‌امضای 6 سند همکاری در نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه

واعظی: با رفع تحریم‌ها شاهد جهش در روابط دو کشور خواهیم بود‌


بیست و هشتمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه به ریاست محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری و «فاتح دونمز» وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه، از طریق ارتباط تصویری و مجازی به میزبانی تهران برگزار شد؛ در پایان این نشست، دو کشور به صورت مجازی 6 یادداشت تفاهم در زمینه‌های تجارت و گمرک، همکاری بخش‌های خصوصی، انرژی، صنعت و فناوری، حمل و نقل، فناوری اطلاعات و ارتباطات، بهداشت، آموزش، محیط زیست و شهرسازی، کشاورزی و جنگلداری و فرهنگ و گردشگری امضا کردند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رئیس دفتر رئیس جمهوری با بیان اینکه مباحث مطرح شده در نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه نشان می‌دهد مانعی بر سر گسترش روابط دو کشور وجود ندارد، افزود: ظرفیت‌های عظیمی برای ارتقای سطح روابط و تعاملات تهران - آنکارا وجود دارد که باید با نگاهی عمیق و عملکردی دقیق اجرایی و عملیاتی شوند.
واعظی، با اشاره به اهمیت بسیار بالای روابط با ترکیه در میان 15 همسایه ایران، برگزاری هر ساله نشست کمیسیون مشترک همکاری‌ها را به مثابه ترسیم نقشه راه گسترش این همکاری‌ها دانست و افزود: مباحث مطرح شده در این جلسه نشان می‌دهد مانعی بر سر گسترش روابط دو کشور وجود ندارد.
رئیس دفتر رئیس جمهوری، تحولات همکاری‌های اقتصادی تهران و آنکارا را در سه ماه اخیر  نشان‌دهنده کمرنگ شدن آثار شیوع کرونا و تحریم‌ها بر روابط دو کشور دانست و گفت: بی‌اثر شدن تحریم را فقط در روابط با ترکیه نمی‌بینیم، بلکه در تجارت با بسیاری از کشورهای دیگر شاهد هستیم که در یکی دو ماه گذشته، اقبال برای همکاری با ایران گسترش پیدا کرده است.
او با بیان اینکه امروز چشم‌انداز مثبتی برای بازگشت سطح روابط به میزان پیش از آغاز تحریم‌های امریکا و شیوع کرونا پیش روی ما قرار دارد، ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین تفاهم‌های دو کشور در این نشست اجرای جدی‌تر توافقنامه تجارت ترجیحی است، همچنین در زمینه ارتقای روابط بانکی و گمرکی به تفاهم خوبی رسیده ایم.
واعظی گفت: با رفع تحریم‌ها شاهد یک جهش در روابط ایران و ترکیه خواهیم بود، چرا که ظرفیت بالقوه فراوانی بین دو کشور برای گسترش تعاملات وجود دارد.
وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه نیز در این نشست با تأکید دوباره بر حمایت کشورش از مواضع اصولی ایران در برابر تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه امریکا تصریح کرد: توافقات کمیته‌های مختلف کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور، نویدبخش بازگشت سطح روابط ایران و ترکیه به سال 2016، به عنوان بالاترین حجم تعاملات اقتصادی دو طرف است.
فاتح دونمز با اشاره به عزم ترکیه برای افزایش روابط خود با ایران، گفت: انتظار می رود با مهار کرونا شاهد جهش خوبی در سطح همکاری‌های دو کشور باشیم.
واعظی در پایان این نشست پس از امضای یادداشت تفاهم‌ میان دو کشور، با اشاره به اینکه عمده همکاری‌های ایران و ترکیه در زمینه‌های سیاسی، منطقه‌ای و اقتصادی و بازرگانی است، اظهار کرد: کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور هر سال برگزار شده و در آن نقشه راه وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف ترسیم می‌شود که چگونه روابط خود را پیش ببرند.
او مهمترین حوزه‌های همکاری طبق تفاهم امضا شده را روابط علمی و گردشگردی، گاز و انرژی و نیرو، حمل‌ و‌ نقل، تجاری و گمرکی بانکی و همچنین محیط زیست عنوان و تصریح کرد: هدفگذاری ای را که قبل از تحریم در روابط دو کشور برای رساندن و افزایش حجم مبادلات به ۳۰ میلیارد دلار رسیده بود و خوب هم پیش می‌رفت، ادامه می‌دهیم. متأسفانه در این سه سال جنگ اقتصادی نتوانستیم نفت را برداشت کنیم و در یک سال گذشته هم کرونا موجب کاهش بیشتر روابط شد.
رئیس دفتر رئیس جمهوری، موافقتنامه تجارت ترجیحی، ترانزیت اروپا، افزایش فعالیت مرز بازرگان و فعال شدن مرزهای دیگر را از مباحث نشست روز گذشته برشمرد و اظهار کرد: علاوه بر این روابط بانکی، سلامت و همکاری دو کشور در زمینه بهداشت و تکمیل داروهای تولیدی دو کشور هم در این تفاهمنامه قید شده است. واعظی با بیان اینکه همکاری‌ استان‌های مجاور مرزها، پتروشیمی و فرآورده‌ها، کشاورزی و نفت نیز در این تفاهمنامه‌ها مشاهده می‌شود، تأکید کرد: محور اصلی تجارت و ضوابط اقتصادی باید بخش خصوصی باشد و دولت حامی آن است و اگر مشکلی پیش بیاید دولت کمک می‌کند و اسنادی از سرمایه‌گذاری متقابل، هم در این سند همکاری وجود دارد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7616/2/575740/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها