گزارش دیده‌بان حقوق‌بشر از «آپارتاید» رژیم صهیونیستی


گروه جهان/ در اوج تنش‌ها در سرزمین‌های اشغالی فلسطین و در میانه تهدیدهای تل‌آویو علیه مردم غزه، دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی با متهم کردن تل‌آویو به اعمال «آپارتاید» تأکید کرد، اسرائیل در حال ارتکاب جنایات ضد بشری علیه فلسطینیان است. این گزارش از جامعه جهانی خواسته است روابط دیپلماتیک خود با این رژیم را مورد تجدیدنظر قرار دهند.
به‌گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره»، دیده‌بان حقوق بشر در گزارش 213 صفحه‌ای خود به‌طور کامل و با جزئیات به اقدامات رژیم صهیونیستی برای استیلا بر فلسطینیان و حفظ کنترل سرزمین‌های فلسطینی از دره اردن تا مدیترانه پرداخته است. در همین ارتباط «کنت روث»، مدیر اجرایی سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز گفت: «در حالی که اغلب کشورهای جهان اخبار مربوط به نیم قرن اشغالگری اسرائیل را دنبال می‌کنند و آن را امری موقت می‌دانند که با روند سازشی که در جریان است، می‌تواند حل و فصل شود، تل‌آویو خشونت علیه فلسطینیان را به غایت رسانده تا آنجا پیش رفته که مطابق با اصول نظام «آپارتاید» طبق کنوانسیون 1973 و اساسنامه رم 1998 است.» این گزارش تأکید کرده است که اسرائیل با توسعه شهرک سازی‌های صهیونیستی و اعمال حکومت نظامی علیه فلسطینیان و منع تردد برای آنها، بخش زیادی از اراضی کرانه غربی را به اشغال خود درآورده و حق اقامت فلسطینیان بر این مناطق را که خانه آبا و اجدادی‌شان بوده، از آنان سلب کرده است.
این گزارش دومین گزارشی است که در سال 2021 درمورد آپارتاید رژیم صهیونیستی منتشر می‌شود. در گزارش قبلی که ماه ژانویه از سوی گروه حقوق بشری «بتسلم» منتشر شد، تأکید شده بود اسرائیل، فلسطینیان را به چهار طبقه تقسیم کرده است. اما همه این طبقات در سطحی پایین‌تر از شهروندان غیر عرب سرزمین‌های اشغالی قرار می‌گیرند. این گزارش با تأکید بر اینکه فلسطینیان از حقوقی ناعادلانه نسبت به دیگر شهروندان برخوردارند و حتی در درمان و بهداشت نیز موقعیتی پایین‌تر از دیگران دارند، اقدامات اسرائیل را چشم‌اندازی از آپارتاید قرن جدید خوانده بود.
گزارش دیده‌بان حقوق بشر با واکنش‌های بسیاری در سرزمین‌های اشغالی مواجه شد. وزارت خارجه اسرائیل این گزارش را رد کرده و نوعی تبلیغ خواند و دیده‌بان حقوق بشر را نیز متهم به اقدامات ضد اسرائیلی کرد و در بیانیه‌ای نوشت:«این سازمان سال‌هاست که به‌دنبال تحریم جهانی اسرائیل است.» این بیانیه مدعی شده که این گزارش از نظر آنان فاقد اعتبار است. وزارت خارجه رژیم صهیونیستی همچنین با اشاره به اینکه نویسنده این گزارش «عمر شاکر»، فعال حقوق بشری است که سال 2019 از اسرائیل اخراج شد، این گزارش را غرض ورزانه خواند. این در حالی است که «عمر شاکر» در گفت‌و‌گویی با «رویترز» چنین اتهامی را رد کرد و گزارش را حاصل یک کار تحقیقاتی خواند.
او گفته است، این گزارش برای دادگاه لاهه نیز ارسال شده است تا در کنار پرونده مربوط به این رژیم برای اتهامات ارتکاب جنایات جنگی علیه فلسطینیان مورد بررسی قرار گیرد. در همین ارتباط دیده‌بان حقوق بشر از لاهه خواست اشخاصی را که باعث ظلم به فلسطینیان شده‌اند، به دادگاه بکشاند. گزارش دیده‌بان حقوق بشر در بین فلسطینیان نیز با واکنش‌هایی مواجه شد. به گزارش سایت شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، «محمد اشتیه»، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان با استقبال از این گزارش خواهان آن شد که جهانیان دیگر به محکوم کردن اسرائیل بسنده نکرده و اقدامات عملی را علیه این رژیم اعمال کنند. به گزارش «الجزیره»، «انس عبد الرزاق» مدیر یک مؤسسه حقوقی در رام‌الله، این گزارش را «تحولی شگرف در توجه جهانی به مسائل حقوقی فلسطینیان» خواند.
«معین ربانی»، سردبیر وب سایت خبری تحلیلی «جدلیه» نیز این گزارش را بسیار مهم و بی‌سابقه خواند و گفت:«در حالی که تا کنون اغلب گزارش‌های دیده‌بان حقوق بشر سعی می‌کرد از طرح چنین اتهاماتی علیه اسرائیل خودداری کند، باید گفت فقط اسرائیل نیست که طبق این گزارش رفتارهای خود را از حد گذرانده است، بلکه خود دیده‌بان حقوق بشر هم برای اولین بار پا را فراتر گذاشته و از مرزهایی که داشته عبور کرده است.»
چالش انتخابات فلسطین
در همین حال خبرها از سرزمین‌های اشغالی فلسطین حاکی از احتمال به تعویق افتادن انتخابات فلسطین است.
به گزارش ایسنا، روزنامه الاخبار به نقل از منابعی در جنبش فتح نوشت که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به‌دنبال امتناع رژیم صهیونیستی از برگزاری انتخابات فلسطین در قدس اشغالی، تصمیم به لغو انتخابات گرفته و تصمیم خود را به اطلاع اتحادیه اروپا، اردن و مصر نیز رسانده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7615/1/575599/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها