ناتوانی و ترس زیر گنبد آهنین


بنفشه غلامی /  بامداد پنجشنبه، کمتر از 12 ساعت بعد از انفجار در کارخانه تولید موتورهای موشک‌های موسوم به «پیکان» در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، برخورد یک موشک سوری به محلی در 30کیلومتری رآکتور هسته‌ای «دیمونا»، از ضعف پدافند دفاعی ارتش رژیم صهیونیستی خبر داد.
به‌گزارش روزنامه «گاردین»، ارتش رژیم صهیونیستی اعتراف کرده است، موفق نشده است موشکی را که بامداد پنجشنبه از خاک سوریه شلیک شده رهگیری کند و در نتیجه این موشک پس از طی 201 کیلومتر در آسمان این رژیم که تحت حفاظت سیستم دفاع موشکی «گنبد آهنین» است، در نزدیکی رآکتور هسته‌ای دیمونا فرود آمد. هر چند تل آویو مدعی شده است که این موشک زمین به هوا که نوع آن SA-5 بوده، توسط پدافند دفاعی سوریه علیه جنگنده‌های اسرائیلی شلیک شده است و «بنی گانتس»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی آن را نتیجه آتش ضد هوایی اشتباه سوریه خواند، اما مسیری که این موشک طی کرده، به این گمانه زنی دامن زده است که هدف موشک سایت هسته‌ای حساس این رژیم بوده است. ناکامی ارتش رژیم صهیونیستی در رهگیری موشک سوری در حالی است که به گزارش «رویترز» در هفته‌های اخیر، رسانه‌های اسرائیلی بارها به نقل از مقامات نظامی این رژیم نوشتند دفاع هوایی در اطراف رآکتور دیمونا که پیش‌بینی می‌شود، هدف حمله احتمالی موشکی یا پهپادی باشد، تقویت خواهند شد. اما در عمل و با وجود چنین تقویت‌هایی سامانه دفاع موشکی رژیم صهیونیستی مقابل موشک سوری ناکام ماند. درهمین ارتباط بخش آنلاین روزنامه «یدیعوت آحارنوت» نیز نوشت: «ژنرال آموس یدلین، رئیس انستیتو مطالعات امنیت ملی و رئیس سابق اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل می‌گوید: این موشک یک موشک منسوخ متعلق به دهه 1980 سوریه است که سامانه دفاعی ما نتوانست رهگیری کند.»
به‌گزارش «رویترز»، ارتش رژیم صهیونیستی که صدای آژیرهای خطر را تنها بعد از فرود آمدن موشک سوری به صدا درآورد، ساعتی پس از این رسوایی نظامی و امنیتی، چندین سایت موشکی سوریه را هدف قرار داد. خبرگزاری رسمی سوریه، «سانا» گزارش داده است، سیستم پدافند دفاعی سوریه، موفق به رهگیری اغلب موشک‌های اسرائیلی شد و آنها را منهدم کرد. اما در نتیجه این پرتاب‌ها، 4 سرباز سوری زخمی شدند.فرود آمدن موشک سوری در نزدیکی رآکتور هسته‌ای دیمونا، همچنین باعث بروز حملات جدید داخلی به «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شده است. یکی از این حملات از سوی «آویگدور لیبرمن»، رهبر حزب «اسرائیل بیت نو» مطرح شده است. او در توئیتی نوشت: «وضعیتی که در آن موشکی با کلاهک 200 کیلوگرمی به سمت اسرائیل شلیک شد، می‌توانست کاملاً متفاوت رقم بخورد. نتانیاهو به‌دلیل مشغله در امور شخصی خود خوابیده است، اما کنست باید از وضعیت فلجی که در آن قرار دارد خارج شود.» روزنامه «ایندیپندنت» چاپ لندن نیز در تحلیلی با اشاره به انفجار در کارخانه موشک‌سازی «تمر» و همچنین موشک سوری، این رویدادها را حاصل اشتباه‌های نظامی و صنعتی اسرائیل و نشان دهنده آسیب‌پذیری امنیتی آن در هر نوع مقابله احتمالی توصیف کرد و نوشت: «کمتر از دو روز قبل هنگام آزمایش موتور موشک، انفجاری قوی در «تمر» که یکی از بزرگترین تولید کنندگان موشک در اسرائیل است، بوقوع پیوست و ویدیویی از این انفجار ابر عظیم قارچی شکلی را بالای این کارخانه نشان می‌داد. مقامات «تمر» اصرار داشتند که انفجار حاصل یک آزمایش کنترل شده بوده است. اما از آنجا که پیشتر درباره آن اطلاعیه‌ای صادر نشده بود.»
تظاهرات در غزه
 رسوایی امنیتی در رژیم صهیونیستی در حالی است که در داخل این رژیم اعتراض‌ها به‌خاطر ممانعت از برپایی مراسم ویژه ماه رمضان در باب دمشق در مسجد الاقصی رو به افزایش است. بنابر گزارش‌ها روز گذشته ساکنان غزه در حمایت از فلسطینیان ساکن قدس اشغالی دست به راهپیمایی‌های گسترده زده‌اند. این اقدام رژیم صهیونیستی که منجر به بروز درگیری‌هایی شدید بین روزه داران فلسطینی در قدس و نظامیان و صهیونیست‌های افراطی شد، واکنش‌های خارجی را نیز به دنبال داشت. وزارت خارجه اردن در بیانیه‌ای، مقامات این رژیم را مسئول اجازه دادن به گروه‌های افراطی برای رسیدن به بخش قدیمی قدس و سر دادن شعارهای نژادپرستانه و تعدی به ساکنان قدس دانست.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7611/1/575184/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها