54 هزار ایرانی در خارج از کشور تحصیل می‌کنند



دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تنها ۵۴ هزار ایرانی در خارج از کشور تحصیل می‌کنند. همچنین در سال گذشته دو هزار و ۲۵۰ ایرانی به کشور بازگشته‌اند که ۴۰۰ نفر آنها به‌عنوان هیأت علمی در دانشگاه‌ها جذب شدند و ۲۳۰ نفر آنها شرکت‌های دانش بنیان راه‌اندازی کرده اند.
به گزارش ایسنا، دکتر سعید رضا عاملی در حاشیه جلسه ۸۴۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اغراق‌های عجیبی که در مورد مهاجرت و به طور خاص مهاجرت نخبگان ذکر می‌شود، گفت: بر اساس گزارش مرکز رصد مهاجرت نخبگان که در دانشگاه صنعتی شریف ایجاد شده و سال گذشته اولین گزارش مهاجرت نخبگان منتشر شده و خرداد ماه امسال گزارش دوم آن منتشر خواهد شد، تنها ۵۴ هزار نفر ایرانی به خاطر تحصیل در خارج از کشور حضور دارند. که حضور آنها بیشتر در تحصیلات تکمیلی است و از جایگاه علمی خیلی خوبی برخوردار هستند. به‌عنوان مثال از لحاظ تعداد دانشجویان خارجی در امریکا، ایران رتبه سیزدهم را دارد ولی به لحاظ رتبه فارغ‌التحصیلان دوره دکتری در میان دانشجویان خارجی رتبه چهارم را دارد.
دکتر عاملی ادامه داد: از طرفی باید توجه کرد که در جدول مهاجرت بر اساس آمارهای رسمی بین‌المللی رتبه ایران به لحاظ مهاجرت ۸۷ است. همچنین  بر اساس مطالعات رصدی که صورت گرفته ۷۵ درصد برگزیدگان دانش‌آموزی رتبه یک تا ۱۰۰۰ آزمون سراسری مقیم کشور هستند.
وی با اشاره به اینکه بنیاد ملی نخبگان در طرح شهاب استعدادیابی و هدایت دانش‌آموزان در مسیر شکوفا‌سازی استعدادها در آموزش و پرورش کشور موفق بوده است، ادامه داد: بنیاد ملی نخبگان طرح استعدادیابی دارد که ۱۰ میلیون نفر جمعیت دانش‌آموزی را تا کنون پوشش داده است و در سال ۹۸ تا ۹۹ در مجموع ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار دانش‌آموز مورد رصد قرار گرفته‌اند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7616/5/575757/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها