اخـــــــــبار


در پژوهشگاه ارتباطات انجام شد
پیش‌بینی زمانی و مکانی شیوع کرونا با استفاده از هوش مصنوعی

پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، سامانه پیش‌بینی زمانی و مکانی کرونا در استان تهران را با استفاده از هوش مصنوعی راه‌اندازی کرد.
به گزارش «ایران»، «وحید یزدانیان» با اشاره به کاربردهای متنوع هوش مصنوعی گفت: کشورهای توسعه یافته جهان از هوش مصنوعی برای کاربردهای متنوع و بویژه پیش‌بینی میزان شیوع استفاده می‌کنند و اکنون نیز در داخل کشور، با بهره‌گیری از تجارب جهانی و نیز بومی‌سازی الگوها، این سامانه توسعه یافته، می‌تواند سرعت تحلیل داده‌ها را افزایش داده و براساس استفاده از اطلاعات ناشناس و جمع‌آوری‌ شده در سطح استان تهران، کمک بسیار خوبی برای کنترل کرونا باشد. وی با اشاره به مراحل تکمیلی ابر رایانه سیمرغ تصریح کرد: با راه‌اندازی ابررایانه سیمرغ سرعت تحلیل داده‌ها بسیار سریعتر خواهد شد و این ابررایانه نیز در خدمت هوش مصنوعی قرار خواهد گرفت.  در ادامه علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران گفت: این تعاملات باعث می‌شود دانش همکاران ما با مفاهیم مدیریتی این بیماری در استان تهران افزایش پیدا کرده و با استفاده از اطلاعات این داشبوردها بتوانند مداخلات مؤثرتری را در بهداشت و درمان با هدف افزایش مراقبت از بیماران  انجام دهند.
وی خاطرنشان کرد: علاوه‌ بر برنامه‌هایی که تا به حال انجام شده و ما را به‌ سمت یک مدل بومی در استان تهران نزدیک کرده است، این مدل زمانی عملکردی است که ما در حوزه بهداشت آثار عملکردی آن را ببینیم. ما در شهر تهران ۱۷۴ و در استان تهران ۴۲۰ محله داریم و با وجود جمعیت نامتوازن، نوع ارتباطات میان مردم و حجم بالای تردد، مشکلات زیادی برای تصمیم‌گیری محدودیتی پیدا می‌کنیم. ما برای اعمال محدودیت‌ها نیاز به مدل جغرافیایی داریم تا اقدامات اثربخشی بیشتری داشته باشند. با داشتن اطلاعات مناسب می‌توانیم برای هفته‌های آتی پیش‌بینی‌های لازم و اقدامات متناسب با آن را داشته باشیم. زالی گفت: مبحث داشبورد مدیریتی بسیار مهم است و با یک سطح دسترسی منطقی برای مدیران تصمیم گیرنده بسیار مناسب است تا در هر لحظه بتوانند موقعیت را دیده و تصمیم‌گیری کنند. فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران درخصوص تأثیر تکنولوژی‌های جدید در دوران شیوع این ویروس گفت: در این دوران می‌بینیم کشورهایی مانند سنگاپور و کره جنوبی از تکنولوژی‌های روز استفاده می‌کنند و در کنترل بیماری نیز بسیار موفق بوده‌اند.  علی اصغر انصاری رئیس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در پایان گفت: قطعاً اگر منابع اطلاعاتی بیشتری در بخش‌های دیگری وجود داشته باشند، ما پیگیری خواهیم کرد و از آن‌ها نیز برای استخراج مدل استفاده می‌کنیم. با پشتیبانی دکتر زالی و همکاری دانشگاه‌ها ما کار بسیار بزرگی انجام دادیم. بار علمی کاری که انجام می دهیم بسیار زیاد و این کار دنباله‌دار است.

به دلیل نقض قوانین؛
اتحادیه اروپا اپل را به رفتار ضد رقابتی متهم می‌کند

قانونگذاران آنتی تراست (ضدانحصار)  اتحادیه اروپا تصمیم دارند اپل را به نقض قوانین رقابتی و محدود کردن رقبا متهم کنند.
به گزارش مهر، قانونگذاران آنتی تراست اتحادیه اروپا تصمیم دارند در هفته جاری اتهامات علیه اپل را مطرح کنند زیرا این شرکت رقبایش را در اپ استور مسدود می‌کند. ارائه این اتهامات علیه تولید کننده آیفون پس از آن مطرح شده که یک سرویس انتشار موسیقی (اسپاتیفای) از اپل شکایت کرد. این اقدام نخستین اتهام «آنتی تراست» اتحادیه اروپا علیه اپل است و ممکن است به جریمه‌ای معادل ۱۰ درصد درآمد جهانی این شرکت  و تغییراتی در مدل کسب و کاری پر سود آن منجر شود. شرکت سوئدی اسپاتیفای در سال ۲۰۱۹ میلادی شکوائیه خود را به کمیسیون اروپا ارائه و ادعا کرد اپل ناعادلانه رقبای سرویس «اپل موزیک» را محدود می‌کند. همچنین این شرکت از هزینه ۳۰ درصدی تحمیل شده بر توسعه‌دهندگان اپلیکیشن برای استفاده از سیستم خرید آنلاین اپل گله کرده است. سازمان ناظر بر رقابت اروپا هم‌اکنون مشغول انجام ۴ تحقیق (از جمله شکایت اسپاتیفای) از اپل است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7616/9/575786/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها