنگی / هر سال با نزدیک شدن به نیمه ماه مبارک رمضان، شاعران و اهالی ادبیات کشور، شاهد واقعه‌ای به یاد ماندنی بودند؛ واقعه‌ای که می‌توان آن را از موهبت‌ها و برکات انقلاب اسلامی ایران دانست. مصطفی محدثی‌خراسانی از شاعران پیشکسوت با اشاره به دیدار هر ساله شاعران با رهبر انقلاب در نیمه ماه مبارک رمضان در گفت‌وگو با پایگاه خبری حوزه هنری اظهار داشت: به نظر من پیشرفت شعر انقلاب در این چند دهه عوامل متعددی داشته و دیدار شعرا با رهبری یکی از این عوامل است که همه به آن اذعان می‌کنند. وی با تأکید بر این مطلب که در بین هنرها شعر پیشگام بوده و متناسب با تحولات سیاسی اجتماعی کشور عکس‌العمل نشان داده است، گفت: شعر توانسته طی این سال‌ها رسالت خود را به انقلاب ادا کند. محدثی‌خراسانی به عوامل این مسأله اشاره کرد و ابراز داشت: یکی از این عوامل، نفس انقلاب است که موجب تحول شده؛ افق‌هایی که انقلاب و امام فراروی شاعران گشودند و همچنین تلاش و عشق و علاقه شاعران در این مسیر از عوامل تأثیرگذار بوده است، اما یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار سنت حسنه دیدار شاعران با رهبر انقلاب همزمان با نیمه ماه مبارک رمضان است که رهبری آن را بنا گذاشتند و بیش از سه دهه است که هر سال شاعران به دیدار معظم‌له رفته و ساعت‌ها در فضایی کاملاً صمیمی و دوستانه و کاملاً ادبی شعر می‌خوانند و رهبر انقلاب نیز رهنمودهایی بیان می‌کنند. این شاعر به تأثیرگذاری این جلسه تأکید کرده و گفت: این جلسه موجب شده ذهن نخبگان حوزه فرهنگ و هنر متوجه اهمیت شعر شود.
وی ادامه داد: نکته مهم اینجاست که در مراودات ادبی پیش از انقلاب تعبیر «شعر جوان» وجود نداشت، چون شعر پیش از انقلاب در میان جوانان ترویج نداشت چه در مقام مخاطب و چه شاعر، اما پس از انقلاب این رویکرد در بین شاعران شیوع یافته و هم شاعران جوان بسیارند و هم مخاطبین شعر سنین جوانی دارند؛ امروز بخش عمده‌ای از جامعه ادبی کشور را نسل جوانی شکل می‌دهند که در سال‌های پس از انقلاب متولد شده‌اند. محدثی افزود: شعر امروز جوانان با شعر دوران جوانی ما متفاوت است؛ زیرا آنها مسلط به تکنیک‌ها و ظرافت‌های شعر هستند، ضرورت دارد تصویری از این شعر جوان خوب و پیشرو در جلسه دیدار شاعران با رهبر انقلاب هر سال ارائه شود؛ البته این رویکرد را در سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم و سال به سال ترکیب جلسه نیمه ماه جوان‌تر می‌شود و این ضرورت دارد. وی در پایان حضور شعرای پیشکسوت را نیز مهم دانست و گفت: حضور پیشگامان شعر انقلاب در کنار جوان‌ها هم لازم و هم ضروری و قابل ستایش است.
دیدار شعرا از خاص‌ترین و جذاب‌ترین جلسات رهبر انقلاب است
علیرضا قزوه شاعر، درباره دیدار شاعران با رهبر معظم انقلاب در ماه مبارک رمضان گفت: جلسه دیدار شعرا یکی از خاص‌ترین و جذاب‌ترین جلسات رهبر انقلاب است؛ به‌طوری که هر ساله اتفاقات بسیار شیرین و مبارکی رخ می‌دهد. به برکت این جلسات، شعر انقلاب پیشتاز همه هنرها قرار دارد و در همین راستا شعر فارسی متحول شده است. وی درباره علاقه رهبر انقلاب به شعر و ادبیات نیز گفت: شخصیت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب پیش از آنکه شخصیتی سیاسی باشند یک شخصیت ادبی هستند، همان‌طور که حضرت امام‌(ره) نیز چنین ویژگی را داشتند. رهبر انقلاب در مشهد در دوران جوانی و طلبگی در محافل ادبی حضور داشتند و خاطرات بسیار خوبی تعریف می‌کنند. نمونه این خاطرات همان است که استاد محمد قهرمان تعریف می‌کردند که رهبر انقلاب در جوانی در جلسات شاعران خراسان حضور داشتند و بزرگان را نیز نقد جدی می‌کردند. بزرگانی چون آقای قهرمان، جناب آقای صاحبکار، استاد کمال، استاد شفیعی‌کدکنی و اخوان ثالث. جالب است که در آن زمان هم نظرات آیت‌الله خامنه‌ای در این جلسات مورد توجه بود. این شاعر با بیان اینکه شعر طنز در این جلسات زندگی دوباره پیدا کرد، ادامه داد: در یکی از جلسات دیدار با رهبری، ابوالفضل زرویی‌نصرآباد می‌خواست شعر طنز بخواند، کمی هراس داشت شاید خوب نباشد؛ اما رهبر انقلاب بسیار استقبال کردند و امروز شعر طنز یکی از محورهای جلسه است و همین مسأله سبب شد که شعر طنز رونقی دوباره بگیرد و مردم اشتیاق بسیار زیادی به شعر طنز داشته باشند. وی تأکید کرد: باید توجه داشت که این شعرها هیچ‌کدام شعرهایی نیست که مدح باشد. شعر نقدهای اجتماعی، شعرهای آیینی است. شعرهای فضاهای مختلف است. یک سال شاعری از رهبر انقلاب پرسید شعر آیینی بخوانم یا عاشقانه که رهبر انقلاب پاسخ دادند شعر عاشقانه بخوان؛ رهبر انقلاب محدود نمی‌کنند که شاعر چه شعری بخواند، اما قریب به اتفاق شعرها شعرهای متعهد و آیینی با مضامین اجتماعی و نقد جامعه است.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7616/11/575800/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها