از سوی وزیر فرهنگ صورت گرفت؛

ابلاغ ۲ شیوه‌نامه دسترسی آزاد به اطلاعات


گروه فرهنگی/ دبیرخانه قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات اعلام کرد پس از تأیید رئیس جمهوری 2 شیوه‌نامه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات شهرداری‌ها و شوراهای شهر و روستا و شیوه‌نامه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات قراردادها با هدف تصریح مفاد قانون و تسهیل فرایند ارائه اطلاعات به شهروندان و تدقیق پاسخگویی به درخواست‌های مردمی در مؤسسات مشمول تهیه و توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس کمیسیون دسترسی آزاد به اطلاعات برای اجرای مؤسسات مشمول قانون ابلاغ شد. با گذشت چهار سال از اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد، هم اکنون نزدیک به یک هزار و ۷۰۰ دستگاه و مؤسسه مشمول قانون برای ارائه اطلاعات درخواستی مردم به سامانه www.iranfoia.ir پیوسته‌اند. بررسی وضعیت فعالیت دستگاه‌های فعال در سامانه حاکی از پیوستن ۷۹۴ شهرداری و ۵۶ شورای اسلامی شهر و روستا به سامانه است. اگرچه هم به لحاظ اتصال و هم پاسخگویی ضعیف هستند. بررسی محتـوایی درخواسـت‌های شـهروندان از مؤسـسات عمـومی در این سامانه حاکی از تمرکز درخواست‌ها بر شفافیت اقتصادی از جمله شفافیت آمارها و اطلاعات کمی، دسترسی به فـــــــیش‌های حقـوقی مقامـات و مـسئولان، قراردادهای مناقصه و مزایده و سایر انواع قراردادهای دولتی است که نشان می‌دهد از مهم‌ترین دغدغه شهروندان بوده است.
شیوه‌نامه نحوه دسترسی به اطلاعات قراردادها ضمن توضیح انواع قراردادهای مشمول قانون برای انتشار عمومی و درخواست فردی اطلاعات با لحاظ ضرورت رعایت توافقات و حقوق خصوصی اشخاص، نسبت به انتشار و افشای مفاد آنها راهنمایی لازم را صورت می‌دهد.شیوه‌نامه دیگر با موضوع دسترسی به اطلاعات شهرداری و شوراهای اسلامی شهر و روستا به چگونگی دسترسی مردم به اطلاعات موجود و نیز نحوه انتشار اطلاعات لازم برای مردم از سوی این مؤسسات را تبیین و شفاف می کند. در واقع با ابلاغ این دو شیوه‌نامه بخش قابل توجهی از ابهامات در چگونگی اجرا و ارائه اطلاعات موضوع قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات رفع شده است و مردم با استفاده از آنها می‌توانند مطالبه بهتری از مؤسسات مشمول قانون داشته باشند.
با ابلاغ دو شیوه‌نامه اخیر، در مجموع از سال ۹۶ تاکنون ۱۱ شیوه‌نامه موضوعی برای اجرای دقیق‌تر مفاد قانون و دسترسی سریع‌تر مردم به اطلاعات مؤسسات مشمول توسط کمیسیون تصویب و ابلاغ شده است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7601/15/574111/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها