ورود مذاکرات برجام به مرحله مهم و نهایی

عراقچی: دو‌کارگروه هسته‌ای و رفع تحریم‌ها وارد نگارش خواهند شد


گروه سیاسی/ مذاکرات هسته‌ای در وین با چالش‌های سختی رو‌به‌رو شده است که نشست هیأت‌های ایران و کشورهای 1+4 برای حل و فصل آنها این بار طولانی‌تر خواهد شد. این را سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران و رئیس هیأت ایرانی بعد از نشست اخیر کمیسیون مشترک گفت.
دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام روز سه‌شنبه با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ و نماینده اتحادیه اروپا در گرندهتل شهر وین برگزار شد و مقام‌های حاضر تصمیم به تسریع روند گفت‌وگوها گرفته و توافق کردند فعالیت گروه‌های کارشناسی در دو حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای به‌صورت فشرده و سریع ادامه یابد و گروه کارشناسی سوم با عنوان «گروه کارشناسی ترتیبات اجرایی» با هدف گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت امریکا به برجام تشکیل شود.
عراقچی در گفت‌و‌گویی با شبکه «پرس تی وی» بعد از این نشست، با بیان اینکه چالش‌های بزرگ وجود دارد و در کنارش جزئیات بسیار سختی وجود دارد که لازم است کلمه به کلمه و عبارت به‌عبارت درباره آنها توافق شود، افزود: «روند در مسیر درستی قرار دارد، هم چالش‌های سخت داریم و هم جزئیات سخت در کنار آن».
به‌گفته معاون وزیر خارجه کار کارگروه‌ها از روز چهارشنبه آغاز شده است و هرگاه نیاز باشد که مقام‌های دیپلماتیک در یک جمع بزرگ‌تری روند کار این کارگروه‌ها را بررسی و گره‌ای باز کنند، جلسه کمیسیون مشترک تشکیل خواهند داد.
عراقچی در این زمینه افزود: «اینک تمرکز همه طرف‌ها بر کارگروه‌های سه گانه است. دو‌کارگروه هسته‌ای و رفع تحریم‌ها وارد نگارش خواهند شد و کارگروه سوم هنوز باید در خصوص کلان بحث‌ها و چگونگی انجام بحث‌های مربوط به راستی‌آزمایی باید بحث داشته باشند تا بتوان در سطح کلان به راه حل دست یافت». رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین یادآور شد: «در مرحله‌ای هستیم که ممکن است بحث‌ها یک مقدار بیشتر طول بکشد. هنوز نمی‌توانم بگویم چه روزی این دوره از مذاکرات را خاتمه خواهیم داد. امیدواریم به نقطه مشخص تری برسیم و بعد مذاکرات تعطیل شود و هیأت‌ها به پایتخت‌ها بازگردند و بررسی‌ها انجام شود.»
«انریکه مورا»، دیپلمات اروپایی که اداره نشست اخیر کمیسیون مشترک را برعهده داشت، در توئیتی گفت: «بازگشتمان به وین برای کمیسیون مشترک برجام، مذاکرات کارشناسی و تماس‌های جداگانه با امریکا در سومین هفته مذاکرات، برای پیشبرد اهداف‌مان شامل الحاق مجدد امریکا به برجام و اجرای کامل توافق است.» او پیشتر در یادداشتی در «پولیتیکا اکستریور» از موانع متعدد در احیای برجام از جمله سیاست داخلی تهران و واشنگتن، ارائه بیش از حد پیشنهادات، ساز و کار رفع تحریم‌ها از سوی ایالات متحده و همچنین بازگشت ایران به روند عمل به مفاد تعهدات خبر داده بود.
 تأکید پکن و مسکو بر سازنده بودن مذاکرات
«وانگ چون»، نماینده چین در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین هم با اشاره به آغاز دور جدید مذاکرات وین در مورد برجام و اعلام اینکه مذاکرات کمیسیون مشترک در مورد ازسرگیری تعهدات امریکا و ایران وارد هفته چهارم شده است، رایزنی‌های این هفته را بسیار مهم توصیف کرد. او افزود: «در حال حاضر، پیشرفت‌های مهمی در مذاکرات به دست آمده، اما هنوز اختلافات مهمی وجود دارد».
«میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین هم در گفت‌و‌گو با نشریه «اشپیگل»با بیان اینکه مذاکرات وین بدون گفت‌و‌گوی مستقیم میان تهران و واشنگتن نیز به موفقیت خواهد رسید، طرح ایده گسترش برجام به موضوع برنامه موشکی بالستیک ایران را غیر واقع بینانه و غیرسازنده خواند.
اولیانوف درباره زمان پایان مذاکرات وین گفت که بسیار خوب است اگر این رایزنی‌ها تا ۲۱ مه به نتیجه برسد اما هیچکس نمی‌تواند تاریخ دقیقی برای آن مشخص کند. وی تصریح کرد: «یک توافق موقت بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وجود دارد که سطح قابل قبولی از فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس در ایران را در نظر می‌گیرد اما روز ۲۲ ماه مه به پایان خواهد رسید. جدا از این، در ماه ژوئن نیز انتخابات برای تعیین رئیس‌جمهوری جدید در ایران برگزار خواهد شد». این دیپلمات روس همچنین خاطرنشان کرد: «هیچ جایگزین معقولی برای اتمام موفقیت‌آمیز این مذاکرات وجود ندارد. ما شاهد محرکه‌های مثبتی هستیم. ما در مسیر درستی قرار داریم».
گفت‌و‌گوهای وین در حالی جریان دارد که به گفته «جن ساکی»، سخنگوی کاخ سفید «رابرت مالی»، نماینده امریکا در امور ایران برای شرکت در گفت‌وگوهای غیرمستقیم درباره برجام عازم وین خواهد شد. «مالی» پیش از این ضمن تصریح اینکه اعضای شورای همکاری خلیج فارس را در جریان مذاکرات در خصوص برجام قرار داده گفته بود که قصد دارد عازم وین شود. در همین حال یک منبع دیپلماتیک در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فرانسه از دستیابی به نتیجه‌ای ملموس تا قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران ابراز امیدواری کرده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7616/3/575744/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها