استقبال از نامزدی زنان برای انتخابات ریاست جمهوری


پس از دعوت چندی پیش معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری از زنان توانمند کشور برای داوطلب شدن در انتخابات ریاست جمهوری، این بار خبری به نقل از جانشین سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان نشان داد که دفاع از حق زنان برای نامزدی ریاست جمهوری و ارائه تفسیر از «رجل سیاسی» به وجهی که شامل تمام چهره‌های سیاسی حائز شرایط اعم از زن یا مرد باشد می‌تواند علاوه بر اصلاح‌طلبان در میان اصولگرایان نیز حامی داشته باشد.
به گزارش ایرنا، نیره قوی در سخنانی با بیان اینکه «در وظیفه قانونی شورای نگهبان برای احراز صلاحیت‌ها دخالتی نداریم اما از حضور زنان در عرصه داوطلبی ریاست جمهوری استقبال می‌کنیم»، گفت که به همین دلیل در صورت «اعلام داوطلبی زنان، شورای وحدت برای برنامه‌ها و معرفی تیم و رویکردهای سیاسی به آنها هم نامه ارسال می‌کند.» پیش از این آذر منصوری سخنگوی جبهه اصلاح‌طلبان ایران هم اعلام کرده بود که براساس مصوبه  این نهاد و اجماع اعضا آن حضور دست کم یک زن در میان فهرست کاندیداهایی که در راستای فرایند اجماعی این نهاد برای ثبت نام به وزارت کشور خواهند رفت الزامی است. با وجود این و علی‌رغم اینکه در این مدت نام تعداد قابل توجهی از زنان صاحب مسئولیت به عنوان گزینه‌هایی که می‌‌توان از وارد شدن‌شان به رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری دفاع کرد؛ هنوز هیچ یک از زنان فعال سیاسی رسماً اعلام کاندیداتوری نکرده‌اند.
روز گذشته  فریدون عباسی رئیس کمیسیون انرژی مجلس یازدهم که در دولت محمود احمدی‌نژاد ریاست سازمان انرژی اتمی را برعهده داشت اعلام نامزدی کرد. او در صفحه شخصی‌اش در توئیتر، نوشت:‏ «به عنوان یک معلم به صورت مستقل و از جناح مردم با اعتقاد به اینکه رئیس جمهوری دارای اختیارات اجرایی کامل در چارچوب قانون است و با شعار ‎بازگشت به مردم جهت تشکیل ‎ دولت نخبگانی، وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری شده‌ام.»
منوچهر متکی سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان نیز دیروز در گفت‌وگو با ایسنا، درباره احتمال نامزدی رئیسی گفت: «در یک ماه اخیر شواهد احتمال حضور ایشان را تقویت می‌کند. برخی تحرکات و برخی ارتباطات و رصدهایی که انجام شده نشان می‌دهد این احتمال تقویت شده همچنان که درباره برخی این احتمال ضعیف‌تر شده است اما ایشان در عین حال در جایگاهی هست که حضورش در انتخابات نیازمند اتخاذ نظر رهبری است.»
در عین حال بازار نامه نوشتن‌های اصولگرایان برای دعوت از ابراهیم رئیسی به کاندیداتوری ریاست جمهوری گرم است. دیروز  ۱۴۰۰ فعال دانشجویی از رئیسی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری دعوت کردند. اما نامه‌نگاری هفته جاری ۲۲۰ نماینده مجلس  برای دعوت از رئیسی  با اعتراض برخی همکارانشان مواجه شد. از جمله به گزارش ایسنا، مالک شریعتی نیاسر نماینده تهران در انتقاد از این اقدام نمایندگان  که با تأکید بر لزوم عدم دعوت نمایندگان از نامزدهای احتمالی انتخابات ۱۴۰۰ نوشت: مجلس محل اختلاف طرفداران نامزدها می‌‌شود. شأن مجلس نظارت بر رئیس‌جمهور و دولت است و اگر نامزد دعوت شده رأی آورد مجلس وکیل الدوله می‌‌شود.
لاریجانی تنها در معادله «جلیلی- لاریجانی» می‌آید
به گزارش ایلنا، در حالی که اغلب نزدیکان علی لاریجانی برنامه او برای رقابت‌های ریاست جمهوری را رد کرده یا گفته‌اند که چنین تصمیمی از سوی او منوط به بوجود آمدن یک خواست عمومی است، محمدعلی وکیلی عضو هیأت رئیسه مجلس دهم در گفت‌وگو با ایلنا، لاریجانی را گزینه ناگزیر اصلاح‌طلبان در صورت رد صلاحیت کاندیداهای اصلاح‌طلب دانست و گفت: «آقای لاریجانی بسیار آدم محتاط و ریسک ناپذیری در حوزه سیاست است. او هنوز در حال رصد فضا است و به جمع‌بندی نرسیده است. نگاه آقای لاریجانی به اردوگاه اصولگرایان است به طوری که اگر ببیند که آقای رئیسی در انتخابات حاضر می‌شود حتماً نمی‌آید، اما اگر احساس ‌کند که معادله لاریجانی و سعید جلیلی شکل می‌گیرد حتما می‌آید و در آن شرایط جریان اصلاح‌طلب به دلیل اینکه دستش خالی است امکان اینکه از لاریجانی حمایت کنند زیاد است.»
در اردوی اصلاح‌طلبان هم در حالی که نام  گزینه‌هایی  مانند ظریف، عارف و پزشکیان مطرح است و حتی چهره‌ای همچون مصطفی تاجزاده نیز رسماً اعلام نامزدی کرده هنوز گزینه اجماعی مطرح نشده  است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7616/3/575747/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها