اوراسیا




اخراج 18 دیپلمات روس از چک

گروه جهان/ جمهوری چک 18 دیپلمات روس را به اتهام جاسوسی در پرونده مرتبط با انفجار مهیب انبار مهمات سال 2014 منطقه «وربتیچ» از کشورش اخراج کرد.
به گزارش «آسوشیتدپرس»، این اقدام که در ادامه رویارویی روسیه و غرب و اقدام امریکا برای اعمال تحریم علیه شرکت‌ها و افراد حقیقی و حقوقی روس است با واکنش شدید مسکو همراه شد. «بابیس»، نخست‌وزیرچک اعلام کرد: «این دستور با استناد به تحقیقات سرویس اطلاعات و امنیت چک انجام شده که دخالت نظامیان روسی در این انفجار مهیب و مرگ دو نفر از شهروندان کشور را ثابت می‌کند.»در همین حال اما «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور هشدار داد که چک پیامد اخراج 18 دیپلمات روس را خواهد دید: «پراگ می‌داند ما به اینگونه رفتارها چگونه پاسخ می‌دهیم و بدون شک اقدام آنها با واکنش متقابل ما همراه می‌شود.» کارشناسان روسی اقدام چک را پیروی از سیاست‌های روسیه ستیزی امریکا اعلام کردند.

سوءقصد نافرجام به رئیس جمهوری بلاروس

گروه جهان/ رئیس جمهوری بلاروس با تأیید توطئه نافرجام امریکایی برای ترور او و خانواده‌اش از دستگیری عوامل مرتبط در روسیه خبر داد.
به گزارش «یورونیوز»، «الکساندر لوکاشنکو» هویت افراد بازداشت شده توسط نیروهای امنیتی روسیه در مسکو را «الکساندر فدوتا» کارشناس عالی سیاسی و «یوری زنکوویچ»، وکیل دادگستری اعلام کرد. براساس اظهارات لوکاشنکو این افراد شهروند امریکا نیز هستند. لوکاشنکو در پیامی ویدیویی در این باره گفت: «ما با شنیدن جزئیات نقشه این اقدام تنها سکوت کردیم اما در ادامه تحقیقات، رد پای سرویس‌های امنیتی خارجی بویژه اف بی‌ ای و سازمان سیا دیده شد.» این اظهارات در پی اطلاعیه سرویس امنیتی بلاروس منتشر شد که در آن از گزارش «کا گ ب» در ارتباط با خنثی‌سازی عملیات تروریستی حذف فیزیکی رئیس‌جمهوری بلاروس و خانواده‌اش و همچنین سازماندهی شورش مسلحانه برای تصاحب قدرت پرده برداشته بود. «لوکاشنکو» که از سال 1994 قدرت در بلاروس را در دست دارد پس از انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری و پیروزی جنجالی اش برای حفظ قدرت با مخالفت‌های بسیاری روبه‌رو است که شمار زیادی از آنها به خشونت کشیده شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7607/4/574759/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها