شی جین پینگ در نشست مجمع آسیایی بوآئو:

جهان نیازمند عدالت است نه هژمونی


گروه جهان/ در اوج تنش‌ها بین پکن و واشنگتن، صبح دیروز «شی جین پینگ»، رئیس جمهوری چین، در سخنرانی ویدیویی خود در کنفرانس سالانه مجمع آسیایی بو آئو به نقد یکجانبه‌گرایی پرداخت و بدون اشاره به‌نام کشوری، تأکید کرد هیچ کشوری نباید خواسته‌های خود را به جهان دیکته کند و یا در مسائل دیگر کشورها دخالت کند.
به‌گزارش سایت شبکه خبری «سی‌جی‌تی‌ان»، رئیس جمهوری چین در این سخنرانی که برای بیش از 2 هزار شرکت کننده در این نشست حضوری و مجازی ایراد شد، پیش از هر چیز با اشاره به 20 ساله شدن مجمع آسیایی بو آئو گفت: «در طول دو دهه گذشته، کشورهای آسیایی همکاری تنگاتنگی برای یکپارچه‌سازی اقتصاد منطقه داشته و در این مسیر به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یافته‌اند. این همکاری‌ها آسیا را به یکی از پر تحرک‌ترین و پر امیدترین منطقه در اقتصاد جهان تبدیل کرده‌اند.»
«شی جین پینگ» سپس با اشاره به موضوع مجمع امسال تحت عنوان «جهان در تغییر: اتحاد برای حاکمیت قدرتمند جهانی و پیشبرد همکاری جاده و کمربند» ضمن محکوم کردن ایده‌های یکجانبه گرایی، بدون نام بردن از کشوری خاص گفت: «سلسله تغییرات موجود به اضافه پاندمی کرونا باعث شده‌اند جهان به مرحله‌ای جدید از تحول برسد. امروزه جهان شاهد افزایش بی‌ثباتی‌ها و بی‌اعتمادی‌ها است. بشریت مواجه با روند نزولی حاکمیت‌ها، اعتمادها، توسعه‌ها و صلح است. از همین رو برای دستیابی به امنیت جهانی و توسعه مشترک، نیازمند اقداماتی بیشتر هستیم. همان طور که پیشتر گفته شده، هیچ تغییری ایجاد نمی‌شود، مگر باحرکت به سوی چند جانبه‌گرایی و تقویت ارتباطات. هرچند در عصری سرشار از چالش‌ها زندگی می‌کنیم. اما این عصر عصر امید هم هست. برای ایجاد آینده‌ای پر امید برای نسل‌های آینده بسیار مهم است که منافع مشترک جهانی را به خاطر بسپاریم و تصمیم‌هایی خردمندانه بگیریم.» او با دعوت از کشورهای آسیا برای حرکت در این مسیر گفت: «برای ایجاد آینده‌ای که منافع همگانی را تأمین کند، نیازمند همفکری در شرایط برابر هستیم. حاکمیت جهانی باید بازتابی از فضای سیاسی و اقتصادی در حال پیشرفت جهان باشد. ما باید با چندجانبه‌گرایی واقعی، سیستم حاکمیت جهانی را منصفانه‌تر سازیم. برای رسیدن به این منظور باید از سازمان ملل حمایت کنیم، قوانین بین‌المللی را پاس داریم و اجازه ندهیم، قوانینی که توسط یک یا چند کشور خاص تهیه و تدوین شده، بر کشورهای دیگر تحمیل شود. نباید اجازه دهیم برخی کشورها با یکجانبه‌گرایی خود، سرنوشت دیگران را تعیین کنند. آنچه جهان امروز به آن نیاز دارد، عدالت است نه هژمونی و سلطه. کشورهای بزرگ باید متناسب با شرایط خود مسئولانه رفتار کنند.»رئیس جمهوری چین که کشورش در چهارسال گذشته در جنگ تجاری با امریکا بوده است، در سخنرانی خود همچنین یکی از راه‌های توسعه و پیشرفت جهانی را پیشرفت‌های اقتصادی دانست و گفت: «پیشرفت و توسعه کلید بهبود شرایط اقتصادی در جهان پسا کرونا است.»
«شی جین پینگ» همچنین خواهان همکاری‌های بین‌المللی در زمینه تولید واکسن کووید19 شد و اجرای توافقنامه آب و هوایی پاریس را برای امنیت و سلامت جهان لازم دانست. او که کشورش زیر ذره بین امریکا و غرب است و با اتهام‌هایی که به پکن بویژه در مسأله اویغورها می‌زنند، دست و پنجه نرم می‌کند، گفت: «کووید19 این مسأله را برای همه مردم جهان آشکار ساخت که با ذهنیت جنگ سرد نمی‌توان حرکت رو به جلو داشت. چین با جنگ سرد و هر گونه رویارویی ایدئولوژیک مخالف است. روابط هر دولت با دولت دیگر باید مبتنی بر برابری و احترام و اعتماد متقابل باشد. مداخله در امور داخلی دیگران هرگز مورد حمایت قرار نخواهد گرفت.»در حالی که گزارش بانک جهانی نشان می‌دهد، رشد اقتصادی چین در ایام کرونایی نیز حفظ شده و از رشدی 18.3 درصدی برخوردار است، رئیس جمهوری این کشور در پایان خود را متعهد به کمک به‌سایر کشورها برای عبور از بحران کرونا دانست و گفت: «گزارش بانک جهانی نشان می‌دهد، پروژه کمربند و جاده که چین در حال اجرای آن است تا سال 2030 می‌تواند 7.6 میلیون نفر را از فقر کامل نجات داده و 32 میلیون نفر را از فقر متوسط خارج کند. طرح «کمربند و جاده» جاده ای برای همه است، نه مسیر اختصاصی برای یک فرد مشخص. ما در اجرای این طرح کاملاً فراگیر عمل خواهیم کرد.»
چین تمایل دارد همراه با همه شرکا تلاش کند تا «کمربند و جاده» را به «راه فقرزدایی» و «راه رشد» تبدیل و برای تحقق رونق مشترک بشری فعالانه سهم خود را ادا کند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7609/1/574959/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها