جوابیه بنیاد ملی بازی های رایانه ای


پیرو درج گزارشی با عنوان «فیلترینگ و ممیزی‌های سختگیرانه سد راه صنعت گیم» در تاریخ 23 فروردین سال‌جاری در روزنامه ایران مقتضی است طبق ماده 23 قانون مطبوعات، برای تنویر افکارعمومی نسبت به انتشار جوابیه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اقدام لازم صورت گیرد.
   «قوانین نظارتی بنیاد، سلیقه و تشخیص این بنیاد یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست و سابقه آن به تأسیس بنیاد بازمی‌گردد. این قوانین در آغاز توسط شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و سپس در شورای‌عالی فضای مجازی تدوین و برای اجرا به وزارت ارشاد ابلاغ شده است. لذا این قوانین و مقررات فصل‌الخطاب و مرجع تصمیم‌گیری است.
 تصمیم نهایی درباره بازی‌های رایانه‌ای بر عهده شورای رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای است. این شورا، یک شورای فرابخشی متشکل از 7 نفراز نمایندگان سازمان‌های فرهنگی ایران است که به منظور جلوگیری از تصمیم‌گیری سلیقه‌ای ارائه شده در خصوص بازی‌های رایانه‌ای(اعم از وارداتی و تولیدی) فعالیت می‌کند که تنها 3 عضوآن از بنیاد است از این‌رو طرح این موضوع که بررسی و ارزیابی بازی‌ها در بنیاد سلیقه‌ای است، صحیح نیست.  مجوز انتشار بازی توسط بنیاد به استناد مصوبه‌های شورای‌عالی انقلاب فرهنگی درسال 85 و مصوبه سیاست‌های حاکم بر برنامه ملی بازی‌های رایانه‌ای در شورای عالی فضای مجازی درسال 94 که درحکم قانون است، مورد تأکید قرارگرفته و بنیاد درهیچ یک ازاین موضوعات‌ شأن قانون‌گذاری نداشته اما براساس قانون مسئول اجرای این اسناد است.
 فیلترینگ سایت‌ها واپلیکیشن‌ها ارتباطی با فعالیت‌های بنیاد ندارد و این موضوع از وظایف نظارتی کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه است.
 با توجه به ضرورت صیانت ازکاربران بازی‌ها و خانواده محتوای بازی‌ها به‌دقت توسط کارشناسان بنیاد ارزیابی و بررسی می‌شوند و چنانچه مواردی از قبیل ترویج قمار، استعمال دخانیات، شرط‌بندی، محتوای خلاف فرهنگ کشور، ادبیات توهین‌آمیز و... در بازی وجود داشته باشد، درباره آنها دقت‌نظربه عمل خواهد آمد.  براساس اطلاع‌رسانی‌های مکرر بنیاد، بازی‌های موبایلی به محض تشکیل پرونده در سامانه می‌توانند در فروشگاه‌های دیجیتالی منتشر شوند.  مسئولیت حذف بازی‌ها ازاپ استور به عهده فروشگاه‌های دیجیتالی است  در آیین‌نامه‌های صدور مجوز و اسناد شورای رده‌بندی سنی معیارهای ارزیابی بازی‌ها شامل عدم تضاد با تربیت اخلاقی جامعه، تعیین سطح مهارت، خشونت، ترس، یأس وناامیدی، استعمال دخانیات و موادمخدر، ناهنجاری اجتماعی، نقض ارزش‌های دینی و... به‌صورت شفاف بیان شده که این معیارها از طریق سایت و شبکه‌های اجتماعی بنیاد به‌صورت مکتوب و چندرسانه‌ای در دسترس تمام فعالان صنعت بازی کشور است.  
براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در بنیاد، بازی‌های موبایلی به محض تشکیل پرونده در سامانه می‌توانند برای بازه زمانی تعیین شده حتی بدون دریافت مجوز درفروشگاه‌های دیجیتالی منتشر شوند.  بازی‌ها 7 تا 15 روز بعد از ثبت در سامانه مجوز خود را دریافت می‌کنند؛ مگر اینکه بنا به تشخیص شورای رده‌بندی سنی، بازی‌هایی نیازمند اصلاحاتی در محتوای بازی باشند یا در نوبت بررسی این شورا قرار گرفته باشند.  مرکز مشاوره و تماس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۶:۳۰ پاسخگوی تماس‌های تلفنی مخاطبان از طریق شماره ۵۸۱۲9021 خواهد بود.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7607/13/574800/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها