پنج رویـــداد جهان



منتقد پوتین در آستانه مرگ

یکی از پزشکان «الکسی ناوالنی» منتقد در حبس کرملین می‌گوید، وضعیت سلامت وی بشدت رو به وخامت است و این منتقد ۴۴ ساله احتمالاً در آستانه مرگ قرار دارد. «یاروسلاو آشیکمین»، پزشک روز شنبه اعلام کرد که نتایج تست‌های پزشکی که از خانواده ناوالنی دریافت کرده نشان می‌دهد که سطح پتاسیم خون او بشدت بالاست و این می‌تواند او را در معرض حمله قلبی قرار دهد و همچنین سطح کراتینین خون ناوالنی نیز به‌قدری بالاست که ممکن است کلیه‌هایش از کار بیفتد. ناوالنی بعد از بازگشت از آلمان در فرودگاه بین‌المللی مسکو و به اتهام نقض شرایط حبس تعلیقی بازداشت و به دو سال و نیم حبس محکوم شده است. وی سه هفته پیش و در پی رد درخواستش برای دیدار با یک پزشک متخصص و مورد اعتماد دست به اعتصاب غذا زده و این اعتصاب همچنان ادامه دارد.

آغاز به کار «شکارچیان ویروس»

دانشمندان فیلیپینی با تاریک شدن هوا در استان لاگونا به راه می‌افتند تا خفاش شکار کنند. آنها امید دارند که با بررسی این حیوان بتوانند جهانیان را از یک پاندمی دیگر نظیر بیماری عالم‌گیر کرونا نجات دهند. «شکارچیان ویروس» قرار است هزاران خفاش را بگیرند و یک مدل شبیه‌سازی شده بسازند. آنها امیدوارند که مطالعاتشان بتواند آیندگان را از بحرانی مانند پاندمی کووید ۱۹ نجات دهد. آنها خفاش‌های کوچک را می‌گیرند و با احتیاط به داخل کیسه‌های پارچه‌ای مناسب می‌اندازند تا بعد بررسی‌ شوند. سپس از همه جزئیات مهم مربوط به خفاش‌ها صورت‌برداری می‌شود. آنها از بزاق و مدفوع آنها نیز نمونه‌برداری می‌کنند و سپس حیوانات را به طبیعت بازمی‌گردانند. ویروس‌های نشأت‌ گرفته از خفاش‌ها شامل عوامل بیماری‌زایی هستند که باعث سندرم حاد تنفسی (سارس) و سندرم تنفسی (مرس) می‌شوند. سازمان بهداشت جهانی گمان می‌کند که خفاش میزبان ویروس جدید کرونا بوده که جهانیان را گرفتار خود کرده است. هزینه این پروژه به عهده ژاپن است.

عفو 23 هزار زندانی در میانمار

سران حکومت نظامی در میانمار اعلام کردند که بیش از ۲۳ هزار زندانی را به‌مناسبت تعطیلات رسمی سال نو آیین بودایی «عفو و آزاد کرده‌اند». هنوز مشخص نیست که آیا خبرنگاران و افرادی که در جریان اعتراضات به کودتای نظامی (۱۳ بهمن) در بازداشت بودند، نیز بخشوده و آزاد شده‌اند یا نه. قرار است خارجی‌های آزاد شده که 137 نفر هستند، از میانمار اخراج و به کشور خود بازگردانده شوند. براساس گزارش‌ها تاکنون بیش از ۷۰۰ نفر در اعتراضات به کودتای نظامیان کشته شده‌اند و دست‌کم سه هزار و ۱۴۱ نفر از جمله آنگ سان سوچی، رهبر برکنار شده حکومت غیرنظامی میانمار، نیز در بازداشت به‌سر می‌برند.

موج اخراج دیپلمات‌های روس

جمهوری چک اعلام کرد که ۱۸ دیپلمات روس را به اتهام «جاسوسی و دست داشتن در انفجار یک انبار مهمات نظامی در سال ۲۰۱۴» اخراج می‌کند. آندری بابیش، نخست‌وزیر جمهوری چک گفته است که تصمیم اخراج دیپلمات‌های روس براساس «شواهد صریح» ارائه شده توسط سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی چک درخصوص دخالت عوامل نظامی روسیه در انفجار گسترده در یک شهر شرقی این کشور اتخاذ شده است؛ دو روز پیش هم امریکا اعلام کرد که به تلافی دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ و حمله هکرهای وابسته به کرملین به نهادهای دولتی امریکا، ۱۰ دیپلمات روس را اخراج و ۳۸ شخصیت حقیقی و حقوقی روسیه را تحریم می‌کند.

تجویز گیاه سمی از سوی رئیس‌ جمهوری

وزیر بهداشت قرقیزستان اعلام کرد گیاهی که رئیس‌ جمهوری این کشور برای درمان کرونا معرفی کرده، برای درمان کووید۱۹ استفاده خواهد شد، اما یک کارشناس پزشکی هشدار داد که این ریشه گیاهی به‌طور بالقوه یک سم مرگبار است. «علیم قادر بیشن علی‌اف وزیر» بهداشت قرقیزستان برای نشان دادن بی‌خطر بودن این داروی گیاهی در یک نشست آنلاین محلول تهیه شده از ریشه گیاه تاج الملوک(aconitum soongaricum) را نوشید. وی گفت: افراد (مبتلا به کرونا) با علائم خفیف ظرف یک روز بهبود پیدا می‌کنند و افراد با علائم شدید باید سه تا چهار روز مصرف کنند. وی گفت که صادیر چاپاروف رئیس‌ جمهوری به‌طور شخصی نسخه‌ای را که پدرش به او داده است در اختیار پزشکان قرار داده است و پزشکان هم در حال استفاده از آن هستند. اما «برمت باریکتاباسوا» مشاور سابق وزارت بهداشت این گیاه را سمی‌ترین گیاه در قرقیزستان توصیف کرد و گفت: حتی کمترین مقدار عصاره این گیاه تأثیرات منفی زیادی بر بدن دارد و فرد ممکن است بسرعت بمیرد. ما در حال بازگشت به قرون وسطی هستیم. قرقیزستان تا کنون بیش از ۹۰ هزار مورد ابتلا و بیش از یک هزار و ۵۰۰ مرگ ناشی از کرونا اعلام کرده است.






آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7606/5/574728/2
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها