واکنش روحانی به انتشار فایل صوتی ظریف

«میدان» و «دیپلماسی» مقابل هم نیستند


برای حل مسائل و مشکلات، رهبر انقلاب فصل الخطاب است  شهید سلیمانی به عنوان یک شخصیت باهوش،مخلص، ایثارگر و فداکار در همه صحنه‌ها، مورد احترام همه ما است     به کادر دیپلماسی که برای عزت کشورتلاش می‌کنند افتخار می‌کنم
 به همه نیروهای مسلح احترام می‌گذارم و برای حفظ و امنیت کشور تشکر می کنم
  از همه می‌خواهم درماجرای انتشار فایل صوتی محرمانه با صبر و حوصله رفتار کنند  برخی از مطالب مطرح شده در نوار صوتی محرمانه، نظر دولت و رئیس جمهوری نیست

ظریف: صلابت، انسانیت، صلح طلبی و شجاعت شهید سلیمانی را در داخل و خارج فریاد زده‌ام

- در تحلیل مجتهد، در اجرا مقلد هستم
- تابع سیاست‌های مصوب کشور هستم

رئیس جمهوری روز گذشته در جلسه هیأت وزیران، ضمن تأکید مجدد بر بررسی دقیق مسأله دزدیدن فایل صوتی گفت‌و‌گوی محرمانه محمدجواد ظریف وزیر خارجه، خواستار توجه همه صاحبنظران داخلی، چهره‌های سیاسی و فعالان رسانه‌ای به اهداف پنهان و نیت‌های معاندان ضد ایران و ضد اسلام در پس این ماجرا شد. حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی با اشاره به همزمانی معنادار زمان انتشار این فایل با اوج‌گیری مذاکرات وین، هدف از این اقدام را دو مسأله عنوان کرد: تأثیرگذاری بر مذاکرات برجام و اختلاف افکنی در داخل.  از این رو، رئیس جمهوری ضمن غیردقیق و غیرواقعی دانستن تقابل میدان و دیپلماسی و با تأکید بر اینکه بخش سیاسی و دیپلماتیک و بخش فعالیت نظامی همه در کنار هم هستند، گفت: دشمن به‌دنبال بزرگنمایی و ایجاد اختلاف در کشور و دو دستگی است، بنابراین در مقابل اقدام دشمنان باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که بفهمند راه آنان به جایی نمی‌رسد و بن‌بست است. روحانی بر اساس چنین مبنایی، از صدا و سیما، روزنامه‌ها، نمایندگان مجلس و قوه قضائیه خواست در این ماجرا با صبر و حوصله و دقت عمل کنند تا گره‌ ایجاد شده با دست باز شود و دشمن سوء‌استفاده نکند.
 تلاش دشمن برای برهم زدن وحدت جامعه
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی در جلسه روز گذشته هیأت وزیران، اظهارکرد: ماجرای پخش شدن یک نوار صوتی محرمانه از سوی کثیف‌ترین برنامه و شبکه‌ای که سراسر آن ضد اسلام و ضد ایران است و پول آن را عربستان سعودی تأمین می‌کند، با این هدف انجام شد که وحدت جامعه را از بین ببرند و اختلاف ایجاد کنند.رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه دزدیدن یک سند و یک نوار و انتشار آن مسأله‌ای است که باید مورد بررسی دقیق قرار بگیرد و اینکه چرا در این مقطع مهم انجام شده است، اضافه کرد: این نوار صوتی درست در مقطعی که وین در اوج موفقیت است، از سوی کسانی که ضد ایران، مردم ایران و مصالح ایران هستند منتشر می‌شود تا در داخل کشور اختلاف ایجاد کند.او با اشاره به اینکه امروز رژیم صهیونیستی، ارتجاع منطقه و امریکا عصبانی هستند، زیرا همه آن چیزی که با 4 سال توطئه بافته بودند از دستشان رفته است، تصریح کرد: امروز، 1+4 و حتی خود امریکایی‌ها فهمیده‌اند که جز تسلیم شدن در برابر قانون و مقررات بین‌المللی و حقانیت ایران راهی ندارند. از این‌رو در این شرایط موضوع دزدیدن یک سند و نوار مطرح می‌شود که باید به دقت بررسی شود.
چرایی تهیه فایل گفت‌و‌گو با اعضای دولت
رئیس جمهوری درباره تدوین و گردآوری دستاوردهای دولت در ماه‌های آخر نیز گفت: دولت‌ها معمولاً در سال آخر فعالیت دستاوردهای خود را در مجموعه‌هایی ثبت و ضبط می‌کنند تا مردم و محققان بتوانند در آینده از آن استفاده کنند. در این دولت نیز طی هفته‌های اخیر چندین جلد کتاب تحت عنوان دستاوردهای دولت تدوین و چاپ شده است.روحانی با بیان اینکه اقدام دیگر در این راستا این بود که وزرا و مسئولان فعالیت‌ها و چه بسا مشکلات مسیر کار خود را بیان و ثبت و ضبط کنند، گفت: البته بخشی از این مطالب طبقه‌بندی شده و غیرقابل انتشار است و باید برای آینده بماند.رئیس جمهوری با بیان اینکه این افتخار بزرگ کشور است که مسئولان قادرند آزادانه نظرات خود را بیان کنند، ادامه داد: البته برخی از نظراتی که بیان می‌شود به گونه‌ای نیست که منتشر شود چرا که دشمن از آنها سوء‌استفاده خواهد کرد و فایل صوتی که منتشر شد، قرار بود بخش‌های قابل انتشار آن پخش شود و بخش محرمانه آن به‌عنوان سند برای آینده بماند.روحانی با اشاره به اینکه اینجا سرقتی انجام شده و فردی، جمعی یا گروهی مرتکب این کار شده‌اند که نباید به هر کسی که در این زمینه قصور و تقصیری داشته، رحم شود و باید قاطعانه با آن برخورد شود، اضافه کرد: البته برخی مطالبی که در این فایل صوتی منتشر شده، نظر دولت یا شخص رئیس جمهوری نیست، زیرا هر وزیر و مقامی ممکن است نظرات و نکاتی داشته باشد که بخواهد به‌صورت محرمانه برای آیندگان بماند.

میدان و دیپلماسی، دو بازوی نظام
روحانی در بخش دیگر سخنان خود، ضمن تشریح سازوکار تصمیم‌گیری در نظام تصریح کرد: میدان و دیپلماسی دو صحنه مقابل هم نیستند، اگر کسی فکر کند یا میدان یا دیپلماسی و یا سیاست خارجی پیروز است یا سیاست دفاعی، یا اینکه میدان مبارزه موفق است یا میدان مذاکره؟ حرف دقیقی مطرح نکرده است و این حرف را به‌عنوان کسی می‌زنم که زندگی و تجربه‌ام همین بوده است.
رئیس جمهوری با اشاره به اینکه 16 سال دبیرعالی امنیت ملی بودم و 32 سال در این شورا در مسئولیت‌های مختلف حضور داشتم و در جریان فراز و نشیب و تصمیمات این شورا قرار دارم و خیلی از این مسائل را مردم نمی‌دانند، اظهارکرد: در جلسات شورا درباره مسائل مهم بعضاً اختلاف نظر وجود دارد و حتی موضوعی بوده که در 7 جلسه شورا مورد بحث و بررسی قرار گرفته تا به رأی‌گیری و نتیجه رسیده‌ایم.
روحانی گفت: به‌عنوان کسی که در مقاطع مختلف دفاع و مذاکره حضور داشته‌ام بخوبی می‌دانم که میدان با دیپلماسی به‌عنوان 2 بازویی هستند که باید به هم کمک کنند.
رئیس جمهوری با بیان اینکه کشورمان از نظام و چارچوب بسیار دقیقی برخوردار است، افزود: همه مسائل پیچیده سیاست خارجی و میدان دفاعی در شورای عالی امنیت ملی که در آن رؤسای سه قوه و مسئولان لشکری و کشوری در کنار هم قرار دارند، مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و در نهایت هم تصمیم اتخاذ شده بایستی به تأیید رهبر معظم انقلاب برسد.
شهید سلیمانی، بهترین مشاور سیاست خارجی
روحانی با بیان اینکه شهید سلیمانی در تمام مسائل مهم منطقه صاحبنظر بودند، گفت: سردار سلیمانی شخصیتی باهوش، مخلص، بسیار فداکار و متواضع بود و انصافاً بهترین مشاور برای سیاست خارجی حداقل در امور منطقه، شهید سلیمانی بود. تقریباً 36 سال در مقاطع مختلف از جمله در دوره 8 سال ریاست جمهوری با
ایشان بودم.
رئیس جمهوری تأکید کرد: بخش سیاسی و دیپلماتیک و بخش فعالیت نظامی و آنچه در میدان باید عمل شود، همه در کنار هم هستند و این موضوع تنها در سیاست خارجی و میدان دفاعی و نظامی نیست، بلکه در بخش‌های اقتصادی و فرهنگی هم بایستی سیاستگذار و کسی که در صحنه عمل حضور دارد، در کنار هم باشند.
روحانی خطاب به مردم شریف ایران، گفت: از طرف خودم و همه اعضای دولت و دستگاه‌های اجرایی اعلام می‌کنم که به نیروهای مسلح، سپاه، ارتش، بسیج و نیروی انتظامی احترام می‌گذاریم و از تلاش شبانه‌روزی آنان برای حفظ امنیت و قدرت و توانمندی کشور سپاسگزاری و قدردانی می‌کنیم.
رئیس جمهوری گفت: نیروهای مسلح در 8 سال دفاع مقدس در دفاع از حرم و در داخل کشور برای حفظ امنیت و در حوادثی مانند سیل، زلزله و کرونا مخلصانه در کنار مردم حضور داشته‌اند و هیچ فاصله‌ای بین دولت، سپاه، بسیج، ارتش و نیروی انتظامی وجود ندارد و همه فعالیت‌های خود را در چارچوب قانون اساسی انجام می‌دهیم. روحانی افزود: احترام و جایگاه نیروهای مسلح به‌عنوان کسانی که از کشور و تمامیت ارضی دفاع می‌کنند، جای تردید نیست.
رئیس جمهوری ادامه داد: مردم بدانند سردار سلیمانی تنها در مسائل منطقه‌ای، فعالیت نظامی و دفاعی نمی‌کرد، بلکه فعالیت‌های دیپلماتیک هم انجام می‌داد و براحتی با یک مرجع تقلید یا رئیس جمهوری و وزیر خارجه هم ملاقات می‌کرد و شخصیت جامعی بود که مورد احترام همگان قرار داشت. لذا به شخصیت‌ پرافتخار شهید سردار سلیمانی فخر می‌کنیم.
روحانی همچنین یادآور شد: به کادر دیپلماتیک فعال در عرصه سیاست خارجی که در صحنه‌های مختلف مدام در حال فعالیت هستند، نیز افتخار می‌کنیم.
دشمن به‌دنبال اختلاف در کشور است
رئیس جمهوری در ادامه با بیان اینکه دشمن به‌دنبال بزرگ‌نمایی و ایجاد اختلاف در کشور و دو دستگی است، گفت: در مقابل اقدام دشمنان باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که بفهمند راه آنان به جایی نمی‌رسد و بن‌بست است و از صدا و سیما، روزنامه‌ها، نمایندگان مجلس و قوه قضائیه می‌خواهم در این ماجرا با صبر و حوصله و دقت عمل کنند تا گره‌ ایجاد شده را با دست باز کنیم و نگذاریم دشمن سوء‌استفاده کند.
روحانی افزود: هنوز در شرایط جنگ اقتصادی، کرونا و خشکسالی و اجرای طرح‌های نیمه‌تمام و بالاتر از آن آمادگی برای برگزاری انتخابات پرشور هستیم و نباید اجازه دهیم کشورمان، دچار دودستگی و شکاف، آن‌طوری که دشمنان انتظار
دارند، بشود.
رئیـــــــــس جمهــــــــــوری گفـــــــت: صهیونیست‌ها و ارتجاع منطقه و امریکایی‌ها هم بدانند در نهایت اگر یک جایی هم مسأله‌ای داشتیم که نتوانستیم حل کنیم، فصل‌الخطاب، رهبر معظم انقلاب است و ایشان طبق قانون اساسی و احکام شرعی، فصل‌الخطاب ما خواهد بود و همیشه ایشان در مسائل مختلف به دولت کمک کرده است. در مسأله هسته‌ای هم چارچوب را ایشان مشخص کردند و طبق آن چارچوب عمل می‌کنیم.
همه زندگی سردار سلیمانی برای ثبات منطقه بود
روحانی همچنین با اشاره به اینکه ترامپ قاتل شهید سلیمانی است، اما آمر و کسی که در پشت پرده او را به این کار تحریک کرد صهیونیست‌ها بودند، ادامه داد: سردار سلیمانی همه زندگی خود را به نفع صلح و ثبات منطقه سپری کرد. شاید برخی یادشان نیست که در آن دوران نه تنها کربلا و نجف، بلکه بغداد هم در خطر بود و تنها کسی که جرأت کرد به عتبات، بغداد و شمال عراق رفته و توطئه صهیونیست‌ها و امریکا در منطقه را خنثی کند، سردار سلیمانی بود.
رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه امروز نه تنها در ایران بلکه در افغانستان، عراق، لبنان، سوریه و یمن شاهد مجاهدت‌های شهید سلیمانی هستیم، گفت: به‌عنوان کسی که از آغاز داستان هسته‌ای به گونه‌ای در همه مقاطع حضور داشته ام، شهادت می‌دهم این مسیر سخت و دشوار با ایثار، فداکاری و ایستادگی دیپلمات‌ها طی شده است که امروز در صدر این حرکت فردی آگاه و آشنا به مسائل مثل دکتر ظریف، حضور دارد.
روحانی گفت: همه تلاش کردیم و توطئه صهیونیست‌ها و تندروهای امریکا را در سال 94 شکستیم و شرایطی پیش آمد که مردم احساس راحتی کردند تا اینکه فردی مانند ترامپ در امریکا روی کار آمد.
روحانی ضرورت حفظ وحدت و یکپارچگی در کشور را مورد تأکید قرار داد و گفت: بدون تردید در این شرایط حساس با حفظ هوشیاری، اتحاد و یکپارچگی می‌توانیم مشکلات را حل و فصل کنیم و همه افرادی که خود را علاقه‌مند به کشور و انقلاب و اسلام و ایران می‌دانند، باید حواس خود را جمع کنند و در مقاطع حساس تاریخی به‌گونه‌ای عمل کنند که مصالح و منافع اسلام مدنظر باشد.‌

بــــرش

ظریف: صلابت، انسانیت، صلح طلبی و شجاعت شهید سلیمانی را
در داخل و خارج فریاد زده‌ام

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در دلنوشته‌ای در پاسخ به حواشی ایجاد شده در روز‌های اخیر در صفحه «اینستاگرام» خود نوشت: در ۴۰ سال گذشته کوشیده‌ام در تحلیل مجتهد و در اجرا مقلد باشم. در مقام کارگزار همواره تابع سیاست‌های مصوب کشور بوده و از آنها با قدرت دفاع کرده‌ام. اما در بیان نظر کارشناسی، عافیت‌طلبی، مماشات و خودسانسوری را خیانت دانسته‌ام که از مولایمان علی علیه السلام آموخته‌ام «إنَّ أعظَمَ الخِیانَةِ خِیانَةُ الاُمَّةِ، و أفظَعَ الغِشِّ غِشُّ الأئمَّةِ؛ همانا بزرگترین خیانت، خیانت به امت است و زشت‌ترین دغل کارى، دغل کارى نسبت به پیشوایان است.»
به گزارش «ایران» ظریف نوشت: به هنگام ورود به بغداد بار دیگر در شهادتگاه دوست دیرینه‌ام شهید پرافتخار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، شهید ابومهدی المهندس و یارانشان حضور پیدا کردم و یکبار دیگر در کنار نماد زبونی و استیصال جنایتکارانه ترامپ به دلاوران این مرزوبوم افتخار کردم. ولی بسیار تأسف خوردم که چگونه یک بحث نظری محرمانه پیرامون ضرورت هم‌افزایی دیپلماسی و میدان به منظور استفاده دولتمردان بعدی از تجربیات گرانبهای 8 سال گذشته به یک کشمکش داخلی تبدیل می‌شود و آسیب‌شناسی صادقانه و مشفقانه برخی روندها به مثابه انتقاد شخصی معرفی می‌گردد.
او ادامه داد: افتخار رفاقت عمیق و همکاری با حاج قاسم بیش از دو دهه ادامه داشته و رابطه قلبی و کاری ما تا هنگام شهادت ایشان نه تنها کمرنگ نشد بلکه همواره تعمیق یافت. نه تنها امروز و در محضر مردم بزرگ ایران، بلکه در بیش از دو دهه گذشته، در داخل و یا خارج، در پشت درهای بسته و یا در علن، صلابت، انسانیت، صلح‌طلبی و شجاعت شهید سلیمانی را در جهان فریاد زده و مکرر یادآوری کرده‌ام که اگر صلحی در افغانستان و عراق برقرار شده است و اگر تروریسم داعش شکست خورده است، بیش از هرچیز مرهون درایت و شجاعت سردار سلیمانی و رشادت‌ و ایثار مردم این سرزمین‌ها بوده است.
وزیر خارجه کشورمان اظهارکرد: در 40 سال گذشته کوشیده‌ام در تحلیل، مجتهد و در اجرا مقلد باشم. در مقام کارگزار همواره تابع سیاست‌های مصوب کشور بوده و از آنها با قدرت دفاع کرده‌ام. اما در بیان نظر کارشناسی، عافیت‌طلبی، مماشات و خودسانسوری را خیانت دانسته‌ام که از مولایمان علی علیه‌السلام آموخته‌ام «إنَّ أعظَمَ الخِیانَةِ خِیانَةُ الاُمَّةِ، و أفظَعَ الغِشِّ غِشُّ الأئمَّةِ؛ همانا بزرگترین خیانت، خیانت به امت است و زشت‌ترین دغل کارى، دغل کارى نسبت به پیشوایان است.»
ظریف تأکید کرد: تقلیل بحث نظری در‌خصوص ارتباط دو بال قدرت خارجی جمهوری اسلامی ایران، یعنی دیپلماسی و میدان، به مثابه بهانه‌ای برای دوگانه‌سازی میان نظامیان سرافراز و دیپلمات‌های غیور که هر دو برای عزت و سربلندی ایران عزیز می‌کوشند، نه تنها کوته اندیشانه بلکه در تقابل کامل با نگرش این دانشجوی روابط بین‌الملل است که میدان و دیپلماسی را مقوم و مکمل می‌داند و نکته اصلی عرایضش در نواری که نمی‌داند چگونه از آن سوی آب‌ها سردرآورده ضرورت تنظیم هوشمندانه رابطه میان این دو بال و تعیین اولویت‌ها توسط ساختارهای قانونی و تحت اشراف عالی مقام معظم رهبری است. حراست از منافع کشور و مردم مقاوم، صبور و دلاور ایران عهدی است که تا آخرین لحظه به آن پایبندم و از مکر مکاران و سرزنش سرزنش‌کنندگان بیمی ندارم.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7616/1/575727/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها