خشکسالی طوفان گرد و خاک را از خواب بیدار کرد

هوای خوزستان در شرایط «بسیار ناسالم»


زهره افشار
خبرنگار
گرد و غباری که از روز سه‌شنبه استان خوزستان را فرا گرفته  است منشأ داخلی داشته و موجب وزش طوفان تندری با سرعت 15متر بر ثانیه شد؛ میزان گرد و غبار در هوای اهواز و کارون با افزایشی قابل توجه به سه برابر حد مجاز رسیده و شاخص هوای این شهرها در شرایط بسیار ناسالم قرار گرفته است.
به‌ گزارش اداره کل حفاظت محیط‌ زیست خوزستان، روز گذشته میزان گرد و غبار در ساعت ۹ صبح در شهرهای اهواز ۴۱۲، ایذه ۱۸۸، بندرامام ۲۱۴، حمیدیه ۲۱۴، رامشیر ۳۰۸، شادگان ۱۸۳، شوشتر ۱۷۳، ماهشهر ۱۷۷ و کارون ۴۲۴میکرو گرم بر متر مکعب بوده است.این در حالی است که بالاترین حد مجاز گرد و غبار در هوا ۱۵۰ میکروگرم برمترمکعب است. همچنین شاخص هوای رامشیر، شادگان و ماهشهر در شرایط ناسالم برای تمام گروه‌ها و شاخص هوای اندیمشک، بندرامام، حمیدیه، سوسنگرد و شوشتر در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس است.
«محمد سبزه زاری» مدیر کل سازمان هواشناسی خوزستان به ایران گفت: در روز سه‌شنبه هفته جاری شاهد وقوع پدیده تولید ابرهای همرفتی در مرز شمالی شهرهای آبادان و خرمشهر بودیم؛ ابرهای تندری زمینه ساز طوفان تندری می‌شود که با توجه به قرار گرفتن یک کانون گرد و غبار در نزدیکی این محل، طوفان شدید شکل گرفت و این مسأله مشکلاتی را برای مردم به‌وجود آورد. دیروز از شدت و گرد و غبار کاسته شد، ولی امروز پنجشنبه هم ممکن است با این پدیده مواجه شویم.
روزهای غبار آلود خوزستان در پیش است
 وی افزود: چیزی که ما را بیشتر نگران می‌کند ، کم بارشی شدید که در منطقه اتفاق افتاده قطعاً در پاییز موجب برخاستن گرد و خاک‌های شدید( با منشأ کشور عراق) خواهد شد. از سوی دیگر ما برای بهتر شدن وضعیت کانون‌های گرد و خاک استان اقدام به‌ کاشت درخت در این کانون‌ها کرده بودیم که متأسفانه بیم این می‌رود به‌دلیل نبود آب، این درختان خشک و ما به خانه اول برگردیم. به‌گفته وی در سال زراعی جاری تاکنون خوزستان در مجموع 217 میلیمتر بارش داشته که با توجه به اینکه 64 درصد میانگین سالانه استان را شامل می‌شود رقم مناسبی است، اما نکته نگران کننده این است که پراکنش باران نامناسب بوده که بیشترین تأثیر منفی را بر بخش کشاورزی دارد. مدیر کل هواشناسی خوزستان تأکید کرد: این میزان بارش استان تا دی ماه رخ داده و پس از آن ما بارش قابل توجهی نداشته ایم. وی همچنین خاطرنشان کرد در اردیبهشت ماه نیز  نباید منتظر بارش زیادی برای خوزستان باشیم چون در سی سال گذشته در اردیبهشت ماه به‌طور میانگین تنها 8 میلیمتر بارش ثبت شده است.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7616/7/575770/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها