آیا میراث لنج‌ سازی در خلیج فارس را تقدیم قطر کردیم؟



گروه ایران زمین - اعتراض وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به مصوبه امحای لنج‌های چوبی به جایی نرسید و هیأت وزیران مصوبه را ابلاغ کرد. این مصوبه در حالی ابلاغ شد که ایران در سال ۲۰۱۱ مهارت و دانش لنج‌سازی سنتی در خلیج فارس را در فهرست جهانی یونسکو ثبت کرد. کارشناسان هشدار داده بودند که مصوبه میراث جهانی لنج‌سازی را دو دستی تقدیم قطر می‌کند و به نابودی ۱۰ هزار لنج چوبی در کشور منجر می‌شود. علاوه بر وزیر میراث فرهنگی، رئیس ایکوم ایران نیز در نامه‌ای خواستار تغییر و اصلاح مصوبه شده بود. ابتدا سازمان بنادر و دریانوردی پیشنهاد کرده لنج‌های سنتی چوبی و فایبرگلاس باری با ظرفیت کمتر از ۵۰۰ تن در مدت ۵ سال امحا و به‌جای آن لنج‌های فلزی جایگزین شوند. این مصوبه نه تنها منجر به از بین رفتن لنج‌های چوبی می‌شد بلکه مواردی که به‌عنوان تسهیلات مرتبط با گردشگری برای آن در نظر گرفته بودند نیز با مقوله گردشگری دریایی همخوان نبود. چون به‌عنوان مثال بیان شده بود که لنج‌های سنتی منعی برای فعالیت گردشگری ندارند اما طبق ضوابط سازمان بنادر عمر آنها نباید کمتر از ۱۵ سال باشد و از دو مایلی سرزمین اصلی نیز دورتر نروند!
این در حالی است که هیچ لنج چوبی حداقل در ۴۰ سال اخیر ساخته نشده و همه آنها عمری بیشتر از ۱۵ سال دارند و محدودیت‌های سازمان بنادر و دریانوردی نیز موجب شده تا فعالیت گردشگری در دریای عمان و خلیج فارس نداشته باشند.
اما حالا با وجود همه این واکنش‌ها، شورای اطلاع‌رسانی دولت اعلام کرد که این مصوبه ابلاغ شد.
در ابلاغیه مصوبه آمده است:
هیأت وزیران به پیشنهاد وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، کشور و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان‌های حفاظت محیط زیست و برنامه و بودجه کشور و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و در اجرای ماده (۱۸) آیین‌نامه ورود کالا توسط ملوانان شناورهای دریایی سنتی با ظرفیت کمتر از (۵۰۰) تُن (لنج تجاری) و ساماندهی و نوسازی آن شناورها، مصوبه مربوط به برنامه جایگزینی شناورهای دریایی سنتی با ظرفیت کمتر از (۵۰۰) تُن (لنج تجاری) را ابلاغ کرد.
به موجب این مصوبه و در راستای ساماندهی شناورهای سنتی و ترغیب دارندگان شناورهای جایگزین شونده با کاربری تجاری، مزایایی شامل تخفیف سود بازرگانی برای کالای تجاری، بهره‌مندی از مزایای مندرج در آیین‌نامه ورود کالا توسط ملوانان شناورهای دریایی سنتی با ظرفیت کمتر از (۵۰۰) تُن (لنج تجاری) و ساماندهی و نوسازی آن شناورها، بهره‌مندی از مزایای مربوط به نرخ فروش سوخت و… در نظر گرفته می‌شود.
یکی از تغییرات این مصوبه مربوط به حذف کلمه امحا است در حالی که در اصل قضیه، تغییری ایجاد نشده و همچنان طبق این مصوبه می‌بایست لنج‌های جدید جایگزین لنج‌های چوبی شوند.
از طرفی در جدولی مربوط به این ابلاغیه آمده که تنها سه سال زمان برای اجرای جایگزینی شناورهای سنتی تعیین شده و در این سه سال کاهش یارانه سوخت شناورها اجرایی خواهد شد. این جدول نیز حاکی از آن است که اگرچه در مصوبه اصلی آمده بود لنج‌های چوبی در مدت ۵ سال باید امحا شوند اما گویا در این ابلاغیه سه سال زمان برای امحا در نظر گرفته شده است.
همچنین در بخش مربوط به مزایای گردشگری نیز بدون تغییری تنها ذکر شده که تغییر کاربری شناورهای جایگزین شونده به تفریحی و گردشگری با رعایت استانداردها و دستورالعمل‌های وزارت راه و شهرسازی و وزارت میراث فرهنگی بلامانع است. دستورالعمل‌های اعلامی در این ابلاغیه باز هم همان محدودیت‌های فعالیت لنج‌های سنتی را داراست.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7616/7/575771/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها