ایران در ایران




آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کوه خامی در گچساران

گچساران- فرماندار گچساران گفت: آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع منطقه حفاظت شده خامی در جنوب استان کهگیلویه و بویراحمد همچنان ادامه دارد. به‌گزارش ایرنا علیرضا اتابک افزود: منطقه حفاظت شده خامی ساعت ١٩ روز جمعه گذشته طعمه آتش شد که با تلاش نیروهای طبیعت دوست منطقه دیل، مارین، اسپر و نیروهای اداره منابع طبیعی پس از مهار در بامداد شنبه، شب گذشته به‌دلیل شعله‌های جا مانده در جنگل‌ها و مراتع دوباره روشن شد. وی اظهار داشت: به‌دلیل کوهستانی، سخت گذر بودن و شیب تند مهار آتش با مشکل مواجه شده است. اتابک با بیان اینکه بیش از ۳۰ نفر در مهار این آتش‌سوزی فعالیت داشتند افزود: هم اکنون نیرو‌های مردمی، محیط ‌زیست و منابع طبیعی در حال مهار آتش می‌باشند. وی ادامه داد: در این آتش‌سوزی بخشی از جنگل‌ها و درختان منطقه حفاظت شده خامی مانند زالزالک و بلوط در مناطق سخت گذر کوه خامی در ارتفاعات نزدیک روستای مارین طعمه حریق شد. وی افزود: منطقه حفاظت شده کوه خامی با بیش از ۳۰هزار هکتار وسعت، زیستگاه گونه‌های کمیاب گیاهی و جانوری از جمله پلنگ، کل، بز و کبک است و پوشش غالب آن از بلوط، بنه، ارژن، ول، کیکم و زالزالک است.

افزایش فرزندخواندگی در فارس

شیراز -  مدیرکل بهزیستی فارس گفت: سال گذشته و با راه‌اندازی سامانه فرزندخواندگی، در فارس شاهد افزایش ۱۰ درصدی این رویداد بوده‌ایم. سید محمدصادق کشفی‌نژاد  در جمع خبرنگاران افزود: سال ۹۹ با راه‌اندازی سامانه فرزندخواندگی شاهد روند فزاینده فرزندخواندگی بودیم و با تلاش همکاران برای تحقق شعار «جای کودک در خانواده است» تعداد ۷۸ کودک صاحب خانواده شدند. این مقام مسئول همچنین گفت: خانواده‌هایی که صاحب فرزند چند قلو می‌شوند، براساس قوانین موجود، تحت حمایت‌های سازمان بهزیستی قرار می‌گیرند. کشفی‌نژاد گفت: براساس قانون خانوارهایی که سه قلو یا چهارقلو و بیشتر به دنیا بیاورند، مشمول مستمری ماهانه و سایر خدمات حمایتی اعم از تأمین لوازم مورد نیاز کودکان مانند شیرخشک و پوشاک و ... می‌شوند. این مقام مسئول خاطرنشان کرد خانوارهایی که صاحب فرزند دوقلو می‌شوند، اگر در دهک‌های درآمدی یک تا سه باشند، مشمول دریافت خدمات حمایتی بهزیستی خواهند بود. مدیرکل بهزیستی فارس افزود: در حال حاضر جمعاً ۲۶۸۱ خانواده‌ دارای فرزند چند قلو در استان فارس از خدمات بهزیستی بهره‌مند هستند. در روزهای اخیر وقوع یک مورد 5 قلوزایی در فارس و طرح موضوع لزوم حمایت از این خانواده رسانه‌ای شده بود.

سرو ۲۷۰۰ ساله البرز شکست

کرج -  رئیس بنیاد البرزشناسی از شکسته شدن سرو ۲۷۰۰ ساله شهرستانک استان البرز خبر داد. مهراب رجبی در کانال تلگرام خود با انتشار تصویری از سرو ۲۷۰۰ ساله شهرستانک، از شکسته شدن شاخه‌ای بزرگ از این درخت خبر داد. رجبی در شرح تصویر نوشته است:
«هشدار به همه دلسوزان محیط‌ زیست و میراث طبیعی و ملی کشور: درختی که نماد البرز است، درختی که یادگار هزاره‌ها است، در اثر کوتاهی ما و بی‌مسئولیتی برخی که به درخت آسیب زدند، کم‌کم در حال افتادن است. چند روز پیش یکی از کنشگران محیط‌ زیست که سال‌هاست به صورت داوطلبانه در زمینه پژوهش و پرورش و پایش گونه‌های بومی می‌کوشد، برای دیدار درخت اورس شهرستانک می‌رود و شوربختانه با صحنه دردناک افتادن آن روبه‌رو می‌شود.
گفتنی است که آسیب‌های وارده مانند روشن کردن آتش کنار تنه، کندن زیر درخت و...  در سال‌های گذشته باعث ضعیف‌ شدن درخت شده و یکی از شاخه‌های بزرگ آن روی زمین افتاده است.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7607/9/574785/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها