12 نکته برای مانع زدایی از صنعت مخابرات




فرامرز رستگار
دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران
مشتریان اصلی تولیدات تجهیزات مخابراتی و فناوری اطلاعات، سازمان‌های دولتی، عمومی و اپراتورهای ارتباطی هستند بنابراین پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها از سوی آنان بسیار مهم و مؤثر است، هرچند که سازمان‌ها و نهادهای دیگری مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مرکز ملی فضای مجازی، سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی و گمرک ایران هم دراین حوزه اثربخش هستند. ۱۲ مورد کلیدی زیر مرتبط با صنعت ICT می‌تواند این صنعت را متحول و شعار امسال را تا حد زیادی محقق کند.
۱- نگاه سازمان‌ها و نهادهای کارفرمایی را از بخشی به فرابخشی و ملی تبدیل کند.
۲- کارفرمایان با ارتقای دانش فنی و در مواردی فرهنگ کارکنان و مدیران خود، قادر و معتقد شوند که پروژه‌ها را با مشخصات عام و نیاز واقعی کشور تعریف کنند و از تهیه لیست تجهیزات با ذکر برند خارجی بپرهیزند.
۳- نهادهای اجرایی و کارفرمایان پروژه‌ها، کارشناسان و مدیرانی را که وابسته به محصولات خارجی هستند ارشاد و با متخلفان برخورد کنند.
۴- فرهنگ مبادله تفاهمنامه با تضمین خرید به شرط موفقیت، برای طرح‌های تحقیقاتی و صنعتی‌سازی محصولات رایج و بهانه‌های حقوقی رفع شود.
۵- مهلت منطقی و فضای تست دستاوردها برای محققان و صنعتگران فراهم شود.
 ۶- در مناقصات و خریدها، شرکت‌های دانش بنیان و کاملاً خصوصی را با شرکت‌های دولتی و شبه دولتی دارای رانت مقابل هم قرار ندهند و از میدان خارج نکنند.
۷- برای تأمین مالی بهتر پروژه‌ها و زمینه‌سازی بزرگ شدن بازار ICT، قراردادهای «مشارکت عمومی خصوصی» یا P.P.P جایگزین قراردادهای کارفرمایی- پیمانکاری شود.
۸- در تنظیم قرارداد با شرکت‌های تولیدی به‌جای مدل قراردادهای خرید و فروش که با طبیعت تولید سازگار نیست از مدل قراردادهای «استصناع» با تضمین خرید استفاده شود.
۹- تعدیل قیمت ناشی از تغییرات نرخ ارز، تورم و... در قراردادهای تولیدی منظور شود.
۱۰- برای برخی از تجهیزات IT که مصرف عمومی دارد و خرید آنها به‌صورت پراکنده از سوی مشتریان متعدد انجام می‌شود، به‌منظور ساماندهی تولید، وزارت صنعت، معدن و تجارت وارد عمل شود درغیر این صورت امکان رقابت با کالای خارجی میسر نخواهد شد.
۱۱- متأسفانه با وجود تأکید فراوان مسئولان برای استفاده از تجهیزات بومی IT در شبکه‌های ارتباطی حساس، این تجهیزات با قیمت ارزان(دست دوم  یا خارج از رده تولید به روز) وارد کشور می‌شود و رقابت با آن دشوار است(قیمت‌های این تجهیزات خارجی برای ایران جهت نفوذ به شبکه‌های ارتباطی توأم با یارانه خارجی است) که باید با خریداران آنها بویژه دستگاه دولتی و عمومی برخورد جدی شود.
۱۲- قانون حداکثر استفاده از توانمندی‌های داخلی که در خرداد ماه سال ۹۸ ابلاغ شده، قانون بسیار خوب و مفیدی است بنابراین تعداد زیادی آیین‌نامه اجرایی به‌عنوان پیوست‌های آن در نظر گرفته شده بود که باید حداکثر ظرف 6 ماه از ابلاغ قانون تهیه و به تصویب هیأت دولت می‌رسید تا این قانون به درستی اجرا شود که متأسفانه بخش عمده آن انجام نشده که باید از سوی مجلس روی آن نظارت انجام شود.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7616/9/575785/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها