آغاز واکسیناسیون سالمندان

- از فردا فاز دوم واکسیناسیون در کشور آغاز و واکسن کرونا به افراد ۸۰ سال به بالا تزریق می‌شود -هیچ گونه مراجعه حضوری به مراکز بهداشتی و درمانی کشور برای ثبت نام در فاز دوم واکسیناسیون کرونا وجود ندارد

کرونا دیروز ۴۵۴ قربانی دیگر هم روی دست ما گذاشت. در شرایطی که موج چهارم هنوز به نیمه نرسیده و ویروس خطرناک هندی جدی‌تر از ویروس انگلیسی در کمین همه ما نشسته است. هم اکنون حال ۵ هزار و ۲۰۶ نفر از هم میهنانمان وخیم اعلام شده و معلوم نیست که تا پایان این موج تا چه میزان به لیست بلند بالای ۶۹ هزار فوتی‌مان اضافه شود.این درحالی است که تاکنون فقط ۷۸۴ هزار و ۱۷ دوز واکسن در کشور تزریق شده و با وجود خبرهای خوشی که از اجرای فاز سوم انسانی واکسن ایرانی به گوش می‌رسد اما معلوم نیست که چه زمانی این چرخه کامل شود.
 با این همه و با وجود انتشارگسترده تصاویر غمبار از تراژدی کرونا در هند و اخبار ناگوارتر از کمبود اکسیژن و حوادثی که در بیمارستان‌های کشورهایی مثل عراق؛ دنیا را تکان داده است و درحالیکه قبرستان‌ها و سردخانه‌های شهرهای قرمز کشورمان با چالش تعداد بالای فوتی‌ها دست به گریبانند؛ اما آمار رعایت پروتکل‌ها در این شهرها کمتر از ۶۰ درصد است و همچنان ۳۰۱ شهر در شرایط قرمز مانده‌اند. گزارش‌ها نشان می‌دهد تاکنون برای ۱۵ میلیون و ۱۹۵ هزار و ۷۶۶ نفر تست‌های آزمایشگاهی انجام شده و طی ۲۴ ساعته گذشته هم ۱۹ هزار و ۱۶۵ نفر کرونا مثبت شده‌اند. اما علی رغم اینکه همه خطرها متوجه شیوع عجیب و غریب ویروس انگلیسی است و تجربه نوروز هم نشان داد که هر یک نفر می‌تواند ۷ نفر را مبتلا کند؛ اما بازهم حدود ۱۵ هزار نفر مبتلا به کرونا بدون اینکه قوانین قرنطینه را رعایت کنند در شهرها در حال ترددند؛ موضوعی که اتفاقاً رئیس جمهوری را بر آن داشت تا در جلسه ستاد ملی نگرانی عمیق خود را از بی‌توجهی این تعداد و عدم نظارت جدی بر وضعیت مبتلایانی که به حقوق دیگران بی‌توجهند ابراز کند. به این شرایط باید عجله و شتاب برخی برای دریافت واکسن را هم اضافه کرد. متأسفانه علی‌رغم همه تأکیدات و اینکه واکسن با توجه به گروه‌های اولویت دار توزیع خواهد شد؛ اما برخی همچنان در تلاشند تا هرچه سریع‌تر اسمشان را در لیستی که معلوم نیست از کجا شنیده‌اند ثبت کنند. چند روز پیش برخی از منابع غیر رسمی از آغاز ثبت‌نام سالمندان برای دریافت واکسن خبر داده بودند. همین موضوع موجب شد تا افراد زیادی که عمدتاً بالای ۶۰ سال سن داشتند؛ به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند. برخی حتی بدون آنکه در جریان درست خبرها باشند به سرای محلات رفتند و حجم مراجعه افراد به حدی بود که کارمندان سرای محلات که حالا پذیرای پایگاه‌های بهداشتی وزارت بهداشت هم هستند به ناچار و برای اینکه خطر مراجعه حضوری سالمندان بیشتر نشود؛ اسم آنها را در لیستی نوشتند. به گفته مدیرکل سلامت شهرداری تهران؛ آنها حتی از مراجعه این افراد بی‌خبر بودند اما در یکی-دو مرکز حجم حضور و اصرار افراد به حدی بود که آنها برای اینکه مراجعه کنندگان محل را ترک کنند؛ اسمشان را نوشتند.
زینب نصیری به ایلنا می‌گوید که همزمان با مراجعه مردم آنها سریعاً از وزارت بهداشت استعلام گرفته‌اند و متوجه شدند چنین چیزی صحت ندارد و حتی اگر قرار به ثبت‌نام گروه سالمندان هم باشد به هیچ عنوان به آنها اجازه مراجعه حضوری داده نخواهد شد.»
اگرچه سرگردانی و بلاتکلیفی مردم و اصرار برای ثبت‌نام در لیستی که معلوم نیست از کجا سر درآورده موجب شد تا وزارت بهداشت هم رسماً اعلامیه‌ای صادر کرده و خیال مردم را از این بابت راحت کند. در این اعلامیه وزارت بهداشت آمده است هیچ محلی برای ثبت‌نام واکسن کرونا اعلام نشده است و مردم از تجمع در خانه‌های سلامت و مراکز بهداشتی پرهیز کنند.دربخشی از این اطلاعیه تأکید شده است در پی انتشار خبری نادرست در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها مبنی بر اعلام سایت ثبت‌نام در مراکز بهداشتی برای نوبت‌گیری تزریق واکسن به اطلاع می‌رساند تا این لحظه هیچ گونه ثبت‌نامی برای این منظور اعلام نشده و از هموطنان عزیز تقاضا داریم از حضور و تجمع بی‌مورد در مراکز بهداشتی خودداری کنند.

80ساله‌ها از سه‌شنبه واکسن کرونا می‌زنند

دیروز سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا  هم ضمن اعلام سایت رسمی ثبت‌نام واکسیناسیون کرونا و جزییات فاز دوم واکسیناسیون کرونا گفت: فاز اول واکسیناسیون کرونا در کشور انجام شده و از روز سه شنبه فاز دوم واکسیناسیون در کشور آغاز و واکسن کرونا به افراد ۸۰ سال به بالا تزریق می‌شود.
علیرضا رئیسی درباره ثبت نام برای واکسیناسیون کرونا در فاز دوم افزود: تأکید می‌کنیم که هیچگونه مراجعه حضوری به مراکز بهداشتی و درمانی کشور برای ثبت نام در فاز دوم واکسیناسیون کرونا وجود ندارد.
وی ادامه داد: آغاز واکسیناسیون فاز دوم کرونا از روز سه شنبه فقط برای افراد ۸۰ سال به بالا خواهد بود. در اکثر شهرها و روستاهای ایران، پرونده الکترونیک این افراد در اختیار حوزه بهداشت قرار دارد و بنابراین از طریق تلفن و از مرکز بهداشت با آنها تماس گرفته شده و در روز و ساعت مشخص برای تزریق واکسن کرونا دعوت می‌شوند. رئیسی اظهار کرد: ممکن است برخی افراد دارای پرونده الکترونیک سلامت نباشند که در این زمینه مقرر شد همه رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در سراسر کشور، شماره تلفنی را از هفته آینده یعنی ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ اعلام کنند تا افراد ۸۰ سال به بالا که با آنها تماس گرفته نشده، با آن شماره تلفن تماس گرفته و اطلاعات آنها جهت واکسیناسیون کرونا ثبت شود بنابراین هیچگونه مراجعه حضوری برای ثبت نام واکسیناسیون افراد ۸۰ سال به بالا به مراکز بهداشتی و درمانی نخواهیم داشت و اطلاعات به صورت تلفنی اخذ و ثبت می‌شود. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: برای سایر گروه‌های سنی نیز از هفته آینده سایت Salamat.gov.ir معرفی شده و افراد به این سایت مراجعه کرده و اسم آنها ثبت می‌شود.همچنین  بر اساس ثبت نام انجام شده، برای افراد پیامک ارسال شده و به آنها اطلاع داده می‌شود که در کدام فاز واکسیناسیون قرار گرفته‌اند. سپس از طریق پیامک از افراد برای واکسیناسیون دعوت می‌شود. رئیسی تأکید کرد: واکسیناسیون در شبکه بهداشت در سراسر کشور به صورت رایگان انجام شده و هیچگونه وجهی برای ثبت نام و تزریق واکسن پرداخت نمی‌شود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7613/1/575384/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها